کد خبر: ۵۷۴۸۶
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۴:۲۵
عضو ایرانی شورای روابط خارجی :

آمریکا می‌خواهد ایران تحت فشار قرار دهد

آفتاب‌‌نیوز : نصر با اشاره به اتهامات آمریکا در مورد دخالت ایران در عراق گفت: گمان نمی‌کنم هدف از این اقدامات تلاش برای بهبود اوضاع عراق باشد. بلکه اینها همه بخشی از اعمال فشار علیه ایران است. وی افزود: آمریکا در زمانی این اتهامات را عنوان می‌کند که بمب‌های به کار گرفته شده توسط شورشیان سنی باعث کشته شدن شیعیان و سقوط پنج هلیکوپتر آمریکایی‌ها شده است. نصر تاکید کرد: همه اینها تلاشی است تا ایران رادر مورد مذاکره هسته‌ای و سایر موضوعات مورد اختلاف به سازش وا دارد.
استفاده از گزینه نظامی آمریکا در مقابل ایران موضوع دیگری است که ولی نصر در مصاحبه با شورای روابط خارجی بدان پرداخته است. بنا به گفته وی بدون تردید تهدیدی از این نوع (حمله نظامی) همیشه بین دو کشوری که در مورد طیف وسیعی از موضوعات توافق ندارند وجود دارد. نصر تاکید کرد حتی اگر هیچ طرح نظامی برای حمله به ایران وجود نداشته باشد بازهم امکان استفاده از این گزینه وجود دارد. وی افزود: ما اکنون در شرایطی هستیم که تنش میان واشنگتن و تهران غیر قابل کنترل شده و حل مساله هسته‌ای ایران به بزرگترین چالش میان آنها تبدیل شده است.
نصر در بخش دیگری از مصاحبه‌اش در پاسخ به سوالی مبنی بر تغییر موضع ایران و چرخش مقامات آن به سمت رویکردهای آشتی جویانه گفت: اولین مساله‌ای که باید در نظر بگیریم این است که ایران غنی‌سازی را متوقف نخواهد کرد. آنها نمی‌خواهند در شرایطی به میز مذاکره باز گردند که احساس شود تحت فشار آمریکا این کار را کرده‌اند. به همین خاطر هم آنها می‌گویند تعلیق در جریان مذاکره امکان‌پذیر است.
وی با اشاره به سفر علی لاریجانی به مونیخ گفت: موضوع جالب این است که لاریجانی ابتدا به بهانه بیماری از رفتن به مونیخ امتناع کرد اما با تصمیم دوباره وی برای شرکت در کنفرانس مونیخ حاکی از بحث‌های جاری در داخل ایران در مورد چگونگی برخورد با تحریم‌های سازمان ملل و فشارهای جدید آمریکا است.
این کارشناس نتیجه این مباحث میان مقامات ایرانی را تلاش برای کم کردن تنش‌ها و اتخاذ موضع آشتی جویانه‌تر عنوان کرد. وی اظهارات لاریجانی در مورد اینکه ایران تهدیدی برای هیچ‌کس بویژه اسرائیل محسوب نمی‌شود را به عنوان نشانه‌ای از موضع جدید ایران عنوان کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین