کد خبر: ۵۷۰۸۱۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۰

بحران ونزوئلا؛ روسیه در مورد دخالت نظامی خارجی هشدار داد

وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای آمریکا را به نادیده گرفتن قوانین بین المللی متهم کرده و هشدار داده که دخالت نظامی خارجی در این کشور می‌تواند عواقب فاجعه باری داشته باشد.
آفتاب‌‌نیوز :
در حالی که روسیه به شدت از آنچه که "دخالت مخرب دولت‌های خارجی" در ونزوئلا خوانده، انتقاد کرده و گفته که چنین روندی به بی قانونی و خونریزی منجر خواهد شد، مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا از تمامی اعضای سازمان کشورهای آمریکایی خواسته تا خوان گوایدو را به عنوان رهبر دولت انتقالی جدید ونزوئلا به رسمیت بشناسند.

آقای پومپئو گفته که واشنگتن آماده است تا بیش از ۲۰ میلیون دلار به ونزوئلا کمک کند.

وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای آمریکا را به نادیده گرفتن قوانین بین المللی متهم کرده و هشدار داده که دخالت نظامی خارجی در این کشور می‌تواند عواقب فاجعه باری داشته باشد.

روسیه همچنین باردیگر حمایت خود را از نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا اعلام کرده است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل هم در مصاحبه با بی بی سی نسبت به احتمال بروز خشونت‌های بیشتر در ونزوئلا به شدت ابراز نگرانی کرده است.

او گفت که تنها گفتگوهای جامع بین دو جناح می‌تواند مانع از بروز تشنج بیشتر در کشور شود و باید مذاکراتی جدی درباره آینده کشور انجام شود.

آقای گوترش به این مسئله که آیا سازمان ملل از تصمیم آمریکا در مورد به رسمیت شناختن خوان گوایدو به عنوان رئیس دولت انتقالی در ونزوئلا حمایت می‌کند، اشاره‌ای نکرد.

او گفت که این مسئله به شورای امنیت سازمان ملل مربوط می‌شود.

در پی بروز بحران داخلی در کشور ونزوئلا، بریتانیا از حمایت خود از خوان گوایدو، رهبر مخالفان و رئیس مجلس ملی ونزوئلا خبر داده و در همین رابطه یک سخنگوی ترزا می، نخست وزیر بریتانیا گفته است که انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته آن کشور منصفانه و عادلانه نبوده است.

دولت آلمان هم گفته که مجلس ملی ونزوئلا نقشی ویژه در تضمین آینده‌ای آزاد برای این کشور ایفا می‌کند.

در همین حال بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته که کشورش از دولت و ملت ونزوئلا در مقابل هر گونه دخالت خارجی حمایت می‌کند.

کمیسیون اروپا، بازوی اجرایی اتحادیه اروپا هم از این که به صراحت خوان گوایدو را به عنوان رهبر دولت موقت ونزوئلا به رسمیت بشناسد خودداری کرده است.

سخنگوی این کمیسیون تنها به گفتن این جمله که "ما در کنار نیروهای دموکراتیک در این کشور ایستاده ایم" بسنده کرده است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه هم در توییتی حمایت خود را از آقای مادورو اعلام کرده است.

خوان گوایدو روز چهارشنبه (۲۳ ژانویه) در جمع بزرگ مخالفان خود را رئیس جمهور موقت ونزوئلا اعلام کرد.

دونالد ترامپ هم رسما اعلام کرد خوان گوایدو، رئیس مجلس ملی را رهبر ونزوئلا می‌داند.

علاوه بر آمریکا کشورهای کانادا، برزیل، آرژانتین، کلمبیا و پرو هم آقای گوایدو را به عنوان رئیس جمهور مشروع ونزوئلا به رسمیت شناخته‌اند.

به دنبال این اقدام آمریکا، آقای مادورو روز گذشته به دیپلمات‌های آمریکایی ۷۲ ساعت فرصت داده تا خاک این کشور را ترک کنند. اما آمریکا در پاسخ گفته که دولت آقای مادورو مشروعیت ندارد و نمی تواند روابط با آمریکا را قطع کند.

مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا هم در بیانیه‌ای گفت: "آمریکا روابط دیپلماتیک با ونزوئلا را حفظ خواهد کرد و روابط خود را از طریق رئیس جمهور موقت خوان گایدو انجام خواهد شد. آقای گوایدو از ما خواسته در ونزوئلا بمانیم."

خوان گوایدو کیست؟

خوان گوایدو تا قبل از این که در ماه جاری میلادی به ریاست مجلس ملی ونزوئلا انتخاب شود، چهره نسبتا ناشناخته‌ای در عرصه سیاسی این کشور بود.

مخالفان پس از انتخابات ۲۰۱۵ در این کشور قدرت را بدست گرفتند، اما در سال ۲۰۱۷ نیکلاس مادورو، رئیس جمهور، اقدام به تشکیل مجلسی مجزا تحت عنوان "مجلس موسسان" کرد که متشکل از حامیان او بود.

هر دو مجلس یعنی مجلس ملی و مجلس موسسان نشست‌هایی را برگزار و قوانینی را تصویب می‌کنند، اما تنها این قوانین مجلس موسسان است که به تصویب دولت می‌رسد.

از لئوپولدو لوپز، محبوب ترین رهبر مخالفان در ونزوئلا به عنوان کسی که باعث اوج گرفتن آقای گوایدو در صحنه سیاسی این کشور شده، نام برده می‌شود.

آقای لوپز در حال حاضر در بازداشت خانگی است و حامیانش او را زندانی سیاسی می‌دانند.

خوان گوایدو به عنوان یک دانشجو اعتراضاتی را علیه هوگو چاوز رهبری کرد. آقای چاوز نیکلاس مادورو را به عنوان جانشینش انتخاب کرد.

منبع: بی بی سی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
United States of America
|
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۵
0
0
کار مادرو تمام است
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین