کد خبر: ۵۷۷۲۶۹
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۱

رئیس جمهور اوکراین در مسیر استیضاح

یولیا تیموشنکو نامزد انتخابات ریاست جمهوری اوکراین از برنامه استیضاح پترو پروشنکو رئیس جمهوری این کشور در پارلمان اوکراین به دلیل آنچه خیانت دولتی عنوان کرده است، خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز :
تیموشنکو روز سه شنبه در سخنرانی در پارلمان اوکراین گفت که فراکسیون «باتکیوشینا» (خانه پدری) در پارلمان اوکراین که تحت رهبری وی قرار دارد، به همراه سایر نمایندگان پارلمان، مراحل استیضاح پترو پروشنکو را آغاز کرده اند.

وی خاطرنشان کرد که آنچه که خبرنگاران در جریان تحقیقات کشف کردند بر اساس ماده 112 قانون کیفری اوکراین خیانت حکومتی محسوب می شود.

بر اساس تحقیقات گروهی از خبرنگاران که گزارش آن روز دوشنبه منتشر شد، حیف و میل مبالغ کلان در ارتش اوکراین به وقوع پیوسته است.

در این گزارش گفته شده است که اطرافیان پروشنکو در این مساله نقش داشته اند.

طبق این گزارش، ایگور گلادکوفسکی فرزند معاون اول دبیر شورای امنیت ملی و دفاعی اوکراین، ویتالی ژوکوف شریک تجاری وی و نیز آندره روگوز یک شریک دیگر این فرد، از سال 2016 قطعات جنگ افزارهای سنگین را با 300 برابر قیمت واقعی به صنایع دفاعی اوکراین فروخته اند.

در نتیجه این معامله ها، آنها 250 میلیون گریونا (معادل 9 میلیون دلار) از صنایع نظامی اوکراین، پول گرفته اند.

پس از اعلام این گزارش، پروشنکو دستور آغاز تحقیقات پیرامون حیف و میل و کلاهبرداری در صنایع دفاعی اوکراین را صادر کرد.

قانون اساسی اوکراین اجازه استیضاح رئیس جمهور در پارلمان این کشور را در صورتی که متهم به خیانت حکومتی یا ارتکاب به جرم سنگین شود، می دهد.

برای متهم کردن رئیس جمهوری اوکراین به خیانت، نیاز به 226 رای موافق نمایندگان است.

آغاز مراحل استیضاح رئیس جمهوری اوکراین هم 300 رای موافق پارلمان را می طلبد.

یولیا تیموشنکو نخست وزیر پیشین اوکراین و یکی از ثروتمندترین زنان جهان که از طرفداران برقراری روابط نزدیکتر با کشورهای اروپایی و عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا است چندی پیش نامزدی خود را برای پست ریاست جمهوری اوکراین اعلام کرد.

این سیاست‌ مدار و بازرگان اوکراینی که رهبر حزب میهن اوکراین است در سال 2005 و بار دوم در سال 2007 تا 2010 نخست‌ وزیر اوکراین بود.

طبق آخرین نظرسنجی‌ ها که در ماه گذشته توسط موسسه بین‌المللی جامعه ‌شناسی کی یف صورت گرفت 20 درصد از افرادی که تصمیم خود را درباره نامزد مورد نظر در انتخابات ریاست جمهوری اوکراین گرفته اند می خواهند تیموشنکو رئیس جمهور شود.

ایرنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین