کد خبر: ۵۷۵۱۶۵
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۵

روسیه به ناتو هشدار داد

معاون وزیر امور خارجه روسیه در واکنش به رزمایش قریب‌الوقوع ناتو در دریای سیاه گفت از این اقدام شگفت‌زده نشدیم.
آفتاب‌‌نیوز :
 پس از آن‌که «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو از طرح‌هایی این سازمان برای افزایش حضور نظامی در دریای سیاه پرده برداشت، روسیه این تحرکات را محکوم کرده و آن‌ها را عامل افزایش تنش در این منطقه دانست.

به نوشته روزنامه «دیلی اکسپرس»، «الکساندر گروشکو» معاون وزیر امور خارجه روسیه، در آستانه ورود چند ناوجنگی ناتو به دریای سیاه برای انجام رزمایش، به خبرگزاری تاس گفت: «[از این کار] شگفت‌زده نشدیم، مدت‌ها بود که [اعضای ناتو] می‌گفتند قصد دارند جایگاهشان را در دریای سیاه محکم کنند. درباره تقویت ارتش و نیروهای دریایی کشورهای عضو ناتو صحبت می‌کنیم، نخست و مهم‌تر از همه، بلغارستان و رومانی، به‌علاوه کشورهای غیرساحلی که اغلب وارد دریای سیاه می‌شوند».

وی افزود: «در خصوص مسائل نظامی، ما قویا به مفاد کنوانسیون مونترو پایبند خواهیم بود که به‌مدت ده‌ها سال عنصری کلیدی در ساختار امنیتی منطقه است».

گروشکو گفت این کنوانسیون که در سال ۱۹۳۶ امضا شد به ترکیه این اجازه را می‌دهد که در تنگه‌های تحت حاکمیت ترکیه که دریای مدیترانه را به دریای سیاه متصل می‌کند کنترل داشته باشد و این کنوانسیون منحصر به فرد است زیرا مسائل نظامی و دریایی را پوشش می‌دهد.

با افزایش تنش بین اوکراین و روسیه یک کشتی جنگی روسی در ماه نوامبر سال گذشته میلادی، سه کشتی اوکراینی را مورد محاصره قرار داد و ۲۴ ملوان اوکراینی را دستگیر کرد. استولتنبرگ روز پنجشنبه در «بروکسل» پایتخت بلژیک با اشاره به این بحران گفت: «به‌دنبال این هستیم که آیا می‌توانیم حضورمان در دریای سیاه را در آینده نزدیک افزایش دهیم. در چند روز آینده، کشتی‌های ناتو برای شرکت در یک رزمایش وارد دریای سیاه خواهند شد». وی افزود: «تمام این اقدامات برای حمایت از اوکراین است».

این سخنان استولتنبرگ دو روز پس از آن گفته شد که وی مدعی «برنامه ریزی برای جهانی بدون معاهده INF» شد. پیمان INF بین «میخاییل گورباچف» آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی و «رونالد ریگان» رئیس‌جمهور وقت آمریکا در سال ۱۹۸۷ امضا شد تا از رقابت گسترش تسلیحات اتمی بین این دو کشور جلوگیری کند.

فارس 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین