کد خبر: ۵۷۰۵۴۱
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۷

هشداری درخصوص مضرات مصرف مخدرهای صنعتی در بلند مدت

یک کارشناس ارشد روانشناسی گفت: تقاضا برای مصرف مخدرهای صنعتی و شیمیایی عمدتا از جانب نوجوانان و جوانان است و آنان از مصرف این مواد در بلند مدت که برای بدن مضر است، بی خبر هستند.
آفتاب‌‌نیوز :
محمدرضا محمدزاده افزود: محرک‌های شیمیایی و صنعتی به گونه‌ای است که اگر در تدبیر شیوه‌های مبارزه با آن کوتاهی شود؛ چه بسا کنترل و جلوگیری از مصرف این مواد بسیار مشکل و حتی غیر ممکن شود.


وی اظهار کرد: باید با تدبیر راهکارهای مناسب در وهله اول مقدمات مناسبی را جهت افزایش آگاهی‌های عمومی و بعد اولیه پیشگیری اعمال کرد  تا در قدم اول تقاضاهای موجود در عرضه مواد مخدر صنعتی و شیمیایی را کاهش داد.


این روانشناس با بیان اینکه چرخه تولید مخدرهای صنعتی و شیمیایی سراسر سود است، ادامه داد: در واقع گرانترین بخش تولید محرک‌ها همان مواد اولیه شیمیایی است و چون از مجاری غیرقانونی بدست می‌آید گران است؛ در حالیکه اگر همین مواد شیمیایی به هر طریق مجاری قانونی در اختیار تولیدکنندگان قرار بگیرد ۲۰ تا ۵۰ برابر بر سود اولیه افزوده می‌شود. سود اقتصادی این مواد در کنار سهولت تولید و عرضه باعث شده تا بسیاری به تولید و عرضه این مواد روی بیاورند.


محمدزاده تاکید کرد: اولین دلیل سهولتِ استفاده از مواد مخدر صنعتی و شیمیایی آن است که مصرف این گونه مواد  اعتیادزا نیاز به ادوات مصرف سایر مواد ندارد، بطور مثال مصرف‌کنندگان مواد اعتیاد زا صنعتی بویژه محرک‌ها از سرنگ و وسایل حرارتی استفاده نمی‌کنند، علاوه بر این موانع فرهنگی موجود در مقابل مصرف چند عدد قرص در خیلی از خانواده‌ها و جوامع، آنچنان خطرناک و مضر به نظر نمی‌رسند.


وی اضافه کرد: مصرف مواد اعتیادزا صنعتی و شیمیایی که عمدتا به شکل قرص و پودر مصرف می‌شوند، در خیلی از خانواده‌ها همانند مصرف قرص‌های آرام‌بخش و یا مسکن تلقی می‌شود با این تفاوت که این قرص‌ها اثراتی مخرب برای فرزندان آنها دربردارد، بخصوص این مسئله لزوم اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی به خانواده‌ها و جوامع را بارز می‌سازد.


به گفته این روانشناس، محرک‌ها که در واقع گروهی از مواد اعتیادزا صنعتی محسوب می‌شوند، آمفتامین‌ها و متامفتامین‌ها و مواد مشابه اکستاسی، زیر مجموعه آن هستند، هر چند پیشینه طولانی در فرهنگ مواد اعتیاد زا ندارند اما امروز با سرعتی باور نکردنی در حال فراگیرشدن هستند.


محمدزاده افزود: تقاضا برای مصرف مخدرهای صنعتی و شیمیایی عمدتا از جانب نوجوانان و جوانان است که از مضرات و آسیب‌های جدی مواد اعتیادزا صنعتی و زیرمجموعه‌های آن بی‌اطلاع هستند ضمن اینکه مصرف این مواد در بلند مدت برای بدن بسیار مضر است.


وی گفت: برای مقابله با مخدرهای صنعتی و شیمیایی باید نگاهی تازه داشت و در شیوه‌های برخورد با آن تجدید نظر و به این هشدار توجه کرد که در مواجهه با این بلای خانمانسوز که استفاده آن آسانتر از هر نوع ماده اعتیادزا سنتی دیگر است، زمان بسیار مهم است.


به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر، محمدزاده تصریح کرد: در مقابله با فزونی عرضه و تولید و مصرف مواد اعتیادزا صنعتی و شیمیایی باید راهکارهای نوین و ایده‌های ابتکاری را در بعد پیشگیری اولیه، درمان و بازتوانی معتادان بکار بست.

ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین