کد خبر: ۵۷۷۹۷
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۸۵ - ۲۰:۰۴

تورم بازهم بیشتر ‌می‌شود

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: تورم 12 ماهه منتهی به دی ماه سال 85 در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته به 5/12 درصد افزایش یافته است و انتظار می‌رود با روند فعلی اقتصاد تا پایان سال به 5/13 درصد افزایش یابد. 

دكتر اكبر كمیجانی، معاون اقتصادی بانك مركزی در دومین همایش صنعت لیزینگ ایران، ضمن اعلام این مطلب با اشاره به انتشار 20 هزار میلیارد ریال اوراق مشاركت از طرف بانك مركزی در سال جاری و 10 هزار میلیارد ریال در هفته آینده افزود: با افزایش حجم فروش اوراق مشاركت، رشد نقدینگی كنترل خواهد شد چراكه میزان آن طی سال‌های اخیر نگرانی‌هایی را ایجاد كرده است.

به گفته معاون اقتصادی بانك مركزی میانگین رشد نقدینگی در سال 83 به میزان 29 درصد بوده است، در سال 84 نیز به 34 درصد بالغ شده است و احتمال این امر نیز وجود دارد كه رشد نقدینگی تا پایان سال جاری بین 40 تا 45 درصد در نوسان باشد.

وی ادامه داد: شاخص قیمت‌ها در فروردین سال جاری در مقایسه با فروردین 84 رشد 5/6 را نشان می‌دهد و در دی ماه سال جاری عدد 3/17 را نشان می‌دهد. در عین حال عملكرد نرخ رشد نقدینگی در دی ماه نسبت به دی ماه سال گذشته عدد 38 را ثبت كرده است و در مقایسه با سال‌های گذشته ضریب فزاینده‌ای به خود گرفته است كه بالاترین رشد در دوران انقلاب است. 

كمیجانی با بیان اینكه بالاترین رشد نقدینگی در دوران قبل از انقلاب یعنی سال 53 به میزان 4/56 درصد بوده است تاكید كرد: رشد نقدینگی بعد از سال 53 روندی كاهنده به خود گرفت اما میزان آن در سال جاری تا حدودی نگرانی‌ها را عمیق‌تر می‌كند امید است با تدابیری كه اندیشیده شده است كاهش یابد. 

وی با بيان اينكه يكی از متغير‌های موثر بر نرخ تورم، رشد نقدينگی است تصريح كرد: اقتصاد ايران به دليل ماهيت بودجه‌ای و وابستگی به درآمد نفت و روند انبساطی بودجه، با فعاليت كمبود ابزار پولی مواجه است.

وی با اشاره به ارتباط پایه پولی با بودجه انبساطی تاكید كرد: تلاش بانك مركزی .مهار بخشی از انبساط بودجه است در گزارش‌های لایحه بودجه 85 پیش‌بینی رشد نقدینگی بیش از 50 درصد بوده است اما با مصوبه‌های مجلس كه نمونه‌ای از آن انتشار 10 هزار میلیارد ریال اوراق مشاركت است، امید می‌رود نرخ رشد نقدینگی در دامنه 40 تا 45 درصد در پایان سال جاری مهار شود.

كمیجانی ضریب فزاینده نقدینگی را در دی ماه امسال پنج درصد خواند و افزود: این رشد 9/19 در مقایسه با پایان سال قبل افزایش یافته است.

وی با اشاره به تلاش دولت، مجلس و بانك مركزی برای مقابله با آثار تورم، رشد نقدینگی و سایر عوامل منجر به آن‌ها تصریح كرد: امید است با تثبیت قیمت‌ها، تورم تا حد زیادی كاهش یابد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین