کد خبر: ۵۷۱۵۰۵
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۹

درخواست دبیر جشنواره فجر از قوه قضاییه درباره سرمایه‌های مشکوک سینما

دبیر جشنواره‌ی فیلم فجر وعده داد که "امسال برای سیمرغ بهترین فیلم از نگاه مردم با مساعدت همراه اول، راهکار بهتری انتخاب کردیم که هم تعداد آرا بیشتر شود و هم دقت آن‌ها." و داروغه‌زاده در عین حال از قوه قضائیه درخواست کرد که هر اطلاعی درباره‌ی سرمایه های مشکوک دارند بصورت مکتوب به وزارت ارشاد اعلام کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
ابراهیم داروغه زاده (۸ بهمن ماه) دو روز پیش از شروع جشنواره فیلم فجر در پردیس سینمایی «ملت» روبروی خبرنگاران نشست و پاسخگوی سوالات آنان شد.

ابراهیم داروغه‌زاده دبیر جشنواره‌ی فیلم فجر در سخنانی کوتاه بیان کرد: برای اولین‌بار در این دوره سه فیلم انیمیشن به مسابقه راه یافته و سیمرغ مستند هم به جشنواره برگشته و امسال برای سیمرغ بهترین فیلم از نگاه مردم با مساعدت همراه اول، راهکار بهتری را انتخاب کردیم که هم تعداد آرا بیشتر خواهد شد و هم دقت آن‌ها.

او با اشاره به اکران‌های مردمی گفت: امسال برای اولین بار حقوق پخش در تهران به صاحبان فیلم‌ها اختصاص خواهد یافت.

داروغه‌زاده اضافه کرد: به مناسبت چهلمین سال انقلاب روز سیزدهم بهمن ماه، مهمانی ویژه‌ای با حضور سینماگران دوره‌های قبل جشنواره برگزار خواهد شد.

امیدوارم بزودی شرایط اکران «آشغالهای دوست داشتنی» فراهم شود

در ادامه سوالات خبرنگاران مطرح شد که اولین سوال به فیلم «آشغال‌های دوست داشتنی» ارتباط داشت و اینکه چرا فیلمی که پروانه نمایش دارد لااقل یک سانس برای این اهالی رسانه نمایش داده نمی‌شود؟ که داروغه‌زاده پاسخ داد: این فیلم پروانه نمایش دارد ولی امکان نمایش در جشنواره را نداشته و امیدوارم به زودی شرایط اکران آن فراهم شود.

برای بخش خارج از مسابقه باید درخواست شود

او در پاسخ به سوالی دیگر درباره تعداد فیلم‌ها و اینکه چرا بخش خارج از مسابقه‌ای نیست که فیلم‌های دیگر هم به جشنواره برسند؟ گفت: در آیین نامه تعداد ذکر نشده و این موضوع در اختیار هیات انتخاب است. برای بخش خارج از مسابقه هم باید درخواست شود و ‌اکثرًا خواهان حضور در بخش مسابقه هستند.‌

نظر قطعی را درباره رای هیات داوران چه کسی می‌زند؟

داروغه‌زاده در پاسخ به سوال ایسنا درباره اینکه آیا امسال جشنواره رییس هیات داوران دارد؟ و آیا خودش به عنوان دبیر حرف آخر را می‌زند؟ خاطرنشان کرد: رییس هیات داوران نداریم و نظرات به صورت جمعی است و اگر به اجماع نرسند از طریق اکثریت اتفاق می‌افتد. این طور نیست که کسی باشد که حرف آخر را بزند. برای شروع کار داوران هم تفاوتی با سال قبل نداشتیم و با توجه به تعطیلی وسط جشنواره و مسابقه فوتبال که احتمالاً درمیان جشنواره داریم، یکی دو روز زودتر داوری شروع شد.

نسخه دی سی پی همه‌ی فیلم‌ها بطور کامل تحویل داده شده است

دبیر جشنواره در ادامه درباره اینکه برخی فیلم‌ها هنوز تکمیل نشده و نیز اشاره‌اش به فوتبال و وضعیت نمایش فیلم‌ها در هنگام مسابقه فوتبال ایران، گفت: امیدوارم امشب بازی با ژاپن را ببریم و اگر به فینال برسیم تمهیدی برای نمایش آن در سالن رسانه در نظر می‌گیریم. اما درباره فیلم‌ها باید بگویم نسخه دی سی پی آنها به طور کامل تحویل داده شده است و امسال به لحاظ کیفیت، فیلم‌های خوبی را در جشنواره داریم.

درخواست دبیر جشنواره از قوه قضائیه

دبیر جشنواره درباره شفاف سازی‌های مطرح شده گفت: از قوه قضاییه درخواست می‌کنم هر اطلاعی که درباره سرمایه‌های مشکوک دارند به صورت مکتوب به وزارت ارشاد اعلام کنند و فیلم‌هایی که مشکلات این چنینی داشته باشند اکران نمی‌شنوند تا مسائل شان رفع شود.

او تاکید کرد: هیات داوران شأنی دارد که اجازه نمی‌دهد هیچ کسی در رای آن‌ها دخالت کند و از هیچ سازمان و ارگانی هم برای دیده شدن ویژه فیلم‌ها سفارشی نشده است.

داروغه زاده در پاسخ به سوالی درباره کاخ جشنواره و احتمال ادغام دو بخش ملی و بین‌الملل فجر گفت: در هیچ جایی از دنیا چنین جایی نداریم که تمام رسانه‌ها، صاحبان آثار و منتقدان همه با هم در یک جا فیلم‌ها را ببینند و بخش مردمی را هم نمی‌توان در یک نقطه متمرکز کرد. راهبرد این جشنواره همزمان با جشن‌های انقلاب این است که در همه شهرها نمایش داشته باشیم ولی بحث کیفیت نمایش مطرح است و امیدوارم شهرداری اقدامی کند تا مکانی برای رویدادهای فرهنگی و هنری ساخته شود.

یک حاشیه‌ی درباره‌ی هیات داوری

وی در پاسخ به سوالی درباره انتخاب داوران و اظهار نظری از (ابوالحسن) داودی به عنوان یکی از گزینه‌های داوری که گفته بوده چون هیأت داوران یکدست نیست، آن را قبول نکرده و اینکه آیا آکادمی شدن داوری حرف و حدیث‌ها را کم نخواهد کرد؟ توضیح داد: ما برای داوری با دوستانی صحبت می‌کنیم و وقتی با آقای داودی صحبت کردیم پنج نفر از دوستان انتخاب شده بودند. ایشان پیشنهاداتی داشتند ‌که چون چند نفر را قبلاً انتخاب کرده بودیم امکان بررسی پیشنهاد ایشان نبود و از خودشان عذرخواهی کردیم اما تاکید می‌کنم هیات داوری خوبی در جشنواره امسال داریم همانطور که هیات انتخاب خوبی داشتیم.

ما مقابل برخی اظهارنظرها سکوت می‌کنیم

دبیر جشنواره‌ی فیلم فجر درباره برخی کارگردان‌هایی که گفتند آثارشان را از جشنواره خارج کرده یا انصراف دادند، گفت: ما مقابل تمام اظهار نظرهایی که در این‌باره مطرح می‌شود، سکوت می‌کنیم و احترام می‌گذاریم ولی در دوره قبل هم اسامی فیلم‌های شرکت کننده را اعلام نکردیم که آن هم فقط بخاطر احترام به فیلم‌ها بود. با این حال همه فیلم‌هایی که شرکت کرده بودند، می‌توانند خودشان اعلام‌کنند ولی ما ترجیح می‌دهیم برای رعایت شرایط بهتر فیلم در اکران، اسامی از سوی ‌جشنواره اعلام نشود، مخصوصاً اینکه در هیچ جایی از دنیا هیات انتخاب وجود ندارد.

چرا افتتاحیه در پردیس تئاتر خاوران برگزار می‌شود؟

داروغه زاده درباره برگزاری افتتاحیه در پردیس تئاتر خاوران گفت: جشنواره فیلم فجر امکانی هست که این رویداد از بالاشهر نشینی فاصله بگیرد و در چهلمین سال انقلاب بد نیست که افتتاحیه را در جایی برگزار کنیم که انقلاب از همان محله‌های پایین شروع شده است.

وی در پاسخ به انتقادی که نسبت به نبود هیات انتخاب در دنیا مطرح شد و اینکه جشنواره فجر یک شتر، گاو، پلنگ است که داوری‌هایش زودتر شروع می‌شود و اکران زیاد دارد و بعد سالنی را برای اهالی رسانه در نظر می گیریم که سالن باکیفیت‌تر از آن هم بوده و حتی حاضر بوده پول هم بدهد، گفت: ما بزرگترین جشن را در دهه‌ی فجر در سینما برگزار می‌کنیم و درباره پردیس ملت نظرسنجی شد و علاوه بر پارامترهای مثبتی که مطرح شد مساله‌ی پارکینگ و اینترنت دو نکته منفی بود که هر دو رفع شده است.

بحث «ایران مال» حمایتی و اسپانسری بود

او افزود: «ایران مال» یکی از سالن‌های بسیار با کیفیت است و برای اولین‌بار دو سالن آن در اختیار جشنواره قرار گرفته است و امسال نقاط منفی آن بررسی می‌شود که اگر از نظر رسانه‌ها مسائل آن مرتفع شود، می‌تواند در سال آینده یکی از گزینه‌ها برای جشنواره باشد. همچنین بحث «ایران مال» حمایتی و اسپانسری بود که امسال با همراهی «همراه اول» کار را پیش می‌بریم.

دبیر جشنواره در پاسخ به سوالی درباره عدم ثبات قوانین جشنواره توضیح داد: برخی تغییرات جشنواره به دلیل میزان اهمیت آن برای همه است که ماحصل نظرات در دولت‌های مختلف منجر به تغییراتی در آیین‌نامه‌ها می‌شود ولی خوشبختانه بخش اصلی جشنواره که سودای سیمرغ است، کمترین تغییر را شاهد بوده و بیشتر بخش‌های دیگر دچار تغییر می‌شوند، بعضی تغییرات به هرحال به دلیل پویایی سینما ناگزیر رخ داده است.

تلاش‌مان سانسور ابتذال بوده است

داروغه‌زاده در بخشی از این نشست درباره انتقادی مبنی‌بر رویکرد محافظه کارانه خودش در سمت دبیری جشنواره و نیز معاون نظارت و ارزشیابی خاطرنشان کرد: تلاش ما این بوده آنچه سانسور می‌شود، ابتذال باشد و در این مدت سعی کرده‌ام فیلمی با رویکرد سیاسی و اجتماعی در پروانه ساخت دچار مشکل نشود.‌

هیچ سهمی وجود ندارد

وی در پاسخ به اینکه آیا سهم بندی در جشنواره و سازمان سینمایی وجود دارد که حتماً در هیات داوری از نهادی مثل صدا و سیما یک نماینده حضور داشته باشد؟ گفت: هیچ سهمی وجود ندارد و از نهادها و ارگان‌ها سهمی خواسته نشده و اصلاً سهمی برای آن‌ها قابل واگذاری نیست چون جشنواره ‌برای سازمان سینمایی است و دبیر باید نسبت به همه تصمیمات پاسخگو باشد.

در پایان این نشست پوسترهای مربوط به بزرگداشت‌های جشنواره‌ی فیلم فجر و در ابتدا پوستر اسپانسر رونمایی شد.

عزت الله علیزاده معاون اجرایی جشنواره و مسعود نجفی مدیر روابط عمومی جشنواره در این نشست دبیر جشنواره را همراهی می کردند.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین