کد خبر: ۵۷۷۹۶۲
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۳
خرمشاهی خبر داد

اعلام ختم رسیدگی به پرونده زن متهم به قتل همسر و فرزندش

وکیل مدافع زنی که مظنون به قتل همسر و فرزندش در مازندران است، گفت: ختم رسیدگی به این پرونده اعلام و در مدت قانونی رای صادر خواهد شد.
آفتاب‌‌نیوز :
عبدالصمد خرمشاهی در این باره گفت: چهارمین مراسم قسامه در این پرونده، صبح امروز (شنبه )-۱۱ اسفندماه- در شعبه ۴ دادگاه کیفری یک استان مازندران مستقر در تنکابن، برگزار شد و این بار اولیای دم ۵ نفر باقی مانده را به دادگاه معرفی کردند و دادگاه پس از استماع سوگند آنها ختم رسیدگی را اعلام کرد.

وی افزود: در این جلسه هم مانند جلسات گذشته ایرادم را مطرح کردم نسبت به اینکه منظور قانونگذار از خویشاوندان، خویشاوندانی است که در قانون مدنی آمده است نه هر خویشاوندی که برای سوگند در دادگاه آمدند  زیرا به نظرم تعدادی از سوگند دهندگان مطابق قانون مدنی، قرابت نسبی یا سببی یا رضایی با اولیای دم نداشتند و سوگندشان پذیرفته نیست و مطابق قانون باید شرایط مقرر در مبحث قسامه اجرا شود.

خرمشاهی یادآور شد: طی مدت قانونی رای صادر خواهد شد.

بر اساس این گزارش، پیش از این سه جلسه دادگاه برای رسیدگی به این پرونده برگزار شد.

بر اساس ماده ۳۱۳ قانون مجازات اسلامی، «قسامه» به عنوان یکی از ادله اثبات جرم، عبارت از سوگندهایی است که در صورت فقدان ادله دیگر غیر از سوگند منکر و وجود لوث، شاکی برای اثبات جنایت عمدی یا غیرعمدی یا خصوصیات آن و متهم برای دفع اتهام از خود اقامه می‌کند.


«لوث» نیز طبق ماده ۳۱۴ همین قانون، عبارت از وجود قرائن و اماراتی است که موجب ظن قاضی به ارتکاب جنایت یا نحوه ارتکاب از جانب متهم می‌شود.

طبق مواد ۳۳۶ و ۳۳۷ قانون مجازات اسلامی، نصاب قسامه برای اثبات قتل عمدی، سوگند پنجاه مرد از خویشاوندان و بستگان مدعی است. با تکرار سوگند قتل ثابت نمی‌شود و سوگند شاکی، خواه مرد باشد خواه زن، جز نصاب محسوب می‌شود.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین