کد خبر: ۵۷۱۹۰۹
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۷:۲۴

گفت‌وگو با قدیمی‌ترین چاقوساز مهریز+عکس

هنر چند ۱۰۰ ساله چاقوسازی یکی از مهمترین صنایع دستی شهرستان مهریز است که این روزها در سراشیبی یادها افتاده و در حال فراموشی است.
آفتاب‌‌نیوز :
چاقوسازی در شهرستان مهریز یکی از صنایع دستی بومی است که متأسفانه به دلیل عدم توجه و سودآوری گذشته در حال فراموشی است. این صنعت دستی که از سالیانی دور در این شهرستان رواج داشته و حتی روزگاری تأمین‌کننده چاقوی دیگر شهرها نیز بوده، دیگر آنچنان طرفداری ندارد.

محمد ابویی که مهریزی‌ها او را بیشتر با عنوان «محمد چاقوساز» می‌شناسند، یکی از قدیمی‌های بازمانده در این هنر بومی در شهرستان مهریز است که از دوران کودکی تاکنون که ۹۰ ساله عمر دارد، هنوز هم دست از تلاش در این حرفه بر نداشته و از طلوع صبح دکان قدیمی خود را برای تلاشی دوباره به روی مشتریان هر چند اندکش می‌گشاید.

گفت‌وگو با قدیمی‌ترین چاقوساز مهریز+عکس

این هنرمند پیشکسوت مهریز در گفت‌گو با ایسنا در رابطه با حرفه‌اش می‌گوید: چاقوسازی دیگر همچون سابق طرفداری ندارد، دیگر جوانان امروزی، میل و رغبتی به این هنر ندارند و حتی برای یادگیری این هنر هم سعی و تلاشی نمی‌کنند.

ابویی، قدمت این صنعت در مهریز شهرستان را به اندازه قدمت مغازه‌ای که در آن کار می‌کند، می‌داند و ادامه می‌دهد: البته شاید جوانان امروزی حق داشته باشند که سراغی از این حرفه نگیرند، زیرا دیگر چاقوسازی جوابگوی هزینه‌های امروزی و مشکلات اقتصادی حال حاضر جامعه نیست.

این چاقوساز قدیمی مهریز تنها فعالان کنونی این حرفه را افراد مسن ذکر می‌کند و یادآور می‌شود: ادامه‌ی این روند قطعاً در آینده‌ای نه چندان دور، این صنعت را به فراموشی و نابودی سوق می‌دهد.

وی در این رابطه از مسئولان می‌خواهد که بیشتر به این هنر ارزشمند توجه کنند و نگذارند چاقوسازی شهرستان و نسل چاقوسازان مهریزی از بین برود. اگر مسئولان برای زنده نگه داشتن این هنر اقدامی نکنند، این هنر ارزشمند را در در آینده باید درون موزه‌های استان پیدا کرد.

پیش از این محمدرضا دهقان مهرجردی، معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با این بیان که صنعت چاقوسازی یکی از قدیمی‌ترین صنایع دستی شهرستان مهریز به‌شمار می‌آید، عنوان کرد: در شهرستان مهریز صنعت چاقوسازی با گذشته‎‎ای چند صد ساله و درخشان، از صنایع پرطرفدار بوده است.

وی افزود: البته این صنعت در گذر ایام، رو به فراموشی رفته است، ولی در تلاش هستیم که مجدداً با همت جوانان و دست‌اندر‎‎کاران این صنعت، رونقی دوباره به آن بخشیم.

دهقان مهرجردی متذکر شد: خوشبختانه در دولت یازدهم توجه به صنایع دستی و اهمیت آن به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد آن بیش از بیش شده است، چرا که صنایع دستی علاوه بر جاذبه‌های هنری و فرهنگی، از ویژگی‌های دیگری مانند سهولت آموزش با کمترین هزینه و امکان ایجاد فرصت‏‏‌های شغلی جدید در بین دیگر مباحث و فعالیت‌های صنعتی برخوردار است.

گفت‌وگو با قدیمی‌ترین چاقوساز مهریز+عکس


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین