کد خبر: ۵۷۶۶۶۱
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۹

درگیری‌های خونین در شهرهای مرزی ونزوئلا

بنابر گزارش‌ها دستکم ۱۳ نفر (برخی گزارش‌ها بیش از ۲۰ نفر) از سربازان امنیتی ونزوئلایی با زمین گذاشتن سلاح‌های خود به کلمبیا پناهنده شده‌اند. کلمبیا تعداد سربازان فراری را تا عصر شنبه حدود ۶۰ نفر اعلام کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :
در حالی که مخالفان تلاش می‌کنند اقلام کمکی و آذوقه را از برزیل و کلمبیا به داخل ونزوئلا بیاورند، میان آنها و ماموران درگیری‌های خونینی روی داده است. نیکلاس مادورو روابط دیپلماتیک با کلمبیا را قطع کرده اما رئیس‌جمهور کلمبیا ممانعت از ورود کمک‌های انسان‌دوستانه را جنایت علیه بشریت خوانده است.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ در مرز ونزوئلا به کلمبیا نیروهای ضدشورش با گاز اشک‌آور و خودروهای زره‌پوش سعی در بسته نگه‌داشتن مرز دارند و همزمان گزارش شده ۱۳ مرزبان با عبور از مرز به کلمبیا پناهنده شده‌اند.

تصاویر بیشتر از درگیری معترضان و پلیس ونزوئلا را در اینجا ببینید

درگیری‌های خونین در شهرهای مرزی ونزوئلا

خبرنگارانی که در منطقه مرزی میان کلمبیا و ونزوئلا مستقرند از شدت درگیری‌ها خبر می‌دهند و می‌گویند معترضانی را دیده‌اند که جراحات جدی برداشته‌اند همچون از دست دادن چشم.

کلمبیا حدود ساعت ۶ عصر به وقت محلی تعداد مجروحان این درگیری‌ها را ۳۰۰ نفر اعلام کرد.

نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا که با بحران جدی مشروعیت روبروست دستور بسته شدن موقت مرز کلمبیا را داده است.

او روز پنجشنبه هم مرز کشورش با برزیل را بست تا مانع از ورود کاروان کمک‌های انسان‌دوستانه آمریکا شود.

آمریکا به درخواست خوآن گوآیدو، رهبر مخالفان که خود را رئیس‌جمهور موقت کشورش هم خوانده، چندین تن اقلام ضروری و دارو به پشت مرزهای ونزوئلا در کلمبیا و برزیل ارسال کرده اما آقای مادورو می‌گوید این یک "نمایش مضحک" از سوی آمریکا برای براندازی دولت ونزوئلا و مقدمه‌چینی برای "اشغال" این کشور است.

روز جمعه هم درگیری میان نیروهای ارتش با معترضان در نزدیکی مرز برزیل دو کشته و دستکم ۱۰ زخمی برجای گذاشت. روز شنبه هم گزارش شد دو نفر دیگر کشته شده‌اند.

حوآن گوآیدو موفق شده بود در چند روز گذشته صدها هزار نفر را به عنوان داوطلب جذب کند؛ کسانی که آماده دریافت این اقلام و وارد کردن آنها به ونزوئلا بودند. او  ضرب الاجل برای وارد کردن این کاروان به داخل خاک کشورش تعیین کرده بود.

درگیری‌های خونین در شهرهای مرزی ونزوئلا

او در توییتی ادعا کرد محموله اول از طریق برزیل و محموله دوم هم از طریق کلمبیا به اراضی ونزوئلا انتقال داده شده‌اند اما جزئیاتی در این باره منتشر نشده است.

نزاع بر سر ورود یا ممانعت از ورود این اقلام به دوئلی شخصی میان نیکلاس مادورو و حوان گوآیدو بدل شده؛ دو مردی که هر کدام خود را رهبر واقعی ونزوئلا می‌‎دانند.

در حالی که ارتش و نهادهای دولتی همچنان از نیکلاس مادورو پشتیبانی می‌کنند او قدرت رسمی را در دست دارد اما با بحران جدی مشروعیت روبرو است و در طرف مقابل، حوآن گوآیدو که رئیس مجلس ملی این کشور است از سوی بخش بسیار بزرگی از مردم ونزوئلا رهبر خوانده می‌شود و چندین کشور آمریکای لاتین چون برزیل، کلمبیا، پاراگوئه، شیلی و پرو در کنار آمریکا، کانادا و اتحادیه اروپا آقای گوآیدو را رئیس‌جمهوری موقت خوانده‌اند.

تازه‌ترین‌ها چیست؟

پس از وقوع درگیری خونین در مرز کلمبیا با ونزوئلا، ایوان دوکه، رئیس‌جمهوری کلمبیا که به شهر مرزی کوکوتا سفر کرده از ارتش ونزوئلا خواسته اجازه عبور اقلام ضروری را بدهد و گفته ممانعت از این کار از نظر او "جنایت علیه بشریت" است.

تصاویر متعددی از سنگ‌پرانی، آتش‌زدن خودروها و شلیک و پرتاب گاز اشک‌آور در شهرهای مرزی ونزوئلا مخابره شده و در سوی دیگر گارد ضدشورش که برای کنترل مرز و اعتراضات از اسلحه و خودروهای زره‌پوش استفاده می‌کند.

بنابر گزارش‌ها دستکم ۱۳ نفر (برخی گزارش‌ها بیش از ۲۰ نفر) از سربازان امنیتی ونزوئلایی با زمین گذاشتن سلاح‌های خود به کلمبیا پناهنده شده‌اند. کلمبیا تعداد سربازان فراری را تا عصر شنبه حدود ۶۰ نفر اعلام کرده است.

در ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی انتشار یافته ۴ سرباز دیده می‌شوند که در حال دشنام دادن به مادورو و حمایت از گوآیدو هستند.

آنها می‌گویند: "از بلاتکلیفی و بی‌عدالتی خسته شده‌ایم."

رسانه‌های محلی گزارش کرده‌اند که مردم با پریدن از روی موانع مرزی وارد ونزوئلا می‌شوند و نمایندگان مخالف مادورو در پارلمان ونزوئلا خواستار ممانعت از به کارگیری زور و خشونت علیه مردم هستند.

گزارش‌های دیگری هم از آتش‌زدن یکی از کامیون‌های حاوی کمک‌ها حکایت دارد. ونزوئلاهایی‌ها برای عبور از مرز به مرزبانان التماس می‌کنند.

حوآن گوآیدو که با وجود دستور ممنوع‌الخروجی روز جمعه به آنسوی مرز کلمبیا رفت و از سوی ایوان دوکه، رئیس‌جمهوری کلمبیا مورد استقبال قرار گرفت، امروز به سربازان فراری کشورش گفت: "به طرف سمت درست تاریخ خوش آمدید. مطمئن باشید که مورد عفو قرار خواهید گرفت."

منبع: بی بی سی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۴
آراز
|
-
|
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
0
0
واقعا برای شما متاسفم که این گونه غیر حرفه ای و مغرضانه کار رسانه ای انجام می دهید. ...
مهرداد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
0
0
داداش رفتی خبر رو از بی بی سی کپی کردی ؟

نمی دونی اینا سودشون توی چپاول کشورهای نفت خیز هست؟

نمی دونی کلمبیا مرکز کوکایین دنیا هست ؟

سابقه کودتاهای اینها توی آمریکای لاتین رو توی اینترنت سرچ کن روزنامه چی!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
0
1
احمدی نژاد کجائی که...
ناشناس
|
-
|
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
1
1
آفرین بر گوآیدو
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین