کد خبر: ۵۷۷۲۰۵
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۹

انتقاد اروپا از برخورد خشونت‌بار فرانسه با معترضان

یک مقام ارشد اروپایی با انتقاد از مدیریت اعتراضات ضد دولتی جلیقه‌ زردها از سوی مقام‌های فرانسوی، از آنها خواست به حقوق بشر احترام بیشتری بگذارند.
آفتاب‌‌نیوز :
 دنیا میاتوویچ، کمیسیونر شورای حقوق بشر اروپا امروز (سه‌شنبه) در مطلبی از دولت فرانسه درخواست کرد تا "از محدودسازی بی‌حد آزادی تجمع صلح‌آمیز" خودداری کند. اخیرا لایحه‌ای با این مضمون در پارلمان فرانسه به بحث گذاشته شده است که هدف آن سرکوب معترضانی است که از تجمع‌ها برای حمله به پلیس استفاده می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، براساس گزارش وزارت کشور فرانسه، بیش از ۳۰۰۰ تن شامل پلیس و معترضان از زمان آغاز اعتراضات جلیقه زردها در نوامبر گذشته زخمی شده‌اند. پلیس فرانسه بابت استفاده از گلوله پلاستیکی برای متفرق کردن معترضان هدف انتقاد قرار گرفته است. این نوع گلوله‌ها جراحات جدی ایجاد می‌کند.

دنیا میاتوویچ از مقام‌های فرانسوی خواسته است تا استفاده از این نوع سلاح را در عملیات‌های برقراری نظم عمومی متوقف کند و در سریع‌ترین زمان ممکن در سیاست‌هایش برای استفاده از چنین تسلیحاتی تجدیدنظر کند. او با اذعان بر پیچیدگی عملیات‌های پلیس، از قربانیان عملکرد پلیس فرانسه درخواست کرد تا این موارد را برای جلوگیری از مصون‌ ماندن مجرمان گزارش دهند.

کمیسیونر شورای حقوق بشر اروپا همچنین درباره بازداشت معترضانی که خطایی از آنان گزارش نشده است، هشدار داد. میاتوویچ گفت، قانونگذاران فرانسوی باید اطمینان حاصل کنند که لایحه "ضد خرابکاران" به حقوق آزادی تجمع لطمه وارد نکند.

مقام‌های فرانسوی در واکنش به این اظهارات تاکید کردند، تدابیر امنیتی اخیر با هدف تضمین ایمنی معترضان است. در این بیانیه آمده است: شرایط عملیات پلیس بسیار دشوار است. این اعتراضات با خشونت‌های جدی برخی از معترضان علیه نیروهای پلیس، روزنامه‌نگاران و سایرین همراه بوده است. این لایحه مطابق با قانون اساسی فرانسه است.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین