کد خبر: ۵۷۷۹۵
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۸۵ - ۲۳:۱۴
گفتگوی آفتاب با معاون وزیر اقتصاد خاتمی

بودجه عجیب 85 به کجا می‌رود؟

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب‌ـ‌ محمد رادنیا: لایحه بودجه با وجود ارائه دو اصلاحیه جدید این بار در انتظار تغییرات محتوایی بسیاری بر روی میز نمایندگان باقی مانده است. هنوز چند روزی از ارائه با تأخیر سیاهه دخل و خرج دولت نهم به مجلس نگذشته بود که تیم تنظیم‌کننده بودجه 2 اصلاحیه عجیب را به سوی نمایندگان روانه کردند و مجلس را دوباره در مقابل عمل انجام شده قرار دادند. 

از دیگر سو،‌ مجلس هم که اوضاع تدوین لایحه را آشفته می‌دید با دو هزار و 400 اصلاحیه تصمیم به تنظیم آن گرفت اما تداخل تعطیلات رسمی با زمان تعیین شده برای بررسی پیشنهادات نمایندگان این موضوع را نیز به گفته خود نمایندگان «ابتر» گذاشت. 

در هر حال اصلاحیه دوم بودجه پس از آنکه «اعضای کمیسیون تلفیق تصمیم گرفتند به شدت با اصلاحیه اول مخالفت کنند» با 60 مورد تغییر بر روی دست نمایندگان ماند چرا که به اعتقاد حاجی بابایی (عضو هیات رئیسه) زمان بررسی لایحه بودجه در کمیسیون‌های تخصصی به پایان رسیده و الحاق اصلاحیه به آن ممکن نبود. 

در این شرایط باز هم مجلس به یاری دولت آمد و متمم 85 که بر اثر کثری بودجه به مجلس فرستاده شده بود را تصویب کرد. 

دکتر سعید شیرکوند معاون وزیر اقتصاد دولت خاتمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی آفتاب در این باره می‌گوید: خیلی تعجب‌آور نیست که هنوز لایحه بودجه 86 نهایی نشده، شاهد اصلاحیه‌های دولت باشیم چرا که این لایحه به گونه‌ای تنظیم شده که حتی در طی سال نیز به اصلاحیه و متمم‌های مختلف نیاز دارد.
 
وی می‌افزاید: هر چه زمان می‌گذرد بیشتر مشخص می‌شود که بسیاری از سازمان و نهادهایی که باید در تنظیم بودجه مورد توجه دولت قرار می‌گرفتند به دلیل فقدان کانون مرکزی مشرف به همه دستگاه‌ها یعنی سازمان مدیریت و برنامه،‌ بودجه‌های جاری آنها در لایحه پیش‌بینی نشده است. بسیاری از این سازمان‌ها به تدریج اعلام رسمی کردند که در لایحه بودجه مورد توجه قرار نگرفته‌اند. 

او تاکید می‌کند: لایحه بودجه 86 فاقد انسجام نسبی است و چنین لایحه‌ای به طور طبیعی با اصلاحیه‌های پی‌درپی و متمم‌های مختلف روبرو خواهد شد. 

به اعتقاد این اقتصاددان «حتی اگر به لایحه بودجه 86 هیچ متممی نخورد این بودجه به صورت نه دوازدهم است یعنی هزینه‌های آن برای 9 ماه از سال پیش‌بینی شده است». 

شیرکوند خاطرنشان می‌کند: ‌هدف، مفهوم و فلسفه بودجه‌ریزی در تنظیم سند بودجه 86 مفقود شده و به نظر می‌رسد دولت تنها برای رفع تکلیف و تشریفات اداری این لایحه را به مجلس فرستاده است به این علت بودجه 86 اساسا نمی‌تواند چراغ راهنمای دولت در سال آینده باشد. 

وی با اشاره به برخورد مجلس با این لایحه می‌افزاید: از نظر من نمایندگان مجلس در ارتباط با بودجه 85 و 86 و اصلاحیه و متمم‌های آن در مقابل عمل انجام شده قرار گرفته و می‌گیرد زیرا ناچار خواهد بود که برای تأمین هزینه‌های جاری دستگاه‌های وابسته به بودجه با این اصلاحیه‌ و متمم‌ها موافقت کند. 

شیرکوند با بیان اینکه «اصلاحیه» و «متمم» به لحاظ مفهومی فرقی با یکدیگر ندارد یادآور می‌شود: متمم 85 با کسری 3 هزار میلیارد تومان که مقرر شد از صندوق ذخیره ارزی برداشت شود به این معناست که نظام اجرایی کشور دچار اشکال شده است. تزریق نقدینگی آن هم در شب عید که حاصل متمم 85 است موجب افزایش پول در بازار و در نهایت به صورت تورم در اقتصاد کشور ظاهر خواهد شد. 

شیرکوند در پایان خاطرنشان می‌کند: این برای اولین بار است که برای قانون بودجه چهار بار متمم درخواست می‌شود. در دولت‌های قبلی حداکثر یک متمم و یک اصلاحیه به مجلس فرستاده شده بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین