کد خبر: ۵۷۴۴۴۵
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۷

مخالفت با افزایش سقف تسهیلات مسکن

برخی کارشناسان معتقدند در شرایط فعلی که قیمت مسکن رشد قابل توجهی به ثبت رسانده، نیاز بر آن است تا سقف تسهیلات مسکن افزایش یابد با این حال وزیر مسکن و شهرسازی افزایش سقف تسهیلات را تورم‌زا می‌داند.
آفتاب‌‌نیوز :
در جوامع امروزی نظام بانکی در سطح جهانی با ارائه تسهیلات به متقاضیان کمک می‌کند تا بتوانند نیازهای خود را در تأمین مسکن و خودرو رفع کنند و نظام بانکی ایران نیز با وجود آنکه سودهای کلان و صف‌های طولانی برای ارائه تسهیلات در نظر گرفته، در این قاعده جهانی قرار دارد. حال با تمام این شرایط یکی از وام‌های راهگشا و مهم برای مردم، وام مسکن است که آخرین مدل از وام‌های مسکن، وام خانه اولی‌ها بود که حداکثر میزان تسهیلات آن ۸۰ میلیون تومان برای هر زوج در نظر گرفته شده بود.

نرخ بازپرداخت و میزان تسهیلات این وام همواره یکی از موضوعات مهم برای افراد جامعه است، در کنار حواشی وام مسکن یک نکته در اقتصاد ایران بسیار مهم و آن تورم است که به عقیده برخی کارشناسان افزایش نرخ تسهیلات مسکن بر تورم تأثیرگذار است، این مسائل در حالی مطرح می‌شود که برخی اخبار احتمال افزایش نرخ تسهیلات مسکن را منعکس می‌کند البته ناگفته نماند در همین زمینه مدیرعامل بانک مسکن مخالفت خود را در راستای افزایش میزان تسهیلات مسکن اعلام کرده بود.

در آخرین اظهار نظر در رابطه با وام مسکن وزیر راه و شهرسازی - محمد اسلامی - گفته که بحث تسهیلات خرید مسکن یکی از موارد آثار تورمی به خصوص در قشری است که جامعه هدف هستند و افزایش مبلغ وام مسکن تورم‌زا است.

افزایش بدهی دولت به بانک مرکزی

در کنار مردم که در بسیاری از مسائل دست به دامن بانک‌ها می‌شوند و تا حدودی هم دست رد به خواسته آنها زده می‌شود، دولت، شرکت‌ها و مؤسسات دولتی نیز از بانک‌ها به خصوص بانک مرکزی پول دریافت می‌کنند و آمار نشان از آن دارد که میزان این بدهی به بانک مرکزی همواره روند صعودی دارد.

یکی از مسائلی که دولت‌ها قبل از روی کار آمدن به دولت قبلی انتقاد دارند میزان بدهی به بانک‌ها و بانک مرکزی است که متأسفانه با روی کار آمدن دولت‌ها این انتقادها فراموش می‌شود و هر زمانی که دولت نیاز به منابع مالی دارد دست به دامن بانک مرکزی می‌شود.

آمار منتشره از سوی بانک مرکزی نشان از آن دارد که بدهی دولت به بانک مرکزی در آذرماه سال جاری به بیش از ۴۳ هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به آذر سال گذشته ۱۱.۸ درصد افزایش یافته است و عملاً دولت به بانک مرکزی بدهکارتر از پارسال شده است.

نقدینگی ۲۲ درصد رشد کرد

البته این در حالی است که در آذرماه سال جاری حجم نقدینگی از مرز ۱,۷۶۴ هزار میلیارد تومان گذشت و به ۱۷۶۴.۵ هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به اسفندماه سال گذشته ۱۵.۳ درصد افزایش داشته است.

حجم نقدینگی در اسفندماه سال گذشته حدود ۱,۵۳۰ هزار میلیارد تومان و در آذرماه همان سال، ۱۴۴۵ هزار میلیارد تومان بوده که این آمار نشان‌دهنده افزایش ۲۲.۱ درصد حجم نقدینگی در آذرماه سال جاری نسبت به ماه مشابه سال قبل است.

دلار صرافی‌ها چند؟

اما شاید بتوان گفت مهمترین خبر برای عموم مردم و کسبه نرخ ارز به خصوص دلار است، نرخ ارز در کنار بار اقتصادی دارای بار روانی است و با کاهش نرخ ارز به ویژه دلار آرامش خاطری در میان عموم مردم (البته افرادی که در گرانی به خرید و احتکار دلار نپرداخته باشند) ایجاد می‌شود.

آخرین نرخ ارز در صرافی‌ها حکایت از آن دارد قیمت خرید هر دلار آمریکا در صرافی‌های بانک‌ها ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان و قیمت فروش آن ۱۱ هزار و ۹۰۰ تومان است.

از سوی دیگر این صرافی‌ها، قیمت خرید یورو را در میانه روز ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان و قیمت فروش آن را ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام کرده‌اند.

گرانی سال نو به بلیت هواپیما نمی‌رسد

با نزدیکی به ایام سال نو برنامه‌ریزی و برآورد هزینه برای سفرهای نوروزی به یکی از کارهای مهم خانوار بدل می‌شود، که خرید بلیت هواپیما یکی از راه‌های انجام سفر است، در ماه‌های اخیر قیمت بلیت هواپیما به واسطه تحریم‌های آمریکا و رشد نرخ دلار روند صعودی به خود گرفت، حال مقصود اسعدی سامانی - دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی - اعلام کرده که قیمت بلیت هواپیما در ایام نوروز افزایش نخواهد یافت و در حال حاضر نیز برنامه‌ای برای افزایش قیمت بلیت‌ها در سال ۱۳۹۸ وجود ندارد.

جایگاه‌داران متخلف را معرفی کنید

اگر سری به جایگاه‌های سوخت کشور زده باشید، روی بدنه پمپ‌های بنزین با نوشته‌ای مبنی بر انجام آزمایش و صحت دستگاه مواجه می‌شود که این موضوع نشان از آن دارد که دستگاه با مشکلی در انجام فرآیند سوخت‌گیری و محاسبه میزان لیتر خروجی ندارد، اما با این وجود هر چند وقت یک بار برخی افراد و مسئولین معتقدند که در عرضه بنزین کم فروشی صورت می‌گیرد و در سال ۱۳۹۵ وزیر نفت - بیژن نامدار زنگنه - از معترضان به کم فروشی جایگاه‌داران بود. حال در آخرین اقدام شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران خواسته مردم کم فروشی پمپ بنزین‌ها را گزارش کنند.

وزارت جهاد مسئول تنظیم بازار شب عید

هر ساله با نزدیکی به ایام شب سال نو دولت در قالب ستاد تنظیم بازار که مجری آن عموماً وزارت جهاد کشاورزی تعیین می‌شود نیازهای عمومی مردم در شب عید همچون میوه و گوشت و مرغ را ساماندهی می‌کند، در زمینه میوه هر ساله پرتقال و سیب درختی را ذخیره‌سازی می‌کند و با قیمت مصوب عرضه می‌کند، حال برای سال جاری در جلسه تنظیم بازار این ستاد به بررسی وضعیت بازار گوشت مرغ، گوشت قرمز و میوه شب عید پرداخته و تصمیماتی همچون صدور مجوز برای واردات جوجه یک‌روزه، جلوگیری از صادرات مرغ و غیره را اتخاذ و تنظیم بازار شب عید به وزارت جهاد کشاورزی تفویض شد.

ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین