کد خبر: ۵۷۲۲۴۵
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۲:۰۵

بیش از 40 درصد وکلای دادگستری بیکار هستند

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز با بیان اینکه کانون وکلای دادگستری مرکز بخش پویای جامعه حقوقی است اما گاهی به انحصار در جذب متهم می‌شود غافل از اینکه بیش از ۴۰ درصد وکلای دادگستری بیکار هستند، افزود: در سال گذشته جذب کانون وکلا کشور به حدود پنج هزار وکیل در سال رسید و اگر تمام جذب‌های حقوقی کشور جمع بسته شوند به ۱۵۰۰ نخواهد رسید
آفتاب‌‌نیوز :
عیسی امینی در سفر به شهرکرد در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات استان، اظهار کرد: رابطه کانون وکلای دادگستری مرکز با رسانه مبتنی بر جناح سیاسیی نیست زیرا نهاد وکالت یک نهاد مدنی است.

وی توجه به مشکلات عمومی و مدنی را رویکرد چند سال اخیر این نهاد عنوان کرد و افزود: یکی از مسائل مهم، دادرسی منصفانه و عادلانه است که اگر این امر در کشور تضمین شود، به نظام قضائی و رشد و تعالی کشور کمک شده است.

امینی تصریح کرد: هیچ نظام سیاسی نمی‌تواند پابرجا و استوار باشد مگر اینکه یک نظام قضائی مقتدر داشته باشد.

وی با بیان اینکه امروز عضو اتحادیه کانون‌های وکلای جهان هستیم، تاکید کرد: لایحه استقلال کانون وکلا دادگستری در سال ۳۱ وضع شد و سیاست این است که این لایحه با اصلاحات مواجه شود تا این میراث فرهنگی – تاریخی حفظ شود.

امینی با بیان اینکه کانون وکلای دادگستری مرکز بخش پویای جامعه حقوقی است اما گاهی به انحصار در جذب متهم می‌شود غافل از اینکه بیش از ۴۰ درصد وکلای دادگستری بیکار هستند، افزود: در سال گذشته جذب کانون وکلا کشور به حدود پنج هزار وکیل در سال رسید و اگر تمام جذب‌های حقوقی کشور جمع بسته شوند به ۱۵۰۰ نخواهد رسید.

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز خاطرنشان کرد: این بی‌عدالتی است که از پشت تربیون به صنفی حمله شود که مشکلاتی آن را تهدید می‌کند.

امینی افزود: از سال ۸۰ تاکنون هیچ وجهی در قالب وکلالت تسخیری و معاضدتی در کشور دریافت نشده است اما تمام مأموریت‌ها در این حوزه انجام شده است.

وی اظهار کرد: این نهاد جنبه مدنی خود را حفظ می‌کند حتی اگر در فشار باشد و در مشکلات اقتصادی از بودجه عمومی برخوردار نشده است اما خدمات حقوقی مجانی قانونگذار را اجرا کرده است.

امینی با اشاره به اینکه اقتدار یک کانون وکلا چهره بیرونی و درونی دارد، ادامه داد: در چهره درونی می‌تواند به اعضا خود خدمات و نظارت کند و در چهره بیرونی خدمات به کشور مدنظر است و کانون وکلای چهارمحال و بختیاری از حیث چهره درونی جز منظم‌ترین و تمیزترین کانون‌های کشور است و در چهره بیرونی نیز توانسته تعامل مطلوبی با قوه قضائیه برقرار ایجاد کند.

وی در مورد حق الوکاله‌های سنگین در کشور، تاکید کرد: شاید این مسئله در کشور به اندازه انگشتان دست رخ دهد.

امینی در خصوص اینکه چند درصد وکلا بدون آزمون و از طریق ماده هشت وکیل شدند، بیان کرد: وکلایی که با آزمون و بدون آزمون هستند همگی از اعضای کانون وکلا محسوب می‌شوند اما وارد شدن به کانون وکلا از طریق ماده هشت، مبنایی است که می‌تواند منجر به محدودیت‌هایی برای جوانان شود.

وی با بیان اینکه سالانه ۱۵۰۰ نفر بدون آزمون پروانه وکالت می‌گیرند، گفت: کمتر از یک ششم جامعه وکالت از مشمولین ماده هشت هستند.

رئیس کانون وکلای استان نیز اظهار کرد: امروز همایشی در راستای ارتقا دانش حقوقی وکلا و نمایندگان حقوقی دستگاه‌های اجرایی استان برگزار شد اما وظیفه کانون وکلا استان ارتقا دانش حقوقی وکلا است نه نمایندگان حقوقی دستگاه‌های اجرایی.

کیانی با بیان اینکه عدم داشتن اطلاعات نمایندگان حقوقی دستگاه‌های اجرایی در موضوعات حقوقی منجر به تضعیف حقوق شهروندان خواهد شد، ادامه داد: کارشناسان حقوقی هنگام جذب در دستگاه‌های اجرایی، دوره‌های کارورزی را نمی‌گذرانند که باید این مهم به شکل جدی انجام شود.

کیانی از نامگذاری چهارراه وکلا در شهر شهرکرد که نشانگر بینش مدیران شهری است، خبر داد و گفت: این مهم در راستای اعتلای شأن وکیل دادگستری است.

رئیس کانون وکلای استان بیان کرد: در صدور پروانه وکالت برای بازنشستگان شرط بازنشسته بودن قابل تأمل است.

وی گفت: امشب مراسم تحلیف ۱۷ نفر از کارآموزانی که پس از دوسال کارآموزی در امتحان اختبار حائز شرایط دریافت پروانه پایه یک شدند، انجام خواهد شد.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین