کد خبر: ۵۷۰۷۸
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۵:۵۷

اسرائیل: ایران به سمت بمب اتمی می‌رود!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: تعدادی از کارشناسان رژیم صهیونیستی در گزارش جدیدی که در خصوص ایران و برنامه‌های هسته‌ای آن تهیه کرده‌اند مدعی شده‌اند که تهران در تلاش برای اتخاذ سیاست «ابهام هسته‌ای» است. بنابر این گزارش تهران در تنظیم سیاست هسته‌ای خود با سه گزینه روبه‌روست:
1) قابلیت‌های هسته‌ای خود را تا مرز دست‌یابی به تسلیحات هسته‌ای افزایش دهد تا هر لحظه که خواست بتواند بمب‌اتمی به دست آورد!
2) سیاست ابهام هسته‌ای را در پیش گیرد، بمب اتمی را تولید کند اما از اعلام رسمی و آزمایش آن برای خودداری از افزایش فشارها علیه تهران خودداری کند.
3) بمب اتمی را تولید کند و وجود آنرا اعلام کند و احتمالا آنرا آزمایش کند.

به گزارش روزنامه اسرائیلی هاآرتص در این گزارش که به سرپرستی «افرایم کان» و توسط تیمی از محققان در انستیتو مطالعات امنیت ملی اسرائیل در دانشگاه تل‌آویو صورت گرفته و چهارشنبه همین هفته بطور کامل در کنفرانسی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران ارائه می‌شود اینطور پیش‌بینی شده است که ایران گزینه دوم را انتخاب خواهد کرد زیرا این گزینه محتمل‌ترین انتخاب حداقل در مرحله اول خواهد بود. این گزارش در مورد گزینه سوم نیز معتقد است که تولید، اعلام و آزمایش بمب اتمی مشکل‌ترین گزینه برای ایران است.

این گزارش در ادامه با اشاره به آنچه که «تمایل محمود احمدی‌نژاد برای به چالش کشاندن جامعه بین المللی و نادیده گرفتن افکار عمومی بین المللی» نامیده و طرح این ادعا که ایران می‌تواند تحت تاثیر نمونه کره‌شمالی قرار بگیرد چنین نتیجه‌گیری کرده که این فاکتورها می‌توانند ایران را به سوی گزینه سوم که خطرناک‌ترین گزینه است سوق دهند.

در ادامه این گزارش در خصوص اقدام نظامی علیه تاسیسات هسته‌ای ایران اینطور ارزیابی شده است که انجام چنین عملیاتی مشکل و بسیار پیچیده است که خطرات زیادی منجمله پاسخ نظامی نامحدود ایران را در پی خواهد داشت، علاوه بر این عملیات نظامی علیه ایران تضمین شده نیست زیرا تا زمانی که تلاش‌های دیپلماتیک در حال جریان است شرایط سیاسی برای انجام چنین عملیاتی فراهم نیست. 

این گزارش همچنین با اشاره به اینکه آمریکا و اسرائیل احتمال اقدام نظامی علیه ایران را نفی نکرده‌اند بر روی میز ماندن گزینه نظامی و تدارک برای آنرا برای اعمال فشار بر تهران ضروری دانسته است.

این گزارش می‌افزاید: دست‌یابی ایران به تسلیحات هسته‌ای نتایج بسیار وخیمی برای اسرائیل به همراه دارد زیرا برای اولین بار یک کشور دشمن در منطقه توانایی و قابلیت تکنیکی لازم را برای وارد کردن ضربه‌ای جدی به اسرائیل بدست خواهد آورد.

نکته جالب توجه در این گزارش این است که محققان اسرائیلی در انتهای گزارش خود چنین نتیجه‌‌گیری کرده‌اند که: «اسرائیل باید بپذیرد که یک ایران هسته‌ای با ارزیابی بها و خطرات اقدامات خود منطقی و عقلانی عمل خواهد کرد و بر اساس انگیزه‌های مذهبی – ایدئولوژیک تصمیم نخواهد گرفت. اگر این فرضیات را بپذیریم بنابراین انگیزه ایران برای دست‌یابی به تسلیحات هسته‌ای تنها دفاعی است که می‌توان اهداف استراتژیک ایران برای تبدیل شدن به قدرت منطقه‌ای و تقویت موقعیت داخلی دولت ایران را نیز به آن افزود».

در پایان گزارش انستیتو مطالعات امنیت ملی اسرائیل آمده است: «منطقی است که فرض کنیم ایران در آینده تسلیحات هسته‌ای را به عنوان آخرین گزینه برای استفاده علیه تهدیدات بی‌نهایت زیاد علیه خود استفاده خواهد کرد و به نابودی اسرائیل با استفاده از چنین تسلیحاتی فکر نخواهد کرد، این در شرایطی است که احتمال انتقال تسلیحات اتمی از سوی ایران به گروه‌های تروریستی بسیار اندک است».


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین