کد خبر: ۵۷۲۵۲۵
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۰

چین فشار بر متحدان آمریکا را افزایش می‌دهد

روزنامه گاردین گزارش داد، به دنبال اختلافات پکن با واشنگتن بر سر بازداشت مدیر شرکت هوآوی، چین فشارها بر متحدان این کشور نظیر لهستان و کانادا را افزایش داده است.
آفتاب‌‌نیوز :
در ادامه تنشها میان آمریکا و چین بر سر بازداشت مدیر شرکت هوآوی، پکن مجددا از کانادا انتقاد کرد.

به نوشته روزنامه «گاردین»، به دنبال انتساب 13 اتهام علیه  «منگ وانژو» مدیر مالی شرکت هوآوی، وزیر خارجه چین خطاب به مقامات کانادایی گفت که از تلاش برای معرکه گیری برای آمریکاییها خودداری کنید. 

کانادا اخیرا مدیر شرکت بزرگ هوآوی را به درخواست آمریکا در خاک خود بازداشت کرده است. اقدامی که با انتقاد و واکنش شدید چین مواجه شده است.

روزنامه چینی «گلوبال تایمز» در سرمقاله خود صریحا نوشته: «نمی‌توانید مانند یک فاحشه زندگی کنید و مانند قدیسه عمل کنید.. اگر کانادا بر اقدامات اشتباه اصرار دارد، باید بهایش را بدهد».

تحلیل‌گران باور دارند چین در تلاش است با هدف گرفتن متحدان آمریکا، این کشور را منزوی کند. 

کانادا تنها متحد آمریکا نیست که در مقابل پکن ایستاده است. پس از آن‌که مقامات لهستانی یکی از کارکنان هوآوی را به اتهام جاسوسی دستگیر کردند، رسانه ملی چین لهستان را «شریک جرم آمریکا» خواند و گفت ورشو «باید بهای این توهین را بپردازد».

«سامانتا هافمن»، تحلیل‌گر مسائل امنیتی چین در این خصوص گفت: «به‌نظر می‌رسد تاکتیک حزب کمونیست چین، تلاش برای ایجاد شکاف میان آمریکا و متحدانش است تا کشورها مجبور به انتخاب بین آمریکا و چین شوند».

چین کشورهای زیادی را تحت پروژه‌های اقتصادی نظیر ابتکار «کمربند و جاده» به خود جذب کرده است. این کار، سرمایه‌گذاری و فشار تجاری گسترده جهانی است که بیش از ۷۰ کشور و بیش از یک سوم GDP‌جهان را در بر خواهد گرفت.

به نظر «روری دانیلز» متخصص و مشاور امور امنیت آسیا، با رشد یافتن حضور اقتصادی چین در جهان، تلاش آن برای گسترش به سمت متحدان «ناتو» و سایر متحدان آمریکا که پیش تر خارج از زمین رقابت آمریکا-چین قرار داشتند بیشتر می‌شود.

به گفته وی: «پکن از فرصت ارائه شده توسط واشنگتن بهره می‌برد».

برخی دیگر اعتقاد دارند تلاش‌های چین بخشی از هدفی بزرگ‌تر برای تضعیف کردن سایر اتحادهای آمریکا نیز است. 
فارس 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین