کد خبر: ۵۷۳۹۵
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۳:۱۹

سوئیس هیچ پیشنهادی برای ایران ندارد

آفتاب‌‌نیوز : پس از ورود علی‌لاریجانی به مونیخ و مذاکره با مقامات غربی، خبرگزاری‌ها اعلام کردند قرار است پیشنهاد جدید اروپا برای حل مساله هسته‌ای ایران از طریق سوئیس در اختیار دبیر شورایعالی امنیت ملی ایران قرار بگیرد. لاریجانی پس از مونیخ به سوئیس سفر کرد تا با مقامات این کشور از نزدیک مذاکره کند، همین امر فرضیه پادرمیانی سوئیس در حل مساله هسته‌ای ایران را قوت بخشید. 

اما لاریجانی پس از دیدار با «میشلینه کالمی ری» رئیس جمهور سوئیس در مصاحبه‌ای اعلام کرد: سوئیس فقط می‌خواهد نقش بیشتری در حل مساله هسته‌ای ایران ایفا کند و پیشنهاد جدیدی به ما ارائه نکرده است. 

لاریجانی با اشاره به روابط دو کشور گفت: در دهه‌های گذشته تهران و برن در موضوعات مختلف از جمله مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی مشاوره‌های سازنده‌ای داشته‌اند. وی افزود: این روابط در مورد مساله هسته‌ای نیز بوده و در این دیدار نیز با مقامات سوئیس در همین خصوص و البته موضوعات دیگر صحبت کردیم. 

لاریجانی مذاکرات خود با طرف سوئیسی را سازنده خواند و گفت: ما در اغلب موضوعات با یکدیگر اتفاق نظر داریم. بنا به گفته دبیر شورایعالی امنیت ملی کشورمان مقامات سوئیسی در دیدار با وی گفته‌اند تمام تلاش خود را برای حل مسالمت‌آمیز مساله هسته‌ای ایران به کار خواهند گرفت. 

لاریجانی در مورد اخباری مبنی بر ارائه طرح جدیدی از سوی سوئیس به ایران گفت: سوئیس در گذشته به عنوان یک کشور بی‌طرف نقش مثبتی در مساله هسته‌ای ما ایفا کرده اما ادعای رسانه‌ها مبنی بر اینکه برن پیشنهاد جدیدی را به ما داده درست نیست و در این مورد چیزی وجود ندارد که من از آن بی‌اطلاع باشم. 

خبر گزاری رویترز به نقل از یک دیپلمات اروپایی که گفته می شد در امر تدوین این پیشنهاد مشارکت داشته روز شنبه گزارش داد: «این پیشنهاد به ایران امکان خواهد داد که کلیه فرآیندهای تحقیقاتی مرتبط با چرخه سوخت را بدون استفاده از اورانیوم دنبال کند». همین دیپلمات گفته بود که انتظار می‌رود ایران این پیشنهاد را قابل بررسی تلقی کند، هرچند که فرستادگان ایالات متحده و بریتانیا آن را چندان مناسب ارزیابی نکرده‌اند. این دیپلمات در عین حال تاکید کرد که هنوز زور است این پیشنهاد را طرح اتحادیه اروپا بدانیم و بایستی آن را به عنوان تلاش برخی کشورهای اروپایی برای در دست گرفتن ابتکار عمل تعبیر کنیم. 

محمد علی حسینی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان نیز دیروز با اشاره به طرح سوئیس گفت: كلیه طرح‌ها و پیشنهادات مطروحه چنانچه متضمن حقوق ایران باشد می‌تواند مورد بررسی قرار گیرد؛ آنچه از جانب سوییسی‌ها مطرح شده ابعاد و جزییات آن به طور كامل طرح نشده است، ولی اگر این طرح متضمن این حق ایران باشد می‌توان آن را بررسی كرد و به جزییات آن در مذاكرات پرداخت.

وی در خصوص احتمال مطرح شدن طرح سوئیس در مونیخ گفت:‌ ممكن است كه در آنجا این طرح ارایه شده باشد، ولی این طرح را باید مسئولین سازمان انرژی اتمی و شورای امنیت و مسئولینی كه در آنجا هستند، به لحاظ فنی و ابعاد مختلف مورد بررسی قرار دهند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین