کد خبر: ۵۷۲۹۷۹
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۶

وزیر نفت: افزایش قیمت یا سهمیه‌بندی بنزین نداریم

وزیر نفت گفت: وضعیت مصرف بنزین را نباید در پالایشگاه بلکه در خودروسازی باید دنبال کنیم.
آفتاب‌‌نیوز :
بیژن نامدار زنگنه در پایان جلسه امروز کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در خصوص ساماندهی وضعیت بنزین گفت: در بحث بنزین دو موضوع قاچاق بنزین و دیگری مصرف بی رویه صاحبان خودرو مطرح است.
 
وی افزود: در بحث مصرف بی رویه تنها عرضه ملاک نیست بلکه در بحث تقاضا و خودرو‌های تولید شده وضعیت مصرف چگونه است، بر اساس جدیدترین گزارش‌ها متوسط مصرف بنزین در دنیا در حدود ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که این رقم برای ایران در حدود ۱۱ لیتر گزارش شده است.
 
وزیرنفت اعلام کرد: وضعیت بنزین را نباید در پالایشگاه بلکه در خودروسازی باید دنبال کنیم.
 
زنگنه تصریح کرد: در موضوع نفت گاز نیز تمهیداتی اندیشیده شده، زیرا طبق گزارش‌های واصله قاچاق نفت گاز بیشتر از بنزین است.
 
وی در خصوص راهکار‌هایی همچون سهیمه بندی یا افزایش قیمت گفت: هفته گذشته مجلس در حدود ده طرح در این خصوص را مورد بررسی قرار داد که هیچ کدام از آن‌ها رای اعتماد نگرفتند و هم اکنون در کمیسیون تلفیق برای بودجه سال آینده در این خصوص هیچ گونه طرحی وجود ندارد و در دولت همچنان تصمیمی در این زمینه اتخاذ نشده است.
 
وزیر نفت در خصوص سهمیه بندی روزانه بنزین به ازای هر نفر یک لیتر گفت: این طرح یک گرایش خاص از سهیه بندی است که بدون توجه به دارا بودن موتور سیکلت و خودروی شخصی صورت می گیرد و تحت روال پیچیده‌ای مشخص می کند که چگونه صاحب بنزینی که مصرف ندارد، آن را بفروشد.
 
وی افزود: کمیسیون با توجه به این مسئله و مسائل حقوقی دیگر این موضوع را رد کرد زیرا در این خصوص کار مفصلی کرده بودند و روز جاری نیز گزارش اجمالی آن داده شد.
 
زنگنه اظهار کرد: ما باید با همکاری کمیسیون و دولت بتوانیم به سامان دهی در این بخش برسیم.
 
**افزایش یا سهمیه بندی بنزین نداریم
 
فریدون حسنوند رئیس کمیسیون انرژی نیز در خصوص طرح جایگزینی برای وضعیت بنزین گفت: در ابتدا این اطمینان خاطر را به مردم می‌دهیم که موضوع سهمیه بندی بنزین و اختصاص روانه یک لیتر بنزین به هر نفر با رای قاطع نمایندگان رد شد که علت آن این است که در برنامه‌های توسعه هر گونه افزایش قیمت به رعایت شرایط اقتصادی اجتماعی منوط شده که هم اکنون اعضای محترم کمیسیون معتقدند هم اکنون این شرایط در کشور وجود ندارد.
 
وی افزود: ما چندین جلسه با انجمن نفت، مراکز دانشگاهی، مرکز پژوهش‌ها و دستگاه‌های مرتبط با این موضوع برگزار کردیم تا در خصوص کاهش مصرف تصمیم گیری‌هایی صورت گیرد که کمیسیون انرژی معتقد است ساده‌ترین راه افزایش قیمت است و راه‌های دیگری وجود دارد به همین خاطر به دنبال جمع بندی بین سازمان برنامه و بودجه و کمیسیون هستیم که این طرح در صورت تصویب اطلاع رسانی خواهد شد.
 
رئیس کمیسیون انرژی عنوان کرد: این اطمینان خاطر را می‌دهیم افزایش قیمت یا سهیمه بندی بنزین نخواهیم داشت.
 
حسنوند در خصوص صادرات نفت ایران نیز گفت: طبق گزارشات روز جاری وزیر نفت دشمن به دنبال به صفر رساندن صادرات نفت ایران بود، اما به لطف خدا و با همت همه مسئولین و با پشتوانه مردم امروز نه تنها صادرات نفت صفر نیست بلکه در حد معقول و مطلوب قرار دارد و فکر می‌کنیم راهکار‌های دیگری برای افزایش فروش نفت در دستور کار قرار دارد.

منبع: خبرگزاری میزان
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین