کد خبر: ۵۷۲۸۴
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۲:۲۱
در راستای اجرای قطعنامه تحریم اجرا شد:

تعلیق اکثر کمک‌های آژانس به ایران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: آژانس بین المللی انرژی اتمی به دلیل آنچه که حمایت از تحریم‌های اعمال شده علیه ایران در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای‌ عنوان شده تقریبا نیمی از کمک‌های فنی خود به تهران را قطع کرد. طبق گزارش‌های منتشر شده قرار است در جریان نشست شورای حکام آژانس در ماه مارس (اسفندماه) درباره گزارش دبیرخانه آژانس برای تائید نهایی، تصمیم‌گیری شود. دبیرخانه آژانس خواستار آن شده كه از ‪۵۵‬ پروژه ملی و منطقه‌ای كه ایران با همكاری آژانس دنبال می‌كند، ‪ ۲۲‬پروژه از دایره حمایت آژانس خارج شود. 

به گزارش خبرگزاری رویترز بر اساس گزارش دبیرخانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی كه عصر جمعه در مقر این سازمان در وین منتشر شد، 10 کمک آژانس به کلی متوقف شده و 12 کمک دیگر به علت اینکه می‌تواند به نوعی ناقض قطعنامه شورای امنیت علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران باشد بشدت محدود شده است.

در گزارش بازنگری شده آژانس آمده است که امکان همکاری فنی با ایران در زمینه‌های مربوط به فعالیت‌های حساس هسته‌ای که بطور مخصوص در قطعنامه به آن اشاره شده از قبیل غنی‌سازی اورانیوم، چرخه سوخت یا تولید آب سنگین میسر نیست.

رویترز در ادامه گزارش خود به نقل از دیپلمات‌ها در خصوص گزارش دبیرخانه آژانس نوشت: قبل از بازنگری روز جمعه آمریکا و متحدان نزدیکش خواستار لغو شدن یا تحت نظارت شدن درآمدن تعداد قابل توجهی از کمک‌های آژانس به ایران بودند. این در حالی است که کشورهای در حال توسعه نیز با اشاره به اینکه هیچ مدرک مستحکمی دال بر انحراف ایران از مسیر فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای وجود ندارد خواستار قطع تنها تعداد محدودی از کمک‌ها شده‌اند. 

یک مقام عالی‌رتبه نیز با اشاره به اینکه این میزان کاهش کمک فنی برای قابل توجه است گفت: آن پیغامی برای ایران در خصوص تجدیدنظر کردن در مسیر خود است. یک مقام آمریکایی نیز در این خصوص گفت: آمریکا پیش از برگزاری اجلاس ماه مارس قصد دارد با سایر اعضای شورای حکام قبل از اتخاذ موضع جدیدی مشورت کند.

نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واكنش به این گزارش تصریح كرده است: انگیزه اصلی كشورها از عضویت در آژانس، بهره‌مندی از همكاری‌های فنی آژانس برای كاربردهای صلح آمیز است، در حالی كه چنین حركت‌هایی تخریب جایگاه آژانس و از بین بردن انگیزه همكاری با این نهاد است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین