کد خبر: ۵۷۱۹۰۷
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۷:۲۲

راز مرگ اسکندر مقدونی فاش شد

مطالعه جدید دانشمندان نشان می‌دهد مرگ اسکندر مقدونی به خاطر اختلال نورولوژیکی GBS (سندرم گیلن‌باره) بوده که می‌تواند بیمار را فلج کند.
آفتاب‌‌نیوز :
 «مورخان تاکنون دلیل مرگ اسکندر را در هاله‌ای از ابهام می‌دانستند و نظریه‌های قبلی از عفونت، مصرف بیش از حد الکل و قتل نام برده بودند اما مطالعه جدید از اختلالی به نام Guillain-Barré Syndrome نام می‌برد که در مورد اسکندر رخ داده و گفته می‌شود بدن او به مدت ۶ روز زنده بوده و تجزیه نشده است که مردم آن زمان خیال کردند او خداست!

سندرم گیلن باره (گی-ین باره) نوعی نوروپاتی محیطی است که باعث نارسایی عصبی - عضلانی حاد می‌شود.

دکتر «کاترین هال»، استاد دانشکده پزشکی داندین در نیوزیلند در مقاله منتشرشده خود در The Ancient History Bulletin می‌نویسد: تئوری‌های قبلی درباره مرگ اسکندر در ۳۲۳ قبل از میلاد رضایت‌بخش نبوده و کل واقعه را توضیح نداده‌اند و من می‌خواستم تاریخ‌نگاری در این مورد را بازنویسی کنم تا ثابت کنم مرگ واقعی ۶ روز بعد رخ داده است. گفته می‌شود مرد ۳۲ ساله تب می‌کند و همراه با درد شکم، دچار فلج جلورونده، متقارن و صعودی شده و البته تا زمان مرگ مشاعر سالمی هم داشته است.

تنها ۵ گزارش مشکل‌دار از مرگ او در سال ۳۲۳ قبل از میلاد تاکنون باقی‌مانده که هیچ‌کدام دست‌اول نبوده و به نقل از شاهد عینی نیست. در یکی آمده که او در کما مرد؛ بدون اینکه برای خود جانشینی تعیین کند.

اما واقعیت این است که جسد اسکندر تا ۶ روز تجزیه نشد و مردم فکر کردند او خدا است!

به گفته دکتر هال، او جواب مرگش را پیدا کرده و اینکه چرا ۶ روز بعد هم بدنش زنده بوده است؛ چرا که به سندرم GBS مبتلا شده بود؛ همان‌طوری که مورخان نوشته‌اند او به تب دچار شده و فلج می‌شود و سپس کاهش تقاضای اکسیژن باعث کاهش تنفس در بدن می‌شود. تنظیم دمای بدن اسکندر دچار اختلال شده و به همین دلیل سالم ماندن ۶ روزه جسد را مردم به‌حساب معجزه گذاشتند.»

منبع: خبرآنلاین
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین