کد خبر: ۵۷۴۹۶
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۸۵ - ۲۱:۰۲

دست‌های پشت پرده انفجار زاهدان

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: به دنبال ناآرامی‌های سال گذشته، انفجار یک دستگاه خودرو در نزدیکی اتوبوس حامل کارکنان سپاه پاسداران نشان داد که عواملی که قصد ایجاد ناآرامی در مرزهای کشور به ویژه استان سیستان و بلوچستان را دارند همچنان مشغول فعالیت هستند. این عملیات تروریستی که به کشته شدن 18 نفر در یکی از جاده‌های نزدیک به زاهدان رخ داد، طی چند سال اخیر بی‌سابقه و نشان‌گر اوج‌گیری فعالیت‌های عوامل ضد انقلاب در این منطقه است. 

در این رابطه «حسینعلی شهریاری» نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی به خبرنگار آفتاب گفت: «عاملین این جنایت همان کسانی هستند که از سال گذشته اقداماتی انجام می‌دهند و از خارج کشور تغذیه می‌شوند. آمریکا، پاکستان و انگلیس این گروه را در جهت ایجاد تفرقه بین قومیت و مذاهب مختلف سازمان‌دهی می‌کنند».

وی با اعلام این خبر که «تا کنون چندین نفراز عوامل مضنون به دست داشتن در این انفجار دستگیر شده‌اند» می‌افزاید: «نباید فراموش کرد که عاملین همین چند نفر نیستند، چرا که چنین جنایتی بی‌شک سازمان‌دهی شده بوده و عاملین داخلی و خارجی زیادی در آن دست داشته‌اند. بنابراین برای روشن شدن کامل قضیه، زمان بیشتری لازم است».

شهریاری در عین حال با اشاره به اینکه «فقر و محرومیت در سیستان و بلوچستان یکی از ریش‌های این ناآرامی‌ها است» گفت: «اگر آدم‌ها بیکار و گرسنه باشند، عوامل خارجی می‌توانند آنان را منحرف کنند اما محرومیت و فقر هرگز نمی‌توانند جنایت را توجیه کنند». عضو کمیسیون بهداشت ضمن بیان این که استان سیستان و بلوچستان از قرن‌ها پیش محروم بوده است گفت: «هرچند از زمان انقلاب تا کنون نظام برای بهبود وضعیت استان تلاش زیادی کرده است اما هنوز بیکاری در آن موج می‌زند».

وی در ادامه سخنانش با رد شایعاتی مبنی بر تبعیضات قومی در این استان تصریح کرد: «اکنون به برکت جمهوری اسلامی، منابع اقتصادی در دست همان کسانی است که گروه‌های ضدانقلاب و خارج از کشور، آنان را محروم می‌خوانند و بهانه قرار می‌دهند. نظام هیچ تفاوتی بین شمال و جنوب استان نگذاشته است و امکانات در تمام استان به شکل یکسانی تقسیم شده است و در دولت کنونی نیز، تعداد زیادی از مسئولیت‌های کلان اعم از 5 فرماندار، معاون استاندار و مقام‌های کلیدی در دست این قومیت هستند».

نماینده سیستان و بلوچستان خاطر نشان کرد: «منشأ اصلی اختلافات استان از بیرون کشور است. علی‌رغم اینکه گروه‌های ضدانقلاب داخلی و خارجی سعی در افزایش اختلافات قومی و مذهبی دارند تلقی مردم استان این گونه نیست. مردم آن جا بسیار محروم هستند و فقر در آن جا بی‌داد می‌کند اما آنان دست به این گونه جنایات نمی‌زنند».

شهریاری در خصوص راهکار توقف چنین جنایاتی گفت: «سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی کشور باید به گونه‌ای جدی وارد عمل شود چرا که سرویس‌های جاسوسی پاکستان، انگلستان و آمریکا شبانه‌روزی کار می‌کنند و ما باید زمان بیشتری برای خنثی‌سازی آن بگذاریم. دولت نیز باید سرمایه‌گذاری کلانی در این استان انجام دهد تا مردم استان نیز بیش از این بیکار نمانند».

«پیمان فروزش» دیگر نماینده زاهدان نیز عاملین انفجار اخیر این شهر را گروه جندالله دانست و در خصوص چگونگی آن به خبرنگار سیاسی آفتاب گفت: «این گروه با کمک آمریکا و پاکستان، حرکت‌های ضدانسانی می‌کنند و خواستار ایجاد تفرقه در استان هستند».

فروزش در ادامه، با تایید سخنان شهریاری تاکید کرد: «بیگانگان با چنین جنایاتی می‌خواهند کشور را نابسامان نشان دهند تا منفعت خویش را در منطقه تأمین نمایند اما مردم استان آگاه هستند و چنین حرکاتی نه تنها مردم را دلسرد نمی‌کند بلکه باعث دلگرمی آنان نیز خواهد شد».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین