کد خبر: ۵۷۸۲۶۳
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۹

مخالفان دولت چگونه هشتگ دولت ناهماهنگ را ترند کردند؟

هفته گذشته فضای کلی شبکه‌های مختلف مجازی، مخصوصا توییتر معطوف به استعفای ظریف بود. این واکنش‌ها شامل طیف گسترده‌ای از جریان‌های سیاسی می‌شد.
آفتاب‌‌نیوز :
برخی منتقدان داخلی دولت و برخی دشمنان خارجی خوشحال از خروج ظریف از وزارت خارجه بودند و برخی براندازان نیز مطالبی را علیه او مخالفان دولت چگونه هشتگ دولت ناهماهنگ را ترند کردند؟منتشر کردند. از طرفی عده‌ای با انتشار هشتگ «ظریف_بمان» از او خواستار ادامه دادن به کار شدند. در میان هشتگ‌های مختلف انقلابیون برای انتشار مطالبی علیه ظریف، هشتگ «دولت_ناهماهنگ» نیز منتشر شد که در ابتدا علیه محمدجواد ظریف و در روز‌های بعد علیه دولت مورد استفاده قرار گرفت.

این هشتگ برای اولین بار در تاریخ هفت اسفند در ساعت 13:13 توسط اکانتی با نام «یااباصالح» با 52 لایک و 109 ریتوئیت منتشر شده است. در ذیل توئیت این فرد قابل مشاهده است:

بعد از شش سال تعظیم در برابر اربابان غربیشان، باید هم شاهد نتیجه‌ی فرار آقای ظریف باشیم. #فرار_ظریف #دولت_ناهماهنگ

پس از این توئیت بود که توئیت‌های دیگری با این هشتگ منتشر شد؛ به گونه‌ای که تا پایان روز جمعه 164073 توئیت یا ریتوئیت با این هشتگ در توئیتر به انتشار درآمد و این هشتگ را در روز‌های پایانی هفته گذشته به ترند اول توئیتر فارسی تبدیل کرد. با این وجود به نظر می‌رسد ترند شدن این توئیت به صورت هماهنگ و سازمان‌یافته اتفاق افتاده است. زیرا در فاصله یک دقیقه پس از اولین استفاده از این هشتگ، 10 بار منتشر شده است و صدمین پستی که این هشتگ را منتشر کرده است، تنها یک ربع با هشتگ اول فاصله دارد. در 100 توئیت اولیه آن به طرز قابل توجهی میزان توئیت‌های با صفر لایک قرار دارد که شائبه وجود ربات‌ها در انتشار این هشتگ را زیاد می‌کند. از طرفی اولین توئیت نیز 109 بار ریتوئیت شده درحالی که تنها 52 بار لایک شده است. یعنی حتی خود ریتوئیت‌کننده‌ها نیز آن را لایک نکرده‌اند و این نکته‌ای قابل تأمل است. باقی توئیت‌ها نیز وضعیتی مشابه دارند.

در نمودار میزان انتشار هشتگ دولت_ناهماهنگ را به تفکیک روز مشاهده می‌کنید.

همان‌طور که از نمودار مشخص است، اوج استفاده از این هشتگ در روز‌های 7 و 8 اسفند بوده و رشد آن بسیار بالا بوده است؛ به طوری که کمتر باری اتفاق می‌افتد یک هشتگ تنها در نصف روز 74 هزار بار منتشر شده باشد. گفتنی است شروع این هشتگ در ساعت 13:13 روز هفتم اسفند بوده است.

اما در چند روز گذشته، کدام توئیت‌ها بیشترین لایک را به خود اختصاص داده‌اند؟

طبق جمع‌آوری داده‌های 1000 توئیت پرلایک با هشتگ دولت_ناهماهنگ، مجموع لایک‌های هزار توئیت برتر به عدد 62944 می‌رسد. میزان بازنشر و یا ریتوئیت نیز به 73660 می‌رسد. با توجه به اینکه معمولا تعداد ریتوئیت از لایک باید عدد بسیار پایین‌تری را نشان دهد، حضور فعال ربات‌ها در انتشار این هشتگ را باید تاحدود زیادی قطعی دانست. همچنین پایین بودن تعداد لایک در پرلایک‌ترین توئیت‌ها نیز گواهی بر این ادعاست؛ هشتگی که هدف آن تخریب دولت و محمدجواد ظریف بوده است. مخالفان دولت در این هشتگ با طرح ادعای اختلاف وزیر خارجه با رئیس دفتر رئیس جمهور، سعی بر این داشتند علت‌العلل مشکلات در استعفای ظریف را به اختلافات داخلی دولت ربط دهند.

نمونه توئیت‌های زیر، 5 توئیت پرلایک در چند روز گذشته است:

توئیت از کاربری با نام «حجت‌الله عبدالملکی» با 818 لایک و 169 بازنشر

#استعفا میدی، خسارته! استفعات پذیرفته میشه، خسارته! استعفات رد میشه، خسارته! برمی‌گردی سر کار، خسارته! می‌مونی خسارته! میری خسارته! چه کردی با خودت مرد؟! #استعفای_ظریف #فرار_ظریف #دولت_ناهماهنگ #کودک_شو

توئیت از کاربری با نام «حاج حیدر» با 427 لایک و 227 بازنشر

بعد از 24 ساعت از بازی #فرار_ظریف مشخص شد که دلیل اصلی #استعفای_ظریف، عدم اطلاع‌رسانی توسط محمود واعظی به وزیر خارجه برای حضور در جلسه دیدار با بشار اسد بوده؛ وزیر نازکدلِ حساس هم بِهِش برخورده و قهر کرده. بی‌تدبیری #دولت_ناهماهنگ باعث شد رویداد مهمِ حضور اسد در تهران به حاشیه بِره.

توئیت از کاربری با نام «محمدحسین» با 406 لایک و 387 بازنشر

جناب وزیر امور خارجیا بعد از تحمیل برجام به پاچه محترم مردم به کجا چنین شتابان؟ نقشه جدید برای تصویب بقیه ننگ نامه‌هاست یا چی؟ #فرار_ظریف #دولت_ناهماهنگ

توئیت از کاربری با نام «محمدحسین» با 399 لایک و 310 بازنشر

از خودش بپرسی هزار تا دلیل میاره، ولی در کل خوب تونست با استعفاش دیدار رهبری و بشار اسد رو به حاشیه ببره عامو کجا؟ باید بمونی و درباره خط به خط مشکلات مردم که با برجام ایجاد کردی توضیح بدی.

#فرار_ظریف #دولت_ناهماهنگ

توئیت از کاربری با نام «نوید مستفیضی» با 386 لایک و 209 بازنشر

با ادعای اولویت منافع ملی سالهاست گوش فلک را کر کرده‌اند و درست در زمانی که میوه حمایت 8 ساله از دولت سوریه را می‌خواستیم بچینیم #استعفای_ظریف همه‌چیز را به حاشیه برد هزینه‌سازی لیبرال‌ها همانند شعارهای‌شان همیشه بزرگ است #دولت_ناهماهنگ

منبع: ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین