کد خبر: ۵۷۲۵۳
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۷:۵۵

آیا ایران واقعاً به آمریکا نامه نوشت؟

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: کاندولیزا رایس وزیر خارجه آمریکا در کنگره این کشور اعلام کرد از نامه‌ای که گفته می‌شود ایران در سال 2003 خطاب به دولت آمریکا نوشته و در آن پیشنهاد مذاکره مستقیم را مطرح کرده اطلاعی ندارد. وی در عین حال گفت گمان می‌کنم ایرانی‌ها به طریقی گفته بودند حاضرند اسرائیل را به رسمیت بشناسند اما چیزی از مذاکرات مستقیم هسته‌ای به خاطر نمی‌آورم. 

خبرگزاری آسوشیتدپرس قبلاً ادعا کرده بود که براساس مدارک موجود در روزهای آغاز جنگ عراق، ایران طی نامه‌ای پیشنهاد مذاکره مستقیم با آمریکا را مطرح کرده که نسخه‌ای از این نامه در اختیار خبرگزاری‌ها از جمله آسوشیتدپرس نیز قرار گرفته است. همین امر باعث شد تا نمایندگان کنگره از فرصت حضور کاندولیزا رایس در کنگره استفاده کرده و از وی خواستار توضیح در این خصوص شوند. 

وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به این انتقادات گفت: چیزی در مورد اینکه ایرانی‌ها پیشنهاد مذاکره در مورد مساله هسته‌ای‌اشان را داده باشند به یاد نمی‌آورم. وی افزود: گمان می‌کنم آنها پیشنهاد به رسمیت شناختن اسرائیل را مطرح کرده بودند. 

به گفته آسوشیتدپرس، مقامات دولت جرج بوش تلاش می‌کنند وجود چنین مدرکی را انکار کنند چرا که اثبات آن می‌تواند انتقادات گسترده‌ای را متوجه دولت جرج بوش کند چرا که آنها فرصت «مهار مساله هسته‌ای ایران» را از دست داده‌اند. 

پیش از این فلینت لورت مدیر دفتر شورای روابط ملی آمریکا از دریافت این نامه خبرداده بود. وی پس از برکناری از سمت خود در مصاحبه‌ای اعلام کرد شورای روابط ملی چنین نامه‌ای را دریافت کرده و این نامه برای کالین پاول وزیر خارجه پیشین نیز فرستاده شده است. منتقدین دولت آمریکا معتقدند تعامل واشنگتن با تهران در سال 2003 می‌توانست به مهار نفوذ ایران در عراق نیز منجر شود. 

بنا به این گزارش انکار وجود چنین مدرکی از سوی رایس در حالی صورت می‌گیرد که وی در جولای 2006 در مصاحبه با رادیو ملی وجود پیشنهاد مذاکره از سوی ایران را تایید کرده بود. رایس در مصاحبه خود گفته بود: چیزی که ایرانی‌ها پیش از این خواسته بودند مذاکره نفر به نفر با آمریکا بوده است. وزیر خارجه آمریکا در ادامه اعلام کرده بود اگر ایران شرایط را بپذیرد آمریکا حاضر است به مذاکرات مشترک به رهبری اروپا بپیوندد. 

بنا به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دولت جرج بوش هم‌اینک نیز با نپذیرفتن پیشنهاد گروه مطالعات عراق مبنی بر مذاکره با تهران و دمشق برای حل مشکلات عراق فرصت دیگری را برای تعامل با ایران از دست داده است. همین امر باعث افزایش انتقادات کنگره از سیاست‌های جرج بوش در قبال ایران شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین