کد خبر: ۵۷۴۴۴۹
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۰

نفع متقابل ایران و لبنان از تحریم نشست ورشو

روزنامه الرای الیوم در یادداشتی که در آن نشست لهستان را "مسجد ضِرار" خوانده، نوشته است که اقدام لبنان در تحریم نشست ورشو باید پاسخ ایران را به دنبال داشته باشد و ایران درخواست رئیس جمهور لبنان در رابطه با تسهیل روند بازگشت بیش از ۱.۵ میلیون آواره سوری به کشورشان را برآورده کند.
آفتاب‌‌نیوز :
روزنامه عرب زبان رأی الیوم چاپ لندن در یادداشتی نوشت: در رابطه با اظهارات ظریف مبنی بر اینکه تشکیل دولت لبنان دستاوردی بزرگ است هیچ اختلاف نظری نداریم اما ما بر این باوریم که دستاورد بزرگ‌تر از آن تحریم نشست ورشو توسط لبنان است و این سوال مطرح است که آیا ایران در پاسخ به این اقدام لبنان روند بازگشت پناهندگان سوری به کشورشان را تسهیل می بخشد.؟

در این یادداشت آمده است: بعد از پایان بحران دولت لبنان و توافق بر سر تقسیم کرسی‌های وزارت میان احزاب سیاسی از طریق گفتگوی‌های مسالمت آمیز، خون حیات بار دیگر در رگ‌های سیاست به صلیب کشیده شده لبنان بازگشت. بنابراین اظهارات محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران و اولین مقام عالی رتبه ایرانی که در دوره اخیر به لبنان سفر کرده مبنی بر اینکه تشکیل دولت لبنان دستاورد بزرگ ملی است، توصیف عجیبی نیست.

رأی الیوم می‌نویسد: استقبال لبنان از میهمان ایرانی در این زمان حساس بسیار مهم و دارای مفاهیم سیاسی است. ما در اینجا در رابطه با تصمیم شجاعانه و ملی لبنان یعنی تحریم نشست آمریکایی ورشو که قرار است روز چهارشنبه کار خود را آغاز کند، بحث می‌کنیم؛ این کنفرانس ابتدا برای ایجاد ائتلافی سیاسی نظامی علیه ایران تنظیم شده است و هدف دوم آن تأیید معامله قرن و از بین بردن مساله فلسطین و همچنین عادی سازی روابط عرب‌ها با اسرائیل است و ستاره‌های این کنفرانس بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و شاگرد او یعنی جارد کوشنر، داماد ترامپ خواهند بود.

در ادامه این یادداشت آمده است که جبران باسیل، وزیر خارجه لبنان در نشست خبری مشترک با محمد جواد ظریف، همتای ایرانی خود به وضوح اعلام کرد که با توجه به سیاست خویشتنداری لبنان از پیوستن به محورها و بحران‌های منطقه و همچنین با توجه به مشارکت دولت اشغالگر اسرائیل در کنفرانس ورشو، لبنان در این کنفرانس شرکت نخواهد کرد.

این روزنامه فرامنطقه‌ای در ادامه می‌نویسد: این موضع شرافتمندانه لبنان باید پاسخ ایران را به دنبال داشته باشد و ایران درخواست میشل عون، رئیس جمهور لبنان در رابطه با تسهیل روند بازگشت بیش از ۱.۵ میلیون آواره سوری به کشورشان را برآورده کند.

در یادداشت این روزنامه عربی آمده است: به گفته جبران باسیل، مهمان ایرانی بر حمایت کشورش از بازگشت امن و سریع آوارگان سوری به کشورشان تأکید کرده است اما او هیچ گونه جزئیاتی در این رابطه و به خصوص در مورد دو درخواست اصلی لبنان یعنی تضمین‌های سوریه برای حق مالکیت برای آوارگان و دیگری خدمت سربازی که در انتظار آنهاست، بیان نکرده است.

در پایان این یادداشت آمده است: باید به احترام دولت لبنان و میشل عون به خاطر موضعشان در تحریم مسجد ضرار در ورشو که آمریکا آنرا به عنوان مقدمه‌ای برای تجاوز به ایران و از بین بردن مساله فلسطین تنظیم کرده است سر تعظیم فرود آورد. این همان لبنان شرافتمند و ملی گرای عربی‌گرا است، این همان لبنانی است که می‌شناسیم و به آن احترام می‌گذاریم و آنرا دوست داریم.

توضیح: مسجد ضِرار، بنایی است که منافقان در مدینه ساختند و به دستور پیامبر (ص) ویران شد. این بنا با هدف تفرقه بین مؤمنان، ترویج کفر و پایگاهی برای منافقان ساخته شده بود؛ اما سازندگان آن ادعا می‌کردند که آن را برای بیماران و گرفتارانی ساخته‌اند که امکان حضور در مسجد قبا را ندارند.

ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین