کد خبر: ۵۷۳۳۱۴
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۱

چشم‌های نگران کوبا نظاره‌گر تحولات ونزوئلا

خبرگزاری فرانسه در گزارشی با اشاره به اتحاد قوی میان ونزوئلا و کوبا نوشت: اگر مادورو سقوط کند کوبا منزوی‌تر خواهد شد. از همین رو کوبا حوادث ونزوئلا را با دقت تحت نظر دارد.
آفتاب‌‌نیوز :
خبرگزاری فرانسه در گزارشی با اشاره به روابط کوبا و ونزوئلا نوشت: اگر امروز رئیس جمهور ونزوئلا توانسته در کشور بحران زده به قدرت برسد، باید متشکر حمایت ارتش و همچنین بنا بر باور آمریکا حمایت و توصیه کوبا باشد.

در حالی که روابط بسیار نزدیک میان متحدان چپ‌گرا یعنی ونزوئلا و کوبا برای همگان شناخته شده است، هاوانا اتهامات وارده از سوی واشنگتن، مبنی بر نفوذ کوبا در ونزوئلا را رد می‌کند.

مایک پنس، معاون رئیس جمهور آمریکا چند روز قبل اعلام کرد: اکنون زمان آن فرا رسیده است ونزوئلا را ز کوبا برهانیم. نفوذ کوبا در ونزوئلا و نیکاراگوئه مشهود است. به طور کلی چنین اتهاماتی از سوی واشنگتن اظهارات جدیدی نیست.

در همین راستا جان بولتون، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، ونزوئلا، کوبا، نیکاراگوئه را "تروئیکای ظلم و ستم"اعلام کرد.

تقویت هرچه بیشتر روابط میان کاراکاس و هاوانا زمانی اتفاق افتاد که میگوئل دیاز کانل، رئیس جمهور کوبا برای اولین سفر خارجی خود به ونزوئلا رفت. کوبا همچنین از اولین کشورهایی است که حمایت کامل خود را از مادورو در ۲۳ ژانویه پس از اعلام رئیس جمهوری موقت از سوی خوآن گوایدو، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا اعلام کرد.

مایکل شفر، رئیس اندیشکده دیالوگ بین کشورهای آمریکایی در واشنگتن اعلام کرد: روابط قوی میان دو کشور به دوران هوگو چاوز، رئیس جمهور پیشین ونزوئلا باز می‌گردد.

چاوز که از سال ۱۹۹۹ تا سال ۲۰۱۳ رئیس جمهور ونزوئلا بوده است، اعتراف کرد که روابط فیدل کاسترو رئیس جمهور پیشین کوبا با او همواره مانند روابط پدر و پسر بوده است.

شفر اضافه کرد: نفوذ کوبا در ونزوئلا از آن زمان آغاز شده و رفته رفته تقویت شد.

پس از آغاز روابط دو کشور به سرعت همکاری با یکدیگر را آغاز کردند. کاراکاس کمک‌های اقتصادی و نفتی خود را به متحدش انجام می‌داد و هاوانا هزاران دکتر، مربی ورزشی، مشاوران ارتش به هاوانا اعزام می‌کرد.

پائول وبستر هیر، سفیر پیشین انگلیس که در هر دو کشور زندگی کرده و اکنون در دانشگاه بوستون استاد دانشگاه است، اعلام کرد: در دنیا هیچ دو کشوری وجود ندارد که به اندازه کوبا و ونزوئلا در هم آمیخته شده باشد.

گزارشاتی درباره این که مادورو روزانه اشتراک اطلاعاتی با کوبا دارد، در دست است.

در این میان، از زمان آغاز بحران سیاسی در ونزوئلا و رئیس جمهوری خود خوانده گوایدو، کوبا دخالت در ونزوئلا را رد کرده است. برخی از مقامات عالی رتبه کوبا در وزارت امور خارجه بارها اظهارات بولتون را رد کرده و او را "دروغگو" اعلام کرده‌اند.

بولتون در اظهاراتی اعلام کرد که کوبا به ارتش ونزوئلا مستقیماً دستور می‌دهد. کوبا از نزدیک حوادث ونزوئلا را تحت نظر دارد.

شیفر اعلام کرد: من فکر می‌کنم آنها بسیار نگران هستند. چند روز گذشته برونو رودریگز، وزیر امور خارجه کوبا برای اولین بار سفرای اروپایی را برای گفت‌وگو درباره مسائل مهم از جمله ونزوئلا دعوت کرد.

یک دیپلمات که در این مراسم شرکت کرده بود، گفت‌: من نگرانی‌هایی را در چهره کوبایی‌ها دیدم.

دیپلمات دیگری اعلام کرد: آنها احساس می‌کنند که در تنگنا قرار گرفته‌اند و نیاز دارند که موضع خود را آشکارا اعلام کنند. نگرانی جدی درباره از دست دادن منافع در صورت سقوط دولت مادورو در میان مقامات کوبایی وجود دارد. از دست دادن نفت یارانه‌ای اقتصاد کوبا را تضعیف می‌کند.

وبستر هیر، سفیر پیشین انگلیس اعلام کرد: کوبا دارد خود را آماده می‌کند. این کشور به دنبال جایگزین‌هایی برای تأمین نفت همانند روسیه، ایران و کشورهای دیگر است.

وی ادامه داد: بحران ونزوئلا باعث منزوی شدن بیشتر کوبا می‌شود. از نظر دیپلماتیکی این اتفاق چالش بزرگی برای کوبا است.

شیفر اعلام کرد: همچنین این تهدید وجود دارد که آمریکا بعد از ونزوئلا به سمت کوبا بچرخد.

او اضافه کرد: اگر مادورو مبارزه نکند و تصمیم بگیرد که از کشور خارج شود در این صورت کوبا یک محل مناسب برای او است.


ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین