کد خبر: ۵۷۷۴۱۳
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۲

خود تحریمی از تحریم‌های خارجی مشکل آفرین‌تر است/ FATF را سیاسی نکنید

رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی با گلایه از فشارهای داخلی گفت: خود تحریمی در داخل از تحریم خارجی مشکل آفرین‌تر است.
آفتاب‌‌نیوز :
فریال مستوفی با بیان این که اف ای تی اف یک مسئله اقتصادی است نه سیاسی، اظهار کرد: در هیچ کشوری قبل از پیوستن به اف ای تی اف چنین مشکلاتی که برای ما وجود دارد، رخ نداده است، در حال حاضر نیز دولت لوایح چهارگانه الحاق به اف ای تی اف را تهیه و به مجلس داده و مجلس نیز آن را تصویب کرده است. به گفته رییس جمهور، حتی رهبری هم مخالفتی با این موضوع ندارد. پس چه کسی مخالف است؟ 

وی ادامه داد: ما نزدیک به هشت ماه منتظر ثبت و راه اندازی اینستکس بودیم اما چند ماه دیگر زمان لازم است که این ساز و کار اجرایی شود در حالیکه اینستکس انتظارات ما را برآورده نکرده است.

مستوفی به معافیت هشت کشور در خرید نفت از ایران اشاره کرد و گفت: اگرچه ایتالیا و یونان به عنوان دو کشور اروپایی معافیت تحریمی برای خرید نفت از ایران داشتند اما در ماه‌های گذشته نفتی از ایران نخریده‌اند و گمان نمی‌کنم در آینده هم بخرند.

رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق افزود: آمریکا برای معافیت‌های بعدی تحریم نفتی ایران تنها به پنج کشور آسیایی ژاپن، کره جنوبی، چین، هند و ترکیه معافیت خرید نفت ایران را داده و کشورهای اروپایی جزو آن نیستند که بخواهند از اینستکس استفاده کنند.

وی درباره دریافت پول نفت به روپیه از هند بیان کرد: هند تمایل دارد که نفت را از ما با روپیه بخرد در حالیکه روپیه ارزی قابل معامله‌ای در جهان نیست و نوسان بالایی هم دارد.

مستوفی همچنین به اشکالات دلار 4200تومانی و موضع‌گیری اتاق به این مسئله اشاره کرد و افزود: نرخ ارز را عرضه و تقاضا تعیین می کند، زمانی که دولت نرخ ارز را در ابتدای سال ۴۲۰۰ تومان اعلام کرد، همه اعضای اتاق و کارشناسان اقتصادی نسبت به این موضوع واکنش منفی نشان دادند اما دولت همچنان روی این موضوع پافشاری می‌کند.

او راه حل مشکلات کشور را حل اختلافات بین مسئولان و ایجاد آرامش در کشور عنوان کرد و گفت: در حال حاضر به ۸۰ میلیون نفر یارانه نقدی می دهیم در حالی که اگر این ۴۵ هزار تومان پرداختی به هر نفر را صرف سرمایه گذاری در پروژه های مختلف کرده بودیم، امروز هم برای بسیاری از افراد شغل ایجاد شده بود و هم به هر نفر به جای 45هزار تومان، یک میلیون تومان می‌رسید.

مستوفی با تاکید بر ایجاد استراتژی اقتصادی در کشور اظهار کرد: در حال حاضر نمی‌دانیم که باید در چه موضوعاتی سرمایه گذاری کنیم، در حالیکه هر دو سال یکبار استراتژی صنعتی از سوی وزارت صنعت نوشته می شود، اما این استراتژی ها به جای اجرا در کتابخانه ها خاک می خورد.


اقتصاد آنلاین 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین