کد خبر: ۵۷۲۳۷۰
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۸

ترکیه: کانال تجارت اروپا با ایران اقدامی مثبت است/آمریکا تحریم‌ را کنار بگذارد

وزیر خارجه ترکیه اقدام کشورهای اروپایی در راه‌اندازی ساز و کاری برای تسهیل تجارت با ایران را گامی «مثبت» ارزیابی کرد و از آمریکا خواست سیاست تحریم‌های یکجانبه را کنار بگذارد.
آفتاب‌‌نیوز :
 «مولود چاووش اوغلو»، وزیر امور خارجه ترکیه روز جمعه به اقدام کشورهای اروپایی در راه‌اندازی کانالی ویژه برای تسهیل مبادلات تجاری با ایران واکنش نشان داد. 

وزیر خارجه ترکیه در پاسخ به سوالی اقدام سه کشور اروپایی گفت: «ما از ابتدا گفته‌ایم با این نوع تحریم‌ها، صرفنظر از اینکه علیه کدام کشور اعمال می‌شوند، مخالفیم. این را هم گفته‌ایم که تحریم‌های یکجانبه‌ای که به رهبری آمریکا اعمال می‌شوند به هیچ نتیجه‌ای ختم نخواهند شد.»

چاووش اوغلو تصریح کرد: «تا اینجا، مذاکراتی که با کشورهای اتحادیه اروپا و سایر کشورها داشته‌ایم نشان می‌دهد که مواضع ما همسو است. برای ما برخوردار شدن از معافیت‌های تحریمی قطعاً مطلوب است، اما به هیچ راه حلی ختم نخواهد شد.»

وی اضافه کرد: «آمریکا باید این تحریم‌ها را کنار بگذارد. با گفت‌وگو و همکاری بیشتر می‌توان این مسائل را حل کرد. این تحریم‌ها نه فقط روی ایران، بلکه روی سایر کشورهای اروپایی، ژاپن و بسیاری از کشورهای دیگر اثرگذار خواهند بود.»

وزیر خارجه ترکیه اقدام سه کشور اروپایی در راه‌اندازی کانال ویژه تجارت با ایران را «مثبت» ارزیابی کرد. وی گفت: «ما تدابیر اتحادیه اروپا علیه تحریم‌های آمریکا را مثبت می‌دانیم.»

وزرای خارجه کشورهای انگلیس، آلمان و فرانسه روز پنجشنبه، ۱۱ بهمن‌ماه، رسماً ثبت نهادی ویژه را برای تسهیل مبادلات تجاری با اعلام کرد. 

کشورهای اروپایی گفته‌اند این ساز و کار که مقر آن در پاریس خواهد بود و اداره آن را آلمان بر عهده خواهد داشت، در ابتدا تنها مبادله مواد غذایی، دارو و تجهیزات پزشکی را پوشش خواهد داد اما امکان گسترده‌تر شدن دایره فعالیت آن در آینده وجود دارد. 

منبع: فارس
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین