کد خبر: ۵۷۳۵۶۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۵

پادشاهی كه از ۳۰ سوء‌قصد جان به در برد+عکس

ملک حسین نوجوان بود كه به جان پدربزرگش ملک عبدالله و او سوء قصد شد. ملک عبدالله كشته شد و پدر او طلال به تخت نشست، اما پس از يک سال مجلس شاه را بركنار كرد و كوتاه زمانی پس از آن حسين ۱۸ ساله را بر تخت سلطنت نشاند.
آفتاب‌‌نیوز :
۷ فوريه ۱۹۹۹؛ ۲۰ سال پيش، در چنين روزی ملک حسين در عمان درگذشت. نخستین‌بار ۱۶ ساله بود که به جانش سوء‌قصد شد ولی همین آغاز کار سیاسی‌اش بود.

ملک حسین در پايتخت اردن زاده شد، در اسكندريه به دبيرستان انگليس‌ها رفت و در كالج ساندهورست در نزديكی لندن دوره افسری ديد.

نوجوان بود كه به جان پدربزرگش ملک عبدالله و او سوء قصد شد. ملک عبدالله كشته شد و پدر او طلال به تخت نشست، اما پس از يک سال مجلس شاه را بركنار كرد و كوتاه زمانی پس از آن حسين ۱۸ ساله را بر تخت سلطنت نشاند.

پادشاهی كه از ۳۰ سوء‌قصد جان به در برد+عکس

فرمانروای تازه كه خود را از نوادگان پيامبر اسلام می‌دانست، حكومت كشوری را به دست گرفت كه چرچيل در سال ۱۹۲۱ به عنوان سپری ميان فلسطين و كشورهای ديگر عربی پديد آورده بود.

سه سال پس از قدرت‌گيری به قصد ايجاد حكومت مشروطه، وعده دموكراسی داد: «ما در آينده نزديک از اردن يک كشور نمونه با حكومتی آزاد و دموكراتيک خواهيم ساخت». اما يک سال پس از برقراری مجلس و دولت آزاد، نخست‌وزيرش را كه به مخالفت با غرب و رژيم پادشاهی برخاسته بود بركنار كرد و تا ۳۵ سال پس از آن از انتخابات جديد جلوگیری کرد.

۳۲ ساله بود كه در سال ۱۹۶۷ اسرائيل در «جنگ شش روزه» نيمی از كشورش شامل کرانه باختری رود اردن و شرق بیت‌لحم را  تصرف کرد. در پی آن فلسطينی‌ها به اردن پناه آوردند و از آن پس نيمی از جمعيت كشور را شامل می‌شدند.

۳۵ ساله بود كه فلسطينيان به طور جدی از دستورهای حكومتی سرپيچی می‌كردند. يكی از آنها به جانش سوء قصد كرد و در پی آن جنگ داخلی ميان دو قوم به راه افتاد كه «سپتامبر سياه» نامگذاری شد؛ زيرا ملک حسين طی آن جنگ به ياری بدويان و ارتش به كشتار فلسطينيان دست زد و در كشور حكومت پليسی برقرار كرد.

اما چهار سال پس از آن سازمان آزادی‌بخش فلسطين را به رسميت شناخت و ۵۳ ساله بود كه در سال ۱۹۸۷ پس از خيزش موسوم به انتفاضه فلسطينيان، از تماميت ارضی اردن در بخش کرانه باختری رود اردن چشم پوشيد و ۷ سال پس از آن با اسرائيل هم پيمان صلح بست.

از آنجا كه حكومت اردن و ملک حسين تنها با سياست «دست پس و پای پيش» می‌توانست با علايق متضاد اسرائيليان، فلسطينيان، عراقی‌ها، سعودی‌ها و غرب به حيات خود ادامه دهد، از سوی جناح‌های گوناگون بيش از ۳۰ بار مورد سوء‌قصد  قرار گرفت اما سرانجام اين بيماری سرطان بود كه امانش نداد.

ملک حسين در ۶۳ سالگی در زادگاهش درگذشت.

منبع: دویچه وله

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
United States of America
|
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
0
0
1921 چرچیل به قدرت نرسیده بود !
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین