کد خبر: ۵۷۶۹۷
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۴:۵۴

چرا آمریکا با ایران مذاکره نمی‌کند؟

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: توافق آمریکا با کره‌شمالی کشوری که به تازگی بمب اتم را آزمایش کرده و به جمع دارندگان سلاح اتمی پیوسته باعث طرح این سوال شده است که چرا واشنگتن در مقابل برنامه هسته‌ای ایران چنین انعطافی را از خود نشان نمی‌دهد. حال آنکه بنا به اعتراف بسیاری از کارشناسان، برنامه هسته‌ای ایران کاملا با مورد کره‌شمالی متفاوت است و در جهت ساخت سلاح اتمی نیست. روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی با بررسی سیاست‌های آمریکا در قبال ایران و کره‌شمالی به طرح پاسخی برای این سوال پرداخته است. 

نیویورک تایمز در این گزارش به طرح دیدگاه‌های موجود در کاخ سفید پرداخته و به نقل از دیپلمات‌های آمریکایی می‌نویسد: تکمیل برنامه اتمی کره‌شمالی و آزمایش بمب اتم توسط این کشور فقط به لطف شکست‌های آمریکا در طول سه دهه گذشته در مقابل پوینگ یانگ باز می‌گردد. از این رو به نظر نمی‌رسد توافق حاصله با کره‌شمالی به آمریکا نفوذ قابل توجهی در خلع سلاح کردن این کشور اعطا کند. بویژه اینکه این یک توافق اولیه است و مراحل دشوار آن یعنی خلع سلاح اتمی از نظر بسیاری از کارشناسان هرگز به مرحله اجرا نخواهد رسید. 

نیویورک تایمز می‌افزاید: اما آمریکایی‌ها معتقدند که مورد ایران کاملا متفاوت است. آنها می‌خواهند مانع از پیروی ایران از مدل کره‌شمالی شوند. اطرافیان جرج بوش نیز می‌گویند وی نگران است که مذاکره با ایران در زمانی که این کشور همچنان غنی‌سازی اورانیوم را ادامه می‌دهد در نهایت به نتیجه کره‌شمالی منتهی شود. 

در بخش دیگری از گزارش آمده است از نظر گروهی از مقامات کاخ سفید ایران تهدید جدی‌تری نسبت به کره‌شمالی محسوب می‌شود. از این‌رو دولت آمریکا گمان می‌کند می‌تواند خلع سلاح پیونگ یانگ را به تاخیر بیندازد اما چنین چشم‌پوشی را در مورد ایران نمی‌تواند انجام دهد، حتی اگر آنها سال‌ها با ساخت سلاح اتمی فاصله داشته باشند. 

نیویورک تایمز در پایان یاد‌آور می‌شود که درس نهایی کره‌شمالی ممکن است این باشد که حتی بعد از تحریم و تهدیدهای متقابل در شرایطی دو طرف باید به سمت مذاکره خیز بردارند. همانطور که ایرانی‌ها به تازگی نشانه‌هایی را دال بر آمادگی‌اشان برای مذاکره فرستاده‌اند. یک دیپلمات‌ ارشد در دولت جرج بوش نیز به نیویورک تایمز گفته است: ما قصد نداریم از مذاکره با ایران امتناع کنیم اما آنها هستند که حاضر به پذیرفتن شرایط آمریکا و اروپا نیستند. 

بنا به نوشته نیویورک تایمز البته مورد کره‌شمالی نشان داده حتی این شرایط هم قابل تغییر هستند قطعا دو یا سه سال پیش دولت آمریکا مشوق‌هایی که امروز به کره‌شمالی داده را جایزه‌ای برای رفتار بد تعبیر می‌کرد. هر چند هنوز هم بسیاری از مشاوران بوش این‌گونه فکر می‌کنند. اما مساله اینجاست که دولت‌ آمریکا در چه فرآیندی تغییرات مشابهی در مواضع خود مقابل ایران ایجاد خواهد کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین