کد خبر: ۵۷۱۲۱
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۵:۳۸

حمایت وزیر اسرائیل از جنبش فتح!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دولت رژیم صهیونیستی نیز برای حمایت از فتح در برابر حماس وارد صحنه شد. یکی از اعضای سرشناس کابینه رژیم صهیونیستی در اقدامی عجیب از دولت خود درخواست کرد تا مروان برغوثی، رهبر محبوب فلسطینیان را از زندان آزاد کند. به گفته این مقام اسرائیلی این اقدام جایگاه رهبر تشکیلات خودگردان را در برابر حماس تقویت خواهد کرد. 

از زمان پیروزی حماس در انتخابات پارلمان و تقسیم دولت، رهبران هر دو طیف اختلافات عمیقی با یکدیگر پیدا کرده‌اند. بر اساس آخرین گزارش‌ها، تاکنون براثر درگیری‌ میان حماس و فتح 130 فلسطینی جان خود را از دست داده و ده‌ها نفر نیز زخمی شده‌اند. 

در راستای تلاش‌های انجام گرفته برای پایان دادن به این درگیری‌ها قرار است رهبران حماس و فتح برای دستیابی به توافق سیاسی همه جانبه و تشکیل دولت وحدت ملی امروز با یکدیگر در مکه دیدار کنند. به نظر بسیاری از کارشناسان سیاسی، این دیدار آخرین فرصت برای پایان دادن به درگیری‌های داخلی است. یک کارشناس مسائل فلسطین در این باره می‌گوید: در صورت شکست این مذاکرات، میانجی دیگری یافت نخواهد شد. 

به گفته مقام‌های رسمی دولتی و تایید حماس، حمله مبارزان این گروه به یک ایست بازرسی در شمال غزه منجر به دستگیری پنج مامور امنیتی شد. حماس با تایید این خبر اعلام کرد که نیروهای طرفدار فتح همچنان با متوقف کردن طرفداران حماس در خیابان‌های غزه آتش‌بس را نقض می‌کنند. از سوی دیگر، طرفداران فتح نیز عرفات سعید از مقام‌های ارشد وزارت کشور فلسطین و از طرفداران حماس را بازداشت کردند. 

در حالی که اوضاع امنیتی و سیاسی در غزه همچنان پر آشوب است، رئیس سرویس امنیتی رژیم صهیونیستی در مصاحبه با خبرنگاران اعلام کرد که اسرائیل نباید در درگیری‌های داخلی فلسطین دخالت کند. 

پیش از این اظهارات وزیر محیط زیست رژیم صهیونیستی در اظهارات عجیب اعلام کرد که تنها راه پایان دادن به درگیری‌های داخلی در فلسطین، آزاد کردن مروان برغوثی است. مروان برغوثی از سیاستمداران بسیار محبوب میان فلسطینیان است که در شرایط فعلی تنها مهره موثر در هر دو طیف درگیر محسوب می‌شود. 

پس از این اظهارات، سخنگوی ایهود اولمرت اعلام کرد که دولت به هیچ‌وجه حاضر به آزاد کردن مروان برغوثی نیست. مروان برغوثی به اتهام به کشتن چهار اسرائیلی به پنج بار حبس ابد محکوم شده است. 

وزیر محیط زیست اسرائیل که دومین عضو کابینه است که پیشنهاد فوق را مطرح کرده اعلام کرد که اسرائیل متهمانی با سوابق بیشتر را نیز آزاد کرده است. 

در این میان، منابع نزدیک به محمود عباس اعلام کردند که وی ظرف هفته جاری با سفر به واشنگتن با کاندولیزا رایس در خصوص برگزاری نشست خاورمیانه بحث خواهد کرد. در این نشست راه‌های برقراری صلح میان اسرائیل، فلسطین بررسی خواهد شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین