کد خبر: ۵۷۳۳۹۰
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۲

اعلام حالت بحرانی برای ذخایر خونی A و O

‌مدیرکل انتقال خون فارس با بیان اینکه ذخایر گروه‌های خونی A مثبت و منفی و O منفی هم‌اکنون در مرحله بحرانی قرار دارند، از شهروندان خواست تا پیش از قرارگیری در حالت بحران و جلوگیری از حادث شدن این امر نسبت به اهدای خون اقدام کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
مسعود ترابی چهارشنبه ۱۷ بهمن در یک کنفرانس خبری با بیان اینکه موارد مثبت در بین خون اهدا شده طی ۹ ماهه گذشته در فارس صفر بوده است، گفت: این نقطه نهایی سلامت خون است.

وی با اشاره به میزان سلامت فرآورده‌های خونی نیز افزود: آمار ابتلاء به هپاتیت B منفی و C اهدا کنندگان خون در ۹ ماهه امسال به ترتیب تنها ۲۷ و ۲۵ درصد بوده و این در حالی‌است که متوسط جهانی برای هپاتیت B از هر ۵۰ هزار نفر، یک نفر است و این موضوع نشان دهنده پاکی و سلامت قابل توجه خون و فرآورده‌های خونی در فارس است.

مدیرکل انتقال خون فارس همچنین با بیان اینکه در سال‌های پیش از انقلاب تنها یک واحد فعال خون در استان وجود داشت، خاطرنشان کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی اداره‌کل انتقال خون در همه ابعاد گسترش قابل توجهی داشته و هم‌اکنون ۱۲ پایگاه خون‌گیری در سطح فارس در حال خدمات رسانی و ۶ پایگاه دیگر در مراحل پایانی راه‌اندازی قرار دارند.

ترابی پایگاه‌های خون‌گیری شهرستان‌های خنج، گراش، استهبان، نی‌ریز، لارستان و غرب شیراز را از جمله پایگاه‌هایی اعلام کرد که در دست راه‌اندازی قرار دارند.

وی با اشاره به ارتقای تجهیزات و تکنیک‌ها در امر انتقال خون از روش سنتی به روش‌های روز دنیا نیز گفت: امروزاز روش الکتروکمولومیناسنس (ECL) و دستگاه کوباس؛ مدرن‌ترین تکنیک آزمایشگاهی روز دنیا برای غربالگری خون‌های اهدایی استفاده می‌شود.

مدیرکل انتقال خون فارس با بیان اینکه پایگاه انتقال خون استان با خون‌گیری بیش از ۱۶۰ هزار اهدا کننده پس از تهران در جایگاه دوم قرار دارد، عنوان کرد: طی ۹ ماهه گذشته بیش از ۱۷۰ هزار نفر به پایگاه‌های انتقال خون استان مراجعه کرده‌اند که ۱۲۰ هزار نفر از آنها موفق به اهدای خون شده‌اند.

ترابی اظهار کرد: این آمار نشان از رشد ۵ درصدی تعداد اهدا کنندگان خون دارد. ۱۲.۵ درصد از اهداکنندگان برای اولین خون اهدا کرده‌اند.

وی همچنین بر بالا بودن شاخص اهدا کنندگان خون و عدد ۳۳ نفر در هزار نفر اشاره و خاطرنشان کرد: این شاخص به طور متوسط در سطح کشور ۲۷ نفر در هزار نفر است که نشان دهنده تمایل بیشتر مردم فارس به اهدای خون دارد.

مدیرکل انتقال خون فارس همچنین با بیان اینکه ۲۲.۲ درصد از اهداکنندگان خون استان طی ۱۰ ماهه امسال با مراجعه به تیم‌های سیار خون‌گیری اقدام به اهدای خون کرده‌اند، گفت: میزان خون‌گیری پایگاه‌های سیار فارس تا پایان آذرماه رشد ۲۸ درصدی داشته و شهرستان آباده با ۱۳.۸ درصد بیشترین آمار اهدای خون را به خود اختصاص داده است.

ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین