آفتابنیوز : از سویی دیگر تیراژ روزنامهها در روزهای عادی به شدت پایین است؛ اگر بنا باشد روزهای تعطیل هم مطبوعات تعطیل باشند بر روی افت تیراژ تأثیر بیشتری خواهد داشت. اغلب مدیران مسئول منتشر نشدن مطبوعات در ایام بینالتعطیلی را وابسته به یکسری دلایل و ملاحظاتی میدانند که مطبوعات نیز ناگزیر به اجرای آنها هستند و چارهای جز تعطیلی ندارند.
***به پایان رسانههای نوشتاری نزدیک میشویم
ایسنا به همین منظور در گفتوگویی با علیاکبر قاضیزاده استاد روزنامهنگاری و همچنین مدیران روزنامهی «آرمان امروز» و «دنیای اقتصاد» به آسیب شناسی این اتفاق و علت تعطیلی مطبوعات پرداخته است.
علی اکبر قاضی زاده- استاد روزنامهنگاری درباره تعطیلی روزنامهها در ایام غیر تعطیل و علت اصلی این اتفاق اظهار کرد: این نوع تعطیلیها، تعطیلی روال کشوری است و نمیتوان کاری کرد. البته آنقدر لطمه به مطبوعات خورده است که تعطیلیها در آن گم است.
او با اعتقاد براینکه موضوع جدیتر از این هاست و ما به سرعت به پایان رسانههای نوشتاری نزدیک میشویم، گفت: این نکتهای است که پیش از این هم در ارتباط با آن اعلام خطر کردهام اما هنوز نمیدانم که چه باید کرد! شاید راه آن این باشد که ما مطبوعاتیها دوباره به اصل حرفهای روزنامهنگاری برگردیم و دوباره بازنگری کنیم. تعطیلیهای به این شکل در اروپا و آمریکا هم اتفاق میافتد اما این نوع تعطیلات نمیتواند مانع انتشار مطبوعات شود، البته اگر مخاطب داشتیم خیلی خوب بود که روزهای تعطیل هم در میآمدیم مثلاً روزنامههایی که در حال حاضر در میآیند، جمعه هم یک چاپ داشتند ولی ما وقتی در روزهای عادی مخاطب نداریم، روزهای تعطیل قطعاً مخاطب نداریم.
این استاد روزنامه نگاری در ادامه با بیان اینکه اصلاً اوضاع مطبوعات را خوب نمیداند، گفت: این روزها قیمت تک شماره روزنامهها، گرانتر و گرانتر میشود، آن هم در شرایطی که مردم قیمت ارزان را هم نمیخرند البته اینها همه عوامل کوچک ماجراست.
قاضی زاده در پایان مطرح کرد: نمیتوان گفت که تقصیر تعطیلات است که مردم روزنامه نمیخرند و توجه نمیکنند. شاید الان بهترین موقع باشد که مطبوعاتی ها دور هم بنشینند و فکر عاجلی بکنند یا به کلی مطبوعات را تعطیل کنند یا ادامه دهند. خیلی دلم میسوزد که بچههایی که حالا در تحریریه کار میکنند آخرین نسل روزنامه نگاری حرفهای مکتوب باشند. همانطور که گفتم چشمانداز خوبی نمیبینم. دولت اگر میخواهد کمک کند باید زمینههای رقابت سالم مطبوعات را برقرار کند، کمک نقدی تاکنون کمکی به رونق مطبوعات نکرده است.
***چارهای جز تعطیلی نداریم
حسین عبداللهی_ مدیر مسئول روزنامه «آرمان امروز» مشکل اصلی تعطیلی روزنامهها را به وضعیت نامناسب اقتصادی، نبود مواد اولیه کاغذ و توجیه نبودن توزیع سراسری و همچنین تعطیلی برخی شرکتهای توزیع نداشتن چاپخانه برای رسانهها عنوان کرد و توضیح داد: رسانهها مجبورند از چاپخانههای دیگران استفاده کنند که با این شرایط، آنها هم در این ایام تعطیل هستند، در حالی که اطلاع رسانی تعطیل بردار نیست. ما هم در زمانی که مطبوعات تعطیل میشوند هم متضرر می شویم و هم متاسف، اما چارهای نیست و دست خودمان نیست.
عبداللهی در ادامه با ابراز تعجب از اینکه چرا دولت مشکل کاغذ حل نمیکند، بیان کرد: متاسفانه هنوز سلطان کاغذ را پیدا نکردهایم و مشخص نیست که این سلطان کاغذ با چه مشخصاتی رفته است. به هر حال همه این موارد ضربه برای رسانههای کشور است. کشوری میتواند مدعی ارتباط مردم و مسئولان باشد که بتواند بخش رسانههایش، به ویژه رسانههای مکتوب را تقویت کند.
مدیر مسئول روزنامه «آرمان امروز» سپس یادآور شد: ما قصد انتشار داشتیم اما نه چاپخانه بود نه مرکز توزیع بنابراین چارهای جز تعطیلی نداشتیم. یک روزنامه خصوصی در این وضعیت حاکم، چه کاری از دستش بر میآید؟
عبداللهی در عین حال مشکل اصلی وضعیت نامساعد مطبوعات را توزیع کاغذ برشمرد و گفت: متاسفانه هر چه که به پایان سال نزدیک میشویم، این بحران کاغذ باز هم مثل گذشته تکرار میشود. همچنین در بخش رسانههای مکتوب، دولت خیلی نیازی نمیبیند و همچنین دغدغهای از سوی آنها برای رفع این مسائل مطرح نیست بنابراین این تعطیلیها ضررهای اقتصادی برای کشور دارد. اما به طور کلی آنچه که امروز دست به گریبان رسانههای مکتوب است، مشکلات اصلی مواد اولیه و در راس آن کاغذ است، همچنین توجیه پذیر نبودن توزیع در مناطق شهرستانهایی که از پایتخت فاصله دارند از دیگر علتهای تعطیلی روزنامهها است.
مدیر مسئول روزنامه آرمان امروز در پایان گفت: متاسفانه در حال حاضر وزارت ارشاد معاون مطبوعاتی ندارد. البته خیلی هم برای دولت مهم نیست همانطور که سخنگو ندارد، انگار رسانهها و اطلاع رسانی برای دولت مهم نیست.
***علت تعطیلی مطبوعات سازو کار شبکههای توزیع است
علیرضا بختیاری مدیر مسئول روزنامه «دنیای اقتصاد» نیز تعطیلی امروز مطبوعات را مشکلات و ساز و کارهای شبکه توزیع و چاپ میداند.
این مدیر مسئول با بیان اینکه اصولاً چاپ روزنامه و توضیح آن در ایام تعطیل و بین التعطیلی با اخلال مواجه میشود، مطرح کرد: اکثر چاپخانههایی که ما با آنها کار میکنیم، در این ایام تعطیل بودند. از طرفی شبکه حملو نقل هم تعطیل بود و لذا عملاً توزیع امکان پذیر نبود.
بختیاری ادامه داد: قطعاً اگر روزنامهها مخاطب نداشته باشند یا چاپخانهها تعطیل باشند، حمل درست شکل نگیرد و همچنین توزیع درست انجام نشود، روزنامه به دست مخاطب نمی رسد. بنابراین وقتی شما شبکه کامل نداشته باشی امکان نرساندن روزنامه به مخاطب را هم نداری.
مدیر مسئول «دنیای اقتصاد» در پایان این گفتوگو با بیان اینکه تعطیل شدن رسانه به خود آن رسانه ضرر میزند و موجب از دست دادن مخاطب میشود، مطرح کرد: منتهی میدانید که اینها همه یک چرخه کامل است و صرفاً یک رسانه تنها نیست. شبکه توزیع، بحث چاپ و سایر موارد از جمله کیوسکها تاثیر گذارند. باید شبکه کامل باشد، در غیر این صورت خسارتی که وارد میشود، اول به خود رسانهها وارد میشود.