کد خبر: ۵۷۴۰۵
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۸:۱۰
امکان مذاکره جدی با ایران وجود ندارد...

گزارش سولانا به اروپا از پرونده ایران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: «امکان از سرگیری مذاکرات جدی با ایران وجود ندارد و جامعه جهانی نتوانسته کار زیادی برای مهار برنامه هسته‌ای ایران انجام دهد». این بخشی از متن گزارشی است که توسط دفتر خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش از برگزاری نشست دیروز وزرای خارجه این اتحادیه در بین اعضا توزیع شده است. بنا به نوشته روزنامه فایننشیال تایمز در این گزارش همچنین حل مساله هسته‌ای ایران با توسل به تحریم‌های اقتصادی نیز ناممکن توصیف شده است. 

در این گزارش ابراز امیدواری شده است که در شرایط حساس کنونی که تنش بین واشنگتن و تهران افزایش یافته امکان تعامل با ایران وجود داشته باشد. در بخشی از این گزارش نیز با اشاره به مذاکرات ناموفق خاویر سولانا با علی لاریجانی آمده است: رد پیشنهاد سولانا از تهران باور به این مساله را که در کوتاه مدت تهران آماده از سرگیری مذاکرات باشد را سخت کرده است. 

روزنامه فایننشیال تایمز به نقل از گزارش ارائه شده از سوی سولانا به نشست بروکسل افزود: ایران در آینده قادر به تولید مواد لازم برای ساخت سلاح اتمی خواهد بود و کار زیادی هم برای ممانعت از آن نمی‌توان انجام داد. در ادامه نیز آمده است: «ما باید انتظار داشته باشیم که ایران در آینده توانایی غنی‌سازی اورانیوم مورد نیاز برای برنامه تسلیحات هسته‌ای‌اش را داشته باشد. ضمن آنکه جامعه جهانی تاکنون نتوانسته مانع از پیشروی فعالیت‌های هسته‌ای ایران شود و به تاخیر افتادن برنامه هسته‌ای این کشور نیز ناشی از مشکلات فنی و نه فشارهای دیپلماتیک جهانی بوده است». 

این گزارش در تاریخ هفتم فوریه تهیه شده و پیش از برگزاری نشست دیروز بروکسل برای 27 عضو اتحادیه اروپا فرستاده شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین