کد خبر: ۵۷۶۸۴
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۴:۲۴
نایب رئیس شورای شهر تهران خبر داد:

دلال بازی در پروژه ‌منوریل!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: «حسن بیادی» نایب رئیس شورای شهر تهران از نقش دلالان اقتصادی در پروژه احداث منوریل تهران خبر داد و خواستار توجه مسئولین و نهادهای ذیربط به نقش این دلالان و برخی مدعیان ساخت منوریل شد. وی در گفت‌وگو با خبرنگار آفتاب با اشاره به «تجربه تلخ و غلط احداث منوریل صادقیه» که اجرای آن بدون مطالعه آغاز شد، افزود: مسئولین باید متوجه دلال بازی و مدیریت سوء برخی مدعیان ساخت منوریل باشند. 

نایب رئیس شورای شهر تهران همچنین با اعلام موافقت خود با احداث منوریل در تهران به شرط انجام مطالعات کافی و هماهنگی آن با طرح جامع ترافیک پایتخت خبر داد و در عین حال پیشنهاد کرد تا در صورت قطعی شدن این پروژه عملیات مربوط به آن برعهده شرکت قطار شهری تهران (مترو) قرار بگیرد. 

وی با ابراز تعجب از سخنان برخی افراد مبنی بر اینکه «احداث منوریل تهران در طول دو سال پایان می‌یابد» تصریح کرد: «با توجه به تجربه دنیا و تکنولوژی‌های موجود در این زمینه، آنهایی که این ادعا را می‌کنند نه تجربه فعالیت در زمینه مترو دارند و نه فعالیت در حوزه صنعت یا خطوط ریلی». 

بیادی در توضیح این مساله گفت: برخی، خطوط منوریل را شبکه‌ای می‌بینند در صورتی که منوریل باید به صورت تکمیلی و در مناطقی که وسایل حمل و نقل عمومی شهری پاسخگو نیست و گره‌های ترافیکی وجود دارد، احداث شود. 

وی با اشاره به سخنان برخی مسئولین تاکید کرد: ادعای افراد چیزی را ثابت نمی‌کند، آنهایی که می‌گویند احداث منوریل تنها دو سال طول می‌کشد و هزینه آن نصف هزینه ساخت مترو است، بی تجربه هستند زیرا اگر قرار باشد در احداث منوریل از تجربه صاحبان تکنولوژی آن استفاه شود، باید به نظرات آنها در این خصوص که با نظرات برخی مسئولین در تناقض است هم توجه کرد. 

نائب رئیس شورای شهر تهران در عین حال پیش‌بینی کرد که در صورت انجام مطالعات کافی و موافقت نهادهای ذیربط، طرح احداث منوریل پایتخت در سال 86 آغاز شود. 

پروژه منوریل همواره یکی از اختلافات اصلی تیم محمود احمدی‌نژاد با کارشناسان شهری بوده است. حامیان دولت احداث مونوریل را یکی از ضروریات تهران و از ابتکارات مهم خود می‌دانند حال آن که کارشناسان معتقدند اولویت در تهران با «مترو» است و منوریل بیشتر اقدامی تبلیغاتی است تا کارشناسی و ضروری. همین کارشناسان تاکید می‌کنند که اختلاف حامیان دولت با اکبر هاشمی رفسنجانی باعث شده تا حمایت‌های لازم از مترو که تاسیس و اداره آن یکی از نقاط مثبت کارنامه کاری نزدیکان هاشمی رفسنجانی است به عمل نیاید و جایگزین‌هایی ولو غیرکارشناسی و کم‌بازده مطرح شود.

طرح احداث مونوریل در زمانی که محمود احمدی‌نژاد شهردار تهران بود مطرح شد و با فشار او توسط شورای شهر نیز تصویب گشت. این طرح در ابتدا همانند بسیاری از تصمیمات احمدی‌نژاد از سوی سایت‌های موسوم به «حامی دولت» به عنوان یک شاهکار و انقلاب! معرفی شد اما سرانجام نیمه‌تمام ماند و صرفاً هزینه‌های غیرقابل دفاعی را بر پیکره تهران تحمیل کرد. گفته می‌شود در دوران پس از محمود احمدی‌نژاد، قالیباف تاکید کرده است که طرح مونوریل کارشناسی نبوده و مطالعات دقیق روی آن انجام نگرفته است. 

همچنین گفته می شود قرارداد مونوریل با شرکتی بسته شده که برای ساختن ویلچیر تاسیس شده است. این شرکت خود را به عنوان نماینده یک شرکت مالزیایی معرفی کرده است حال آن که شرکت مزبور در نامه‌ای خطاب به احمدی‌نژاد نوشته است هیچ نماینده‌ای در تهران ندارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین