کد خبر: ۵۷۲۱۹
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۴:۳۸
در سوال یک نماینده از وزیر مطرح شد

رانت خواری یا ناکارآمدی؟!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در پی اظهارات مکرر محمود احمدی‌نژاد پیرامون «سوءاستفاده از وام‌های بانکی در دولت‌های گذشته» که در سخنرانی‌های متعدد وی مطرح شده است، یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص رانت‌خواری و علت آن در بانك‌ها از وزیر اقتصاد و دارایی توضیح خواست. وی همچنین در سؤالی از داود دانش جعفری خواستار اعلام لیست افرادی كه از تسهیلات بانك جهت طرح‌های اشتغال‌زایی استفاده کرده ولی طرح‌ها را اجرا نمی‌كنند شد. 

نماینده مردم ملایر در ادامه سؤال خود خطاب به وزیر گفت: با توجه به اظهارت رئیس جمهور مبنی بر این كه عده‌ای با رانت‌خواری وام گرفته‌اند و علیرغم دریافت وام‌های چند میلیارد تومانی از بازپرداخت تسهیلات سرباز می‌زنند، به صورت شفاف علت آن را توضیح دهید و اسامی این افراد را اعلام كنید؟

شهبازخانی با یادآوری این نکته که «بر اساس اهداف قانون برنامه چهارم توسعه باید سالانه رشد سرمایه گذاری 10 تا 12 درصد و رشد تولید ناخالص داخلی 8 درصد باشد» به ابلاغ سیاست های كلی اجرای اصل 44 توسط مقام معظم رهبری اشاره كرد و اظهار داشت: با ابلاغ این سیاست ها توسط مقام معظم رهبری انتظار رشد و جهش اقتصاد در كشور و توجه به بخش های غیر دولتی بیشتر شده است.

نماینده ملایر افزود: بخش غیر دولتی نیز باید طرح‌های بزرگ مانند صنایع و نیروگاه‌ها را اجرا كند و اجرای این طرح‌ها به حمایت سیستم بانكی و وام های ارزی و ریالی نیازمند است.

شهبازخانی گفت: با تصویب طرح اعلام اسامی مفسدان مقرر شد كه دادگاه اخلال كنندگان در نظام اقتصادی و مفسدان اقتصادی علنی باشد تا خبرنگاران بتوانند در آن حضور پیدا كنند و در صورت محكومیت نام و مشخصات مفسدان اقتصادی در روزنامه های كثیرالانتشار چاپ شود.

شهبازخانی سؤال كرد؛ آیا اسامی این رانت خواران كه به مصلحت اعلام نمی شود به قوه قضاییه ارجاع شده است؟اگر اعلام شده، آیا در قوه قضاییه مانعی وجود دارد كه با این افراد برخورد نمی‌شود؟

وی همچنین با اشاره به وضعیت معوقه های بانكی گفت: ‌آیا نمایندگان و مسئولانی كه از سرمایه گذاری در كشور حمایت می كنند به رانت خواران كمك می‌كنند.

شهبازخانی تصریح كرد: بنده خواستار معرفی تعداد اسامی رانت خواران هستم؛ منظورم كسانی هستند كه با تبعیض و رانت خواری وام گرفته‌اند نه آنهایی كه برای كار كشاورزی و صنعت و تجارت وام گرفته‌اند.

وی افزود: اگر چنین كسانی وجود ندارند چرا رئیس جمهور در سفرهای استانی خود اعلام می‌كند كه كسانی هستند كه با یك تلفن، وام میلیاردی گرفته اند كه به زودی اسامی آنها را اعلام می‌كنیم.

شهبازخانی افزود: اگر این افراد وجود ندارند اعلام این مطالب در تریبون‌های عمومی عواقب بدی در جامعه ندارد؟ آیا باعث نگرانی عمومی نخواهد شد؟ وی پرسید، آیا نسبت دادن تمام مشكلات كشور به تعدادی رانت خوار مبهم، فرافكنی و بی عدالتی نیست؟ چرا وزیر امور اقتصاد و دارایی خبر ندارد كه در نظام بانكی چه می گذرد و چرا كسی جرأت نمی كند واقعیات را به رئیس جمهور منتقل كند؟

گفتنی است توضیحات وزیر امور اقتصاد و دارایی درباره اقدامات این وزارتخانه در خصوص مبارزه با رانت خواری و پارتی بازی در نظام بانكی كشور درنهایت نماینده ملایر را قانع نكرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین