کد خبر: ۵۷۲۰۹
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۶:۰۱
تهران مجدداً از هرگونه مذاکره استقبال کرد

واکنش لاریجانی به اظهارات بلر

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: علی لاریجانی، دبیر شورایعالی امنیت ملی در واکنشی تند به ادعاهای اخیر تونی‌بلر نخست وزیر انگلیس تصریح کرد «این حرف‌ها، حرف‌هایی است که بیشتر خودشان مستحق آن هستند». بنابر اظهارات لاریجانی حرف‌های نسنجیده کمکی به حل مساله نمی‌کند و اگر حرفی وجود دارد باید از طریق نظام بین الملل آنرا مطرح کرد. لاریجانی همچنین در خصوص مذاکره با کشورهای اروپایی و حتی آمریکا پیرامون بحران هسته‌‌ای یادآور شد ایران هیچ‌گاه نگفته که مذاکره نمی‌کند و تهران هرگاه بحث مذاکره پیش بیاید از آن استقبال می‌کند.

دبیر شورایعالی امنیت ملی، در حاشیه‌ گفت‌وگو و مذاکره با پراناب موکرجی، وزیر خارجه‌ هند در جمع خبرنگاران در خصوص پیگیری آزادی دیپلمات‌های ربوده شده در عراق گفت: ‌تلاش‌هایی در وزارت خارجه در این زمینه انجام می‌شود و ما پیگیر این موضوع هستیم اما آمریکایی‌ها در عراق به دنبال ماجراجویی هستند که باعث تضعیف دولت عراق می‌شود.

لاریجانی در ادامه افزود: آمریکایی‌ها در عراق با این کارها به دنبال ماجراجویی هستند که این مساله برای خودشان هم خوب نیست، اگر هدف آمریکا حمایت از دولت مالکی و ایجاد امنیت در عراق است، این گونه کارها تضعیف دولت عراق را در پی دارد و وقتی دست به ربایش می‌زنند در واقع دولت عراق را تضعیف می‌کنند. 

وی تصریح کرد: این کار به نفع خود آمریکایی‌ها هم نیست و ما در این راستا اعتراض‌مان را به سوئیس و عراق اعلام کرده‌ایم و وزارت خارجه نیز پیگیر موضوع است. در دیدار حکیم و عادل عبدالمهدی، معاون رئیس‌جمهور عراق این مساله را طرح کردیم و آن‌ها نیز پیگیر موضوع هستند. 

لاریجانی همچنین پیگیری‌های قبلی وزارت خارجه در خصوص آزادی دیپلمات‌هایی را که چندی پیش در بغداد دستگیر شده بودند را مثبت ارزیابی کرد و گفت: وزارت خارجه همان‌گونه که در آن زمان پیگیری‌هایی را انجام داد این بار نیز پیگیر موضوع است. وی در پاسخ به این پرسش که چرا این اقدام تروریستی به آمریکایی‌ها نسبت داده می‌شود افزود: ردپایی از این که گروه‌های تروریستی این کار را انجام داده‌اند وجود ندارد و برداشت ما این است که آمریکایی‌ها مرتکب این کار شده‌اند. 

دبیر شورایعالی امنیت ملی در بخش دیگری از اظهارات خود در خصوص مذاکره با کشورهای اروپایی و حتی آمریکا در خصوص بحث هسته‌ای گفت: ما هیچ گاه نگفته‌ایم که مذاکره نمی‌کنیم، هرگاه بحث مذاکره پیش بیاید از آن استقبال می‌کنیم. 

وی همچنین در خصوص عدم ارایه‌ کمک‌های فنی توسط آژانس به ایران گفت: طبق مقررات ‌آژانس چون ما عضو آژانس هستیم باید از همکاری‌های صلح‌آمیز برخوردار شویم، اما این که آن‌ها بخواهند نظارت بیشتری اعمال کنند این درخواست آن‌ها زیاده‌خواهانه است و باید برای نظارت دید روشنی وجود داشته باشد. 

لاریجانی در ادامه اظهارات اخیر تونی بلر را مورد بحث قرار داد و خاطرنشان کرد: این حرف‌ها، حرف‌هایی است که بیشتر خودشان مستحق آن هستند. حرف‌های نسنجیده کمکی به حل مساله نمی‌کند و اگر حرفی دارند باید از طریق نظام بین الملل آن را مطرح کنند. لاریجانی در خصوص شرکت خود در کنفرانس مونیخ نیز گفت:‌ کنفرانس مونیخ در خصوص امنیت بین‌الملل است و ذاتش حل مسائل بین‌المللی و مباحثی امنیتی است، صبر کنید تا در آنجا شرکت کنیم و بعد نظر بدهیم.

وی در پاسخ به خبرنگاری که از وی پرسید آیا در این کنفرانس با صدراعظم آلمان نیز ملاقات خواهد داشت یا خیر گفت: مذاکراتی قرار است صورت بگیرد اما اجازه بدهید پس از برگزاری نشست در این مورد صحبت کنیم. وی تاکید کرد:‌ هیچ گاه نگفته‌ایم که مذاکره نمی‌کنیم و از هر مذاکره‌ای استقبال می‌نمائیم.

وی همچنین در مورد جشن هسته‌ای وعده داده شده توسط محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور گفت: ‌ تا 22 بهمن بهتر است صبر کنید تا جشن را ببینید. 22 بهمن جایی است که اراده ملی از مساله‌ هسته‌‌ای حمایت می‌کند و مراد از جشن هسته‌‌ای این است که ملت پشتوانه‌ این فن‌آوری صلح آمیز است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین