کد خبر: ۵۷۳۶۶
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۸۵ - ۲۱:۳۲
ایهود المرت تاکید کرد:

بلندی‌های جولان: بهای صلح با سوریه

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نخست‌وزیر اسراییل می‌گوید که برقراری صلح پایدار با سوریه احتمالا تنها با بازپس دادن کامل بلندی‌های جولان با این کشور میسر خواهد بود. این در حالی‌است که وی اکتبر سال گذشته میلادی پیشنهاد بشار اسد رئیس جمهور سوریه برای مذاکره مستقیم بین طرفین را به آینده نامعلوم موکول کرده بود.

به گزارش هاآرتص ایهود اولمرت که روز دوشنبه در جمع اعضای کمیته روابط خارجی و نیز کمیته دفاعی کنیست گفت: «تمام دنیا این موضوع را می‌دانند که بازگرداندن جولان موضع اصلی هر مذاکره احتمالی بین ما(اسرائیل) و سوریه در آینده خواهد بود».

سخنان اولمرت در این جلسه با انتقاد تند بنیامین نتانیاهو رهبر حزب لیکود مواجه شد که سیاست‌های دولت وی را شکست‌خورده و ناشی از فقدان اعتماد به نفس دانست. اولمرت در پاسخ به سخنان نخست‌وزیر پیشین اسرائیل گفت که اسناد موجود دولتی نشان می‌دهد که دولت‌های اسرائیل طی سالهای 1993 تا 2001(شامل دوره سه‌ساله نخست‌‌وزیری نتانیاهو) سرگرم انجام مذاکرات آشکار و پنهان با طرف سوری بوده‌اند و تقریبا هیچ مخالفت جدی در داخل دولت بر سر این موضوع (بازگرداندن جولان به سوریه) وجود نداشته، بلکه تنها نحوه انجام این کار مورد بحث بوده است. 

بلندی های جولان به دنبال شکست اعراب در جنگ شش روزه ژوئن 1967 و نیز در جریان منازعه مرزی بین دو کشور در سال 1981 به تصرف ارتش اسرائیل درآمد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین