کد خبر: ۵۷۶۵۰۵
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۱

جهانگیری: نخبگان کشور کمک کنند بحران را پشت سر بگذاریم

معاون اول رییس جمهور گفت: بدون شک راه عزت و سربلندی کشور در جهان امروز جز با شکوفایی و توسعه علم امکان‌پذیر نیست.
آفتاب‌‌نیوز :
 مراسم یکصدمین سالگرد دانشگاه خوارزمی با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور، منصور غلامی؛ وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری، عزیزالله حبیبی؛ رییس دانشگاه خوارزمی صبح امروز در این دانشگاه برگزار شد.

اسحاق جهانگیری در این مراسم با بیان اینکه یاد همه نام‌آوران بزرگ این دانشگاه را گرامی می‌داریم چه آنهایی که در قید حیات نیستند و چه اساتیدی که امروز در قید حیات هستند‌، گفت: قطعا این بزرگداشت‌ها فرصتی برای آسیب شناسی از عملکرد مهمترین رکن توسعه کشور یعنی دانشگاه‌ها است و لازم است برای آینده برنامه ریزی‌های بلند مدت انجام شود. به هر حال کشور همیشه باید از یک پشتوانه مهم برخوردار باشد.

وی ادامه داد: من همواره دغدغه اصلی‌ام توسعه ایران بوده است. از این رو وقتی به گذشته نگاهی می‌اندازیم می‌بینیم که ایران به خصوص در توسعه علمی تاریخ پر فراز و نشیبی دارد. در یک برهه‌ای از تاریخ  ایران از توسعه فاصله گرفت و از قافله توسعه قدری عقب ماند.

او افزود: وقتی به تاریخ نگاه می‌کنیم باید به نگاه دلسوزانه متفکرین کشور دقت کنیم، مثل نگاه امیر کبیر که به این فکر کرد کشور نیاز به دارالفنون دارد‌.

جهانگیری بیان کرد: بدون شک راه عزت و سربلندی کشور در جهان امروز جز با شکوفایی و توسعه علم امکان پذیر نیست، اما ما استعداد علمی فراوانی در کشور داریم که توان بالقوه‌ای برای توسعه علمی محسوب می‌شوند. اشتباه است که ما مثل گذشته فکر کنیم، سرمایه طبیعی بزرگ‌ترین سرمایه کشور است. ما مواد متنوع و متعددی در کشور داریم، اما مهم ترین سرمایه‌ای که می‌تواند برای کشور تولید قدرت کند، سرمایه انسانی است.

وی ادامه داد: باید باور داشته باشیم، دانشگاه مبدا و مقصد همه تحولات است. من می‌دانم که امروز تقریبا در هیچ رشته و بخشی نیست که کارشناس آن تامین نشود، ولی باید برای آینده متناسب با شرایط مورد نیاز تدابیری اندیشیده شود.

جهانگیری بیان کرد: در پژوهش کشور دچار مشکلات جدی هستیم و باید تغییر و تحول اساسی در ساختار و مدیریت ایجاد کنیم. شرایط امروز کشور شرایط خطیر و دشواری است، زیرا آمریکا با اقدامات ظالمانه‌اش اصرار دارد اقتصاد کشور را به فروپاشی بکشانند. ما راه برون رفت از مشکلات را داریم و قادریم این مشکلات را پشت سر بگذاریم. ما دست نیاز به سوی صاحبنظران، دانشگاهیان و نخبگان در سراسر کشور دراز می‌کنیم و با هم می‌توانیم این دوره را مدیریت کنیم.

معاون اول رییس‌جمهور در پایان گفت: امروز رسالت بزرگی بر گردن نخبگان کشور است تا کمک کنند این بحران را پشت سر بگذاریم، از این رو از دانشگاه خوارزمی با قدمت یکصد ساله‌اش انتظار بیشتری می‌رود. امروزه هنوز دانشگاه و مدرسه مهم ترین نهاد مردم هستند.

ایلنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین