کد خبر: ۵۷۲۹۵۰
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۹
آذری جهرمی اعلام کرد:

اخراج دو مدیر به‌دلیل مقاومت در برابر پروژه‌های جدید

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: برای اجرای پروژه پارک فناوری توسعه اقتصاد دیجیتال در خراسان رضوی، دو مدیر را عزل کردیم، زیرا در این مکان، در برابر آزاد کردن فضا مقاومت می‌کردند؛ اینگونه مقاومت‌ها در بدنه مجموعه‌های اجرایی کشور وجود دارد.
آفتاب‌‌نیوز :
محمدجواد آذری‌جهرمی امروز در آیین افتتاح نخستین پارک فناوری توسعه اقتصاد دیجیتال در ساختمان پست استان خراسان رضوی، ضمن گرامیداشت ایام دهه فجر اظهار کرد: ما شاهد افتتاح اولین پارک فناوری اطلاعات توسعه اقتصاد دیجیتال در ایران هستیم.

وی افزود: سالیان سال استفاده از اقتصاد نفتی و اقتصاد مبتنی بر منابع طبیعی کشور، منابعی که سرمایه‌‎های نسل‌های مختلف بوده و امروز در اختیار ما قرار گرفته است و از آن استفاده می‌‎کنیم، برای کشور هزینه شد تا شبکه حمل و نقل شکل بگیرد و خدماتی را به مردم ارائه دهد اما هیچگاه نتوانستیم با مدیریت اجرایی دولتی در ایجاد خدمات حمل و نقل مناسب برای مردم، موفق باشیم.

آذری‌جهرمی بیان کرد: یک کسب و کار مبتنی بر فناوری اطلاعات در کل دنیا بدون در اختیار داشتن حتی یک خودرو اما با داشتن خلاقیت می‌تواند زندگی را تسهیل، مدیریت را بهتر و هزینه و درآمد فردی که به این شغل مشغول است را کمتر کند. این قدرت خلاقیت و فناوری اطلاعات برای توسعه اقتصاد است. این بخش از اقتصاد که امروز اقتصاد دیجیتال نامیده می‌شود، در حال توسعه است. ما ظرفیت‌های زیادی از جنس جوانان خلاق در ایران داریم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این‌که لازمه توسعه فناوری در کشورها، ابتدا وجود زیرساخت مناسب است، عنوان کرد: باید بخشی را دولت و بخشی دیگر را بخش خصوصی انجام دهد. از سال ۱۳۹۲ تاکنون بیش از ۲۵ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری توسط دولت در بخش خصوصی برای توسعه زیرساخت‌ها انجام شده که امروز توان کشور مبتنی بر مطالعات نسل سوم و چهارم است؛ اگر این ظرقیت نباشد، امکان توسعه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات در ایران و ایجاد شغل وجود نخواهد داشت زیرا بازاری در این حوزه وجود ندارد.

وی ادامه داد: ۶۶ درصد روستاهای ما به اینترنت پرسرعت متصل هستند و ۷۱ میلیون کاربر فعال اینترنت در ایران داریم. این بزرگترین طرفیت است. جوانان نباید در کنار این شرکت‌ها بیکار بمانند. از ۴۰۰ اپلیکیشن در سال ۱۳۹۲، امروز ۲۵۰ هزار اپلیکیشن ایرانی در پلت فرم‌های توزیع محصول رسیدیم که برخی در مشهد فعال هستند.

آذری‌جهرمی با اشاره به این‌که خراسان رضوی ظرفیت بالقوه‌ای در این حوزه داشته و زیست‌بوم مستعدی برای رشد کسب و کارها دارد، تصریح کرد: وظیفه دولت‌ها تسهیل‌گری و توانمندسازی به جای تصدی‌گری است. یک مدیر تصدی‌گر دولتی موفق نخواهد بود اما زمانی که مدیر دولتی تسهیل‌گر و توانمدساز باشد، می‌تواند در خدمت بخش خصوصی بوده و مدیر دولتی مناسبی باشد. حوزه تسهیل‌گری و توانمندسازی نیاز به سرمایه‌گذاری دارد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ما در وزارت ارتباطات به لحاظ اعتباراتی دچار تگناهای جدی هستیم. در قانون بودجه باید ۶,۴۰۰ میلیارد تومان درآمد کسب می‌کردیم و مطابق با قانون نیز باید تخصیص پیدا می‌کرده که از سال ۱۳۹۷ بیش از ۴,۰۰۰ میلیارد تومان از این درآمد واریز شده و حدود ۱,۰۰۰ میلیارد تومان آن به ما رسیده است که باید با این مقدار صنعت فضایی، خدمات روستایی، حوزه ارتباطات و بانکی، زیرساخت‌های فیبر نوری و امنیت را توسعه دهیم، اما اگر به محتوا و خدمات توجه نکنیم، بازارهای بین‌المللی بازار ما را تصاحب خواهند کرد. نمی‌توان در این حوزه متوقف ماند.

وی اضافه کرد: همواره خواسته جوانان از ما رفع موانع بوده که بزرگ‌ترین موانع ثبت شرکت، بیمه، مالیات و مجوزهای دست و پاگیر است. خواسته دوم آن‌ها نیز این بوده که امکانات در اختیار ما قرار دهید که در ابتدای کار بتوانیم روی پای خود ایستاده و اقتصاد خود را تقویت کنیم. ما این مساله را پیگیری و از ظرفیت دولت استفاده کردیم و لایحه نوآفرین را به دولت فرستادیم اما هنوز به‌دلیل مخالفت‌های برخی دستگاه‌ها مصوب نشده است.

آذری‎جهرمی عنوان کرد: در این راستا ما دو گام برداشتیم؛ گام اول این‌که تصمیم گرفتیم فضاهای مازاد در مجموعه وزارت را تجهیز کرده و در اختیار جوانان قرار دهیم. گام دوم این‌که از قوانین کشور استفاده کنیم تا برخی موانع را حل کنیم. ما مجوز استفاده از ظرفیت‌‎های پارک علم و فناوری را اخذ کردیم و اولین استانی که این کار در آن شروع شده، استان خراسان است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: این کار ساده نبود و ما در استان خراسان رضوی برای اجرای این پروژه، دو مدیر را به دلیل این‌که در برابر آزاد کردن این فضا مقاومت می‌کردند، عزل کردیم؛ سالیان سال بود که از این فضای ۶۰۰۰ متری استفاده نمی‌شد.

وی ادامه داد: من تذکر داده بودم که اگر مدیری از این موضوع تبعیت نکند، ما به کار با او خاتمه می‌دهیم و در خراسان مجبور شدیم که دو مدیر را عزل کنیم و مدیرانی را قرار دادیم که نگاه سنتی و فئودالی نداشته باشند و فکر نکنند که هرچه حوزه مدیریت آن‌ها غنی‌تر باشد، دارایی آن‌ها بیش‌تر است. ما باید احساس کنیم حوزه مدیریت ما زمانی قوی‌تر است که اقتصاد قوی‌تر باشد.

آذری‌جهرمی بیان کرد: این پروژه علی رغم تمام سختی‌ها اتفاق افتاد. امروز ما در خراسان رضوی اولین پارک توسعه فناوری اقتصاد دیجیتال را به بهره‌برداری می‌رسانیم و ظرفیت استقرار ۱۲۰ شرکت فناور را خواهیم داشت. هم‌زمان این پارک در تهران نیز برای ۱۵۰ شرکت در ۲۰ هزار متر در منطقه ۲۲ به بهره‌برداری می‌رسد. در این مراکز تنها ساختمان واگذار نمی‌شود؛ شرکت‌هایی که استقرار پیدا می‌کنند از قوانین ویژه‌ای برای موضوعات مالیات و دیگر موضوعات بهره‌مند خواهند شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: در این پارک‌ها صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر نیز مستقر است؛ یعنی سرمایه‌گذار در کنار فناور حضور دارد. ما نیز بخشی از منابع خود را با کمک صندووق نوآوری و شکوفایی، سرمایه‌گذاری و به این سمت هدایت می‌کنیم که این اتفاقات رخ دهد. پذیرش شرکت‌ها نیز به‌صورت شفاف و از طریق پرتال مخصوص انجام می‌شود. در این مرحله من شخصاً ناظر خواهم بود و به هیچ شرکتی که در آن پرسنل، کارکنان، هیات مدیره و سرمایه‌گذار نسبتی با پرسنل وزارت ارتباطات داشته باشند، اجازه استقرار نمی‌دهیم. اطلاعات به صورت شفاف منتشر می‌شود.

وی اضافه کرد: در زمان استقرار شرکت‌ها با ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون پذیرش شده و تا زمان رسیدن به ۵ میلیارد استقرار خواهند داشت و بعد از آن پارک را ترک می‌کنند؛ این فضا مادام العمر نیست و فرایندی است که شرکت‌ها را به مسیری که توسعه اقتصاد خود را داشته باشند، هدایت می‌کند. این اتفاقات بخشی از یک طرح اشتغالی ماست. ما ۴ طرح اشتغال داشتیم و امسال بر توسعه اشتغال در کشور تمرکز کردیم.

آذری‌جهرمی گفت: امیدواریم بتوانیم تخصیص‌های لازم را در این حوزه بگیریم و با چهار طرحی که داریم، ۸۷ هزار شغل را ایجاد و ظرفیت‌سازی کنیم. ما قصد داریم که برخی ظرفیت‌ها را به صورت ویژه برای حوزه کودک و نوجوان و بخشی را برای توسعه کسب و کارهای فضاپایه اختصاص دهیم. پارک فناوری دیجیتال قرار است با حضور بخش خصوصی اداره و از ظرفیت نظام صنفی استان برای مدیریت آن استفاده شود. ما مدیریت این پارک را به بخش دولتی نخواهیم داد و مدیریت آن با بخش خصوصی است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به این‌که بنا داریم ظرفیت این پارک را تا هفته دولت در سال آینده به ۱۰ پارک در استان‌های مختلف برسانیم، تصریح کرد: ما در این زمینه ظرفیت و فضا داریم و فضاها نیز شناسایی شده که در اختیار جوانان قرار می‌گیرد. ما بی‌نیاز از حضور جوانان در این عرصه نیستیم و معتقدیم که اقتصاد دیجیتال می‌تواند سهم بزرگی از اقتصاد کشور را در آینده نزدیک از آن خود کند. این امر به دست جوانان کشور ایجاد خواهد شد و ما در این مسیر سیاست‌گذاری، توانمندسازی و مقررات‌گذاری لازم را انجام می‌دهیم تا به آنچه جوانان از ما خواستند، برسیم.

وی افزود: امیدوارم نتیجه این اقدام جدا از ایجاد اشتغال، توسعه رفاه باشد و بتواند گردشگری دیجیتال را در مشهد توسعه داده، پیشرفت شهر هوشمند را تسهیل کند و خدمات شهری مبتنی بر فناوری اطلاعات را توسعه دهد. این مرکز به عنوان ستاره درخشان در حوزه فناوری اطلاعات در کشور می‌درخشد.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین