کد خبر: ۵۷۴۵۳
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۱:۴۸
سفیر فرانسه در اسراییل

ایران هسته‌ای را نمی‌پذیریم

آفتاب‌‌نیوز : کیس در مصاحبه با روزنامه اسرائیلی هاآرتص گفت: فرانسه موضع واحد و روشنی در مورد برنامه هسته‌ای ایران دارد که پیش از این نیز بارها تکرار شده است. وی مدعی شد: دستیابی ایران به سلاح اتمی نه تنها تهدیدی برای اسرائیل و منطقه بلکه برای تمام دنیا است. 

سفیر فرانسه در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات ژاک شیراک رئیس جمهور کشورش مبنی بر اینکه دستیابی ایران به یک یا دو سلاح اتمی تهدیدی را متوجه امنیت جهانی نمی‌کند گفت: در این مورد سوء برداشت‌هایی وجود دارد و اظهارات ژاک شیراک کاملا واضح و روشن است. فکر می‌کنم موضع ما کاملا روشن است و ما قطعا وضعیتی را که در آن ایران تبدیل به یک قدرت اتمی شود را نخواهد پذیرفت. 

کیس برخلاف فشارهای آمریکا برای اعمال تحریم‌های شدیدتر علیه ایران گفت: تحریم‌های موجود تنها باعث به تعویق افتادن فعالیت‌ هسته‌ای ایران و بدتر شدن تصور تهران از جامعه جهانی می‌شود. وی در عین حال بر لزوم افزایش فشارها بر ایران نیز تاکید کرد. 

سفیر فرانسه در اسرائیل حفظ وحدت در جامعه جهانی را شرط معامله با ایران عنوان کرد و گفت: ما به دیپلماسی متعهدیم و معتقد هستیم که یک جامعه جهانی متحد می‌تواند با استفاده از تحریم‌ یا دیپلماسی ایران را به تجدید نظر در رفتارهایش متقاعد کند. وی افزود: ما همچنین می‌دانیم گروه‌هایی وجود دارند که با بحث در مورد حمله نظامی سعی دارند به ایران نشان دهند که جامعه جهانی همچنان مصمم است. کیس همچنین مدعی شد حق ایران برای داشتن برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای زمانی محقق می‌شود که این کشور فعالیت غنی‌سازی اورانیوم و برنامه تسلیحات هسته‌ای نظامی خود را کاملا متوقف کرده باشد. 

وی با زیر سوال بردن سیاست‌های آمریکا در شرایط کنونی تلاش کرد تفاوت مواضع پاریس و واشنگتن را مشخص کند. وی گفت: در شرایط کنونی مساله واقعی در خاورمیانه ایران است. این درحالی است که آمریکا زمان زیادی را در عراق از دست داده است و به جای پرداختن به موضوع مهم‌تر یعنی برنامه هسته‌ای ایران در عراق گرفتار شده است. به نظر کیس عراق باعث تضعیف موقعیت آمریکا در سطح بین‌الملل شده است. وی همچنین با رد استفاده از گزینه نظامی علیه ایران گفت: گمان می‌کنم پیش از وارد شدن به یک خطرناک باید از تجربه عراق درس بیاموزیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین