کد خبر: ۵۷۶۱۳
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۴:۲۶

اطلاعاتی بیشتر از زمین ‌خواری سیرجان

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در روزهای اخیر برخی سایت‌ها و نیز گروه‌های دانشجویی نزدیک به دولت از افشای پرونده‌های زمین‌خواری در شهرستان سیرجان (واقع در استان کرمان) خبر داده‌اند و مدعی هستند که یک روحانی معترض به این زمین‌خواری‌ها از سوی دادگاه ویژه روحانیت به زندان محکوم شده ‌است. اما ظاهرا برخی مقامات دولتی در استان، با دانشجویانی که به  شعارهای «عدالت‌خواهی» دولتمردان دل بسته‌اند در تقابل قرار گرفته‌اند. این تقابل در گزارش خبرنگار آفتاب خودنمایی می‌کند:

هنگامه منهاجی:
اعتراض به پرونده‌های زمین‌خواری در سیرجان به صورت گسترده ادامه دارد و مسئولان نیز هنوز پاسخ درستی به معترضین نداده‌اند. مقوله پرونده‌های زمین‌خواری که امروزه بسیار شنیده می‌شود، گویا در شهرستان سیرجان نیز به طور جدی به یک معضل تبدیل شده است و فعالیت نزديكي بین طلاب و دانشجویان قم در تهران برای رسیدگی به زمین‌خواری‌های گسترده در کرمان آغاز شده است. تا آن جا که به ادعای این گروه، یکی از روحانیون این شهر نیز به جهت اعتراض به این موضوع در شهرستان سیرجان به زندان محکوم شده است. 

در همین خصوص، «حیدر رحیم‌پور ازغدی» از سوی انجمن طلاب و دانشجویان به مسؤولان اخطار کرده که هر چه زودتر محکومیت این روحانی که به تحقیقات علمی جهت چگونگی پرونده زمین‌های شهرستان پرداخته حذف شود.

حجت‌الاسلام جهانشاهی روحانی‌ای که به علت اعتراض به زمن خواری‌ها محکوم شده، در گفت‌وگو با خبرنگار آفتاب گفت: وقتی از موارد متعدد زمین خواری سیرجان مطلع شدیم، بیانیه نوشتیم و به تهران آمدیم تا این بیانیه را به مسئولان شهری و کشوری تقدیم کنیم.

وی اظهار داشت: مسئولان معتقد بودند باید برخی از این موارد زمین‌خواری را نام ببرديد و از مردم هم امضا بگیريد. بنابراین، برای کامل کردن بیانیه به سیرجان بازگشتم.

جهانشاهی ادعا کرد: با ذکر 50 هکتار زمین سیرجان و محمود آباد، 10 هکتار حومه شهر و چند مورد دیگر، برای امضای بیانیه از مردم تجمعی صورت گرفت که نیروهای امنیتی نیز همین را بهانه کردند و پرونده‌سازی کردند که باعث تجمع شده‌ام. وی اظهار داشت: به دنبال تجمع برای تهيه طومار، به اتهام تشویق اذهان عمومی به تحمل سه ماه و یک روز زندان محكوم شدم. البته این طومار را به تهران آوردیم و تقدیم مسئولان کردیم ولی گویا مسئولان این طومار را خیلی جدي نگرفتند و شاید به ما اطلاعی ندادند.

وی اظهار داشت: در استان کرمان مواردی از این دست بسیار زیاد است حتی به گونه‌ای است که رئیس دادگستری استان و رئیس بازرسی کرمان اعلام کرده‌اند هیج موردی از زمین‌خواری نیست که در آن ردپای مسئولان نباشد. جهانشاهی خاطر نشان کرد: به دلیل حضور نیروهای دولتی و غیر دولتی در این پروند‌ه‌ها تاکنون توجه جدی به این زمین خواری‌ها نشده‌ است و کلا بعید به نظر می‌رسد این مشکلات قابل حل شدن باشد.

از سوی دیگر، نصراللهی معاون سیاسی -امنیتی استانداری کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار آفتاب در خصوص پرونده زمین‌خواری در این استان گفت: بحث زمین خواری پرونده‌های مختلف دارد که بررسی این پرونده‌ها هنوز به پایان نرسیده است و ما منتظر رای دادگاه هستیم.

وی در خصوص محکومیت یک روحانی در اعتراض به این پرونده‌ها اظهار داشت: اینها شایعاتی بیش نیست، محکومیت‌ ایشان نیز از سوی دادگاه ویژه روحانیت است و به اين موضوع ارتباطي ندارد. معاون سیاسی- امنیتی استانداری كرمان در پاسخ به این پرسش كه «محکومیت این روحانی به چه دلیلی است؟»، گفت: بهتر است از دادگاه ویژه روحانیت بپرسید.

نصراللهی در پاسخ به این سوال که «این زمین‌خواری‌ها متعلق به چه زمانی است؟»، اظهار داشت: سابقه این پرونده‌ها به 10 ، 15 و حتی در مواردی به 30 سال قبل برمی‌گردد. اما تاکنون کسی این موارد را پیگیری نکرده بود. در مورد اين پرونده هم بايد منتظر نتایج دادگاه باشیم و به شایعات توجه نکنیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین