کد خبر: ۵۷۶۰۲
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۸۵ - ۲۳:۲۷
تحلیلی از رئیس مؤسسه ایراس

روسیه بر سر ایران معامله نمی‌کند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رئیس مؤسسه مطالعات روسیه، قفقاز و آسیای مرکزی (ایراس) تاکید کرد روسیه بر سر ایران با آمریکا معامله نخواهد کرد اما دولت پوتین سیگنال‌هایی را ارسال می‌کند تا ایران کاری نکند که کشورش در این جبهه تنها بماند. 

دکتر مهدی سنایی رئیس مؤسسه مطالعات روسیه، قفقاز و آسیای مرکزی (ایراس) در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی آفتاب در خصوص سیاست اخیر دولت پوتین در نزدیکی با جهان اسلام و سفر به کشورهای خاورمیانه گفت: «روسیه روابط خود را در سه سطح بین‌المللی، منطقه‌ای و ملی در این زمینه گسترش می‌دهد. روسیه احساس کرده است که اسلام به عنوان یک عامل تمدنی و مجموعه جوامع اسلامی به مثابه عامل جمعیتی و کشورها و حکومت‌های اسلام‌گرا به عنوان اعضای سازمان‌های بین‌المللی به تدریج به نوعی اشتراکات فزاینده در درون خود دست می‌یابند. به این ترتیب سیاست نزدیکی به این حوزه را تدارک دیده است». 

وی افزود: «دولت پوتین اکنون از اعتماد به نفس بالایی برخوردار است. احساس می‌کند مشکلات داخلی را پشت سر گذاشته و باید وارد حوزه بین‌المللی شود. از نظر روسیه خاورمیانه سرشار از تهدید و فرصت است و از این جهت رابطه با این کشورها ضروری است». 

این استاد دانشگاه تهران در ادامه در خصوص نگاه ملی روسیه در روابط با جهان اسلام اضافه کرد:‌ «روسیه بالغ بر 20 تا 30 میلیون جمعیت مسلمان دارد و پوتین در اندیشه تعامل با این جمعیت است. با توجه به روحیه خودمختاری در برخی نقاط و حس استقلال‌طلبی در نقاطی مانند قفقاز و چچن و همچنین امکان بروز تندروی‌های اسلامی،‌ روسیه فکر می‌کند که باید در یک سیاست فعال این تهدیدات را تبدیل به فرصت کند. پوتین می‌کوشد از روابط با کشورهای اسلامی برای ارایه یک الگوی اهل مدارا و تساهل از اسلام برای مسلمانان کشورش استفاده کند». 

رایزن سابق فرهنگی ایران در مسکو در پاسخ به این سؤال که آیا در آینده نزدیک روسیه جبهه‌های نفوذ خود را به نفع ایران فعال می‌کند یا به سود آمریکا اظهار داشت: «از نگاه من آنگونه که گفته می‌شود روسیه بر سر ایران با آمریکا معامله نخواهد کرد و ایران را نخواهد فروخت. روسیه در روزهای آینده مقاومت بیشتری به خرج خواهد داد. چارچوب کلی سیاست خارجی روسیه اقتضا دارد که با تمامیت‌خواهی آمریکا در تمام نقاط جهان از جمله ایران مقابله کند». 

سنایی به سخنرانی صریح و تند پوتین علیه آمریکا در مجمع متحدان ایالات متحده در کنفرانس امنیتی مونیخ اشاره کرد و گفت: اما اینکه توان روسیه برای مقابله با آمریکا چقدر باشد قابل بررسی است». 

وی افزود:‌ روسیه چارچوب موجود نظام بین‌الملل را قبول دارد و همچنین در حوزه سیاست خارجی دارای نوعی استقلال است. دولت پوتین در مسایل حوزه جهان اسلام، مسأله حماس و حزب‌الله، در سازمان همکاری‌های شانگهای در کنار چین و از همه مهمتر در کنفرانس مونیخ سیگنال‌های این استقلال را برای آمریکا ارسال کرده است. 

رئیس مؤسسه ایراس با بیان اینکه «پراگماتیسم» یکی از اصول روسیه در سیاست خارجی است به مقاله لاوروف وزیر خارجه روسیه در یکی از نشریات این کشور اشاره کرد و افزود: «لاوروف در این مقاله تصریح کرده است که کشورش به هیچ وجه در حوزه‌ای که منافعی ندارد وارد نمی‌شود و هزینه نخواهد کرد. وی تأکید کرده بود که دوره قطب‌بندی‌های ایدئولوژیک به پایان رسیده است». 

دکتر سنایی در پایان با بیان اینکه روسیه می‌کوشد در این چارچوب سیگنال‌هایی را برای ایران ارسال کند گفت: «روسیه در مقابل ایران حاضر نیست هزینه‌ای خارج از توان خود را پرداخت کند. پوتین به ایران سیگنال‌هایی را داده است که ایران باید نگرانی‌های جامعه بین‌المللی را برطرف کند. در کنار این وزیر خارجه روسیه صراحتا گفته است که روسیه از قطعنامه دوم تحریم ایران در صورتی که نتیجه مذاکرات جمعی باشد حمایت خواهد کرد و این ارسال این سینگال است که ایران نباید کاری کند که روسیه در دفاع از کشورمان تنها باشد». 


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین