کد خبر: ۵۷۵۸۰
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۵:۱۰
برای خروج از بن‌بست اتمی ایران ارایه شد:

پیشنهاد جدید سولانا به آمریکا

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یک روزنامه عربستانی در گزارشی چنین نوشته که خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای حل بحران پرونده هسته‌ای ایران پیشنهاد جدیدی را به وزارت خارجه آمریکا داده است. به نوشته روزنامه الوطن بر اساس این طرح که در تاریخ 23 بهمن (12 فوریه) به وزارت خارجه آمریکا ارسال شده به ایران اجازه داده خواهد شد تا اورانیوم را به میزان محدودی، با درجه پایین و زیر نظر سازمان بین‌المللی انرژی اتمی غنی‌سازی نماید. 

انتشار خبر ارسال طرح جدید سولانا برای وزارت خارجه آمریکا به منظور حل بحران هسته‌ای ایران در شرایطی صورت می‌گیرد که علی لاریجانی مذاکره کننده ارشد هسته‌ای کشورمان 23 بهمن‌ماه در گفت‌و‌گو با روزنامه «زود دویچه سایتونگ» آمادگی ایران را برای دادن هرگونه ضمانت درخصوص عدم تولید سلاح هسته‌ای اعلام کرد و گفت پیشنهادهایی مبنی بر آن وجود دارد که ما سانتریفیوژها را به گونه‌ای به کار بیندازیم که فقط اورانیوم را تا حد اندکی مثلا تا چهار درصد غنی کند. [کلیک کنید]

لاریجانی در آن گفتگو تاکید کرد: این می‌تواند یک نقطه شروع باشد اما عادلانه نیست که دیگر کشورها به غنی‌سازی اورانیوم در سطح بالا بپردازند. با این حال ما برای رسیدن به تفاهم آمادگی داریم.

خبر ارسال طرح جدید سولانا برای وزارت خارجه آمریکا همچنین در شرایطی منتشر شده است که در روزهای اخیر روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز به نقل از گزارشی که توسط دفتر سولانا در میان وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا توزیع شده بود نوشت: امکان از سرگیری مذاکرات جدی با ایران وجود ندارد و جامعه جهانی نتوانسته کار زیادی برای مهار برنامه هسته‌ای ایران انجام دهد. بنا به نوشته روزنامه فایننشیال تایمز در این گزارش همچنین حل مساله هسته‌ای ایران با توسل به تحریم‌های اقتصادی نیز ناممکن توصیف شده است. 

در این گزارش ابراز امیدواری شده بود که در شرایط حساس کنونی که تنش بین واشنگتن و تهران افزایش یافته امکان تعامل با ایران وجود داشته باشد. [کلیک کنید] در بخشی از این گزارش نیز با اشاره به مذاکرات ناموفق خاویر سولانا با علی لاریجانی آمده بود: رد پیشنهاد سولانا از تهران باور به این مساله را که در کوتاه مدت تهران آماده از سرگیری مذاکرات باشد را سخت کرده است. 

روزنامه فایننشیال تایمز به نقل از گزارش ارائه شده از سوی سولانا به نشست بروکسل افزود: ایران در آینده قادر به تولید مواد لازم برای ساخت سلاح اتمی خواهد بود و کار زیادی هم برای ممانعت از آن نمی‌توان انجام داد. در ادامه نیز آمده است: «ما باید انتظار داشته باشیم که ایران در آینده توانایی غنی‌سازی اورانیوم مورد نیاز برای برنامه تسلیحات هسته‌ای‌اش را داشته باشد. ضمن آنکه جامعه جهانی تاکنون نتوانسته مانع از پیشروی فعالیت‌های هسته‌ای ایران شود و به تاخیر افتادن برنامه هسته‌ای این کشور نیز ناشی از مشکلات فنی و نه فشارهای دیپلماتیک جهانی بوده است. 

لازم به یادآوری است که سولانا در روزهای اخیر با علی لاریجانی، دبیر شورایعالی امنیت ملی در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ مذاکراتی را انجام داده بود اما گفته بود که نمی‌تواند جزئیات بیشتری از این نشست را در اختیار خبرنگاران قرار دهد. 

با آن که منابع رسمی تاکنون هیچ واکنشی درباره پیشنهاد جدید سولانا نشان نداده‌اند، اما آگاهان معتقدند که رد صریح و سریع پیشنهاد سوئیس توسط آمریکا، فرانسه و بریتانیا نشان می‌دهد که جهان غرب در وضعیت کنونی دیگر به چیزی کم‌تر از «تعلیق» تن نخواهد داد. در طرح سوئیس ایران می‌توانست تاسیسات غنی سازی اورانیوم فعلی خود را فعال نگاه دارد، ولی باید تعهد می‌سپرد که تا پایان مذاکرات بر سر بسته مشوق‌های پیشنهادی گروه 1+5 از تزریق هگزا فلورید اورانیوم (UF6) به داخل این دستگاهها خودداری نماید. [کلیک کنید]

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین