کد خبر: ۵۷۳۳۵۹
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۰

در جلسات "جن‎گیری" داعش برای زنان در "موصل" چه می‎گذشت؟

"عثمان" موذن مسجد "هیبه هاتون" در موصل پنج بار در روز برای تلاوت اذان به آنجا می‌رود.او می‌گوید هنوز هم زنانی هستند که به مسجد می‌آیند و خواستار برگزاری جلسات "جن‌گیری" هستند. او در مدت زمان سه سالی که این دومین شهر عراق تحت اشغال داعش بود، مراسم جن‌گیری را برگزار می‌کرد. او می‌گوید جلسات مختص خارج کردن جن از بدن زنان بود.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- در طول مدت اشغال موصل توسط داعش، جلسات محرمانه‌ای برای زنان به منظور رها شدن آنان از دست جن‌ها تحت عنوان جلسات جن‌گیری برگزار می‌شد. این در حالی بود که داعش این قبیل اقدامات را سحر و جادوی سیاه قلمداد می‌کرد و مذموم می‌شمرد و هرگونه مناسک مذهبی جایگزین به جای نماز را ممنوع کرده بود. 

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ "عثمان" موذن مسجد "هیبه هاتون" در موصل پنج بار در روز برای تلاوت اذان به آنجا می‌رود. این مسجد در مرکز موصل واقع شده است. او به خبرنگار شبکه خبری "دویچه وله" می‌گوید هنوز هم زنانی هستند که به مسجد می‌آیند و خواستار برگزاری جلسات "جن‌گیری" هستند. او در مدت زمان سه سالی که این دومین شهر عراق تحت اشغال داعش بود، مراسم جن‌گیری را برگزار می‌کرد. او می‌گوید جلسات مختص خارج کردن جن از بدن زنان بود. او اشاره می‌کند که در متون اسلامی از جن و موجودات فراطبیعی یاد شده است. عثمان در باغ مسجد نشسته است؛ جایی که مردان نماز می‌خوانند. این مسجد در محله شلوغی، نزدیک دانشگاه موصل است و بازرگانان، دانشجویان و مسافران زیادی در طول روز برای اقامه نماز به آن‌جا می‌روند. 

روایت‎هایی عجیب از جلسات جن‎گیری داعش برای زنان در موصل

عثمان می‌گوید اکثر مردم درباره آنچه در اینجا می‌گذشت نظری ندارند. او می‌گوید تنها کسانی که به طور منظم برای دعا و نماز به این مسجد می‌آمدند از جلسات جن‌گیری مطلع بودند. او می‌گوید جلسات در اواسط ظهر و در ساعت 3 بعدازظهر برگزار می‌شد و تنها زنان حضور داشتند و از ورودی مخصوص خود در مسجد وارد می‌شدند. 

عثمان به عنوان یک موذن در دوران حکومت داعش و از ترس عواقب و بازداشت تمایلی به طرح نام خانوادگی خود ندارد. او اما برای آن که باید پنج بار در روز به مسجد می‌رفت، کلید آنجا را داشت و ده‌ها تن از زنان محلی و خارجی روزانه به جلسات جن گیری او می رفتند. او می گوید یک زن جوان هلندی که همسرش که عضو داعش بود و دو فرزند داشتند، دائما به آنجا رفت و آمد داشت. نام این زن "لورا اچ" بوده است (نام خانوادگی او طبق قانون هلند نمی تواند فاش شود). او با یک نویسنده هلندی درباره تجربه‌اش در موصل صحبت کرده بود. او می‌گوید در جلسات گفته بود که جن ها مانع ایمان او شده‌اند و باعث می شوند او کارهای اشتباهی را انجام دهد. او بدنبال اصلاح رفتار خود از درون بود. او می‌گوید مردی چشمان‌شان را می بست و متون قرآنی را با صدای عجیب و غریب ادا می‌کرد و به تدریج صدایش بلندتر و بلندتر می‌شد. او با چوب نخل به دستان زنان می‌زد؛ آن هم به دلیل رعایت قوانین اسلامی که تماس فیزیکی بین زنان و مردان نامحرم را منع کرده است. 

او می‌گوید صحنه های عجیبی را دیده بود. برای مثال، یک زن ناگهان تابوشکنی کرد و روسری‌اش را از سرش انداخت و بیهوش شد. یک زن دیگر شروع به استفراغ کرد و کنترل عضلات خود را از دست داد. او می‌گوید دیده بود که چگونه آن زنان فریاد می‌زدند، گریه می‌کردند و یا می‌خندیدند. هنگامی که جلسه پس از 20 دقیقه به پایان رسید این زنان لباس خود را دوباره مرتب می‌کردند و در سکوت بیرون می‌رفتند. 

عثمان می‌گوید فردی که جلسات را هدایت می کرد مردی 55 ساله به نام "ابو یونس" بود که تحصیلات اسلامی نداشت. او هیچ ارتباطی با داعش نداشت اما به دلیل محبوبیت‌اش داعش به او اجازه داد تا جلسات را در مسجد برگزار کند. این خیلی عجیب بود چرا که آن گروه بسیاری از مناسک مذهبی را نوعی بت‌پرستی و انحراف از دین قلمداد می‌کرد اما در برابر جلسات جن‌گیری در این مسجد از خود تساهل نشان داده بود. 

روایت‎هایی عجیب از جلسات جن‎گیری داعش برای زنان در موصل

"دویچه وله" می نویسد پیش از کنترل داعش بر موصل جلسات جن‌گیری در میان سنی‌ها در موصل و جاهای دیگر عراق مرسوم بوده است. زنانی که خواستار به دنیا آوردن نوزاد پسر بودند و یا درمان بیماری‌ها به این جلسات می‌رفتند. به گفته شاهدان جلسات جن‌گیری به خصوص در میان صوفی‌ها رایج‌تر بوده است. این در حالیست که صوفی‌ها نیز از سوی داعش از دین خارح شده قلمداد شده‌اند. "جمال حسین" متخصص مسائل سلفی در کردستان عراق می‌گوید آنان جلسات جن‌گیری را پذیرفته بودند. آنان معتقد بودند که زنان نسبت به جن‌ها حساس‌تر و آسیب‌پذیرتر هستند چرا که شعور لازم برای درک تقاضای جن‌ها را ندارند. به همین دلیل است که آنان اجازه برگزاری جلسات را تنها با حضور زنان داده بودند. 

این شبکه خبری می نویسد: "طبق باورهای اسلامی، در کنار انسان‌ها و فرشتگان، جن‌ها نیز سومین گروه هستند. آنان می‌توانند خوب و بد باشند و برخی از عادات را به طور مشترک با انسان‌ها داشته باشند؛ مانند ازدواج و داشتن فرزند. داعشی‌ها بارها اعلام کرده بودند در جریان جنگ در سوریه، فرشتگان و جن‌هایی را دارند که در برابر کافران مبارزه می‌کنند. بسیاری از کسانی که این نوع جلسات را تجربه می‌کنند با حالت‌های مشابه بیماری صرع و حتی گاهی اوقات با مرگ مواجه می‌شوند. جن‌گیر‌ها می‌گویند این بدان خاطر است که جن حاضر به ترک بدن نیست". 

"عثمان" می‌گوید پس از بازپس‌گیری کنترل موصل توسط ارتش عراق ابو یونس بازداشت و به مکانی نامعلوم و احتمالا یک زیرزمین برده شد و کسی نمی‌توانست با او تماسی داشته باشد. او می‌گوید زنانی هستند که هنوز در طول یک سال گذشته خواستار برگزاری جلسات جن‌گیری شده‌اند. اما این مسجد به این زودی‌ها آرزوی آنان را برآورده نخواهد ساخت. 

در جلسات

این شبکه خبری در پایان می‌افزاید: "الازهر بزرگترین نهاد سنی در جهان معتقد است که جن‌گیری راه و روشی برای فریب دادن و گسترش فساد است چرا که بسیاری از مردان دیده شده‌اند که از وضعیت زنان در حالت جن‌گیری و بحرانی که آنان طی می‌کنند سوء‌استفاده کرده و آنان را مورد آزار و اذیت و تعرض قرار داده‌اند".

مترجم: نوژن اعتضادالسلطنه
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین