کد خبر: ۵۷۸۶۷۹
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۰

دو سناتور آمریکایی: باید سیاست‌های جنگ‌طلبانه ترامپ علیه ایران را مهار کنیم

دو سناتور آمریکایی با اشاره به مواضع جنگ‌طلبانه دولت آمریکا، این سیاست‌ها را عامل انزوای ایالات متحده در جهان توصیف کرده و نوشته‌اند که کنگره باید تلاش کاخ سفید برای به راه انداختن یک درگیری نظامی تازه در غرب آسیا را مهار کند.
آفتاب‌‌نیوز :
 «تام یودال» سناتور دموکرات ایالت نیومکزیکو و «ریچارد دوربین» سناتور دموکرات ایالت «ایلینویز» آمریکا روز چهارشنبه در یادداشتی مشترک در نشریه «واشنگتن‌پست» دولت این کشور را به تلاش برای جنگ‌افروزی علیه ایران به بهانه‌های واهی متهم کرده و نوشته‌اند که کنگره باید با تصویب قانون تازه‌ای، با چنین تلاشی مقابله کند.

این دو سناتور با اشاره به حمله آمریکا به عراق و تبعات آن اقدام، نوشته‌اند: «سیاست دولت ترامپ در قبال ایران که روی خاکستر راهبرد شکست‌خورده در قبال عراق بنا شده، دارد ما را به سمت اقدام نظامی با هدف تغییر رژیم در تهران سوق می‌دهد. ما نباید اشتباهات گذشته را تکرار کنیم و کنگره باید سریعا برای اطمینان از این موضوع، وارد عمل شود.»

نویسندگان این یادداشت تلاش آمریکا برای متهم کردن ایران به عدم پایبندی به توافق هسته‌ای و همچنین ادعای ارتباط ایران با القاعده، آن هم بر اساس ادله‌ای «مبهم»، را تکرار سناریوی دولت «جورج بوش» برای حمله به عراق خوانده و نوشته‌اند: «اگر این موضوعات جنگ را توجیه می‌کند، در آن صورت رژیم‌های دیگری هم در آن منطقه هستند که باید به جای دریافت کمک‌های نظامی ایالات متحده، هدف ایالات متحده باشند.»

تأکید بر حق کنگره برای محدود کردن اختیار رئیس‌جمهور برای استفاده از نیروی نظامی و اشاره به انزوای ایالات متحده پس از خروج از برجام، از دیگر موارد اشاره شده در این یادداشت است: «هرچند ایران بازیگری معصوم نیست، اما سیاست‌ها و مواضع دولت ترامپ تنها به تشدید تنش در آن منطقه منجر شده است. از زمانی که رئیس‌جمهور [دونالد] ترامپ بی‌محابا از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد، رئیس‌جمهور ادبیاتی خصومت‌آمیز در پیش گرفته که هدف آن تشدید تنش‌ها بوده است. امروز، ایالات متحده به تنهایی ناقض آن توافق است و دوستان و دشمنان خود را با تهدید و تحریم، تهدید می‌کند. این خسارت پایدار به جایگاه جهانی ما، ما را منزوی کرده و موقعیت چندانی برای رهبری برای ما باقی نگذاشته است.»

این یادداشت می‌افزاید: «این واقعیت هیچ‌کجا مانند نشست "ورشو" مشهود نبود. این گردهمایی دستاورد واقعی چندانی نداشت، اما ناخرسندی فزاینده جامعه بین‌المللی از رویکرد یکجانبه‌گرایانه سیاستگذاری در دولت ترامپ را آشکار کرد. یکی از نشانه‌های افول نفوذ ترامپ در خارج از کشور این بود که اعضای کلیدی توافق هسته‌ای با ایران از جمله فرانسه، آلمان، اتحادیه اروپا، روسیه و چین دیپلمات‌های رده‌پایین خود را به این نشست اعزام کردند یا اصلا کسی را نفرستادند، آن هم با وجود آنکه هم [مایک] پامپئو [وزیر خارجه آمریکا] و هم [مایک] پنس [معاون رئیس‌جمهور آمریکا] در این نشست حضور داشتند.»

یودال و دوربین در ادامه پامپئو و «جان بولتون» مشاور امنیت ملی دولت آمریکا را مهمترین حامیان درگیری با ایران در دولت آمریکا خوانده و نوشته‌اند که به همین دلیل قصد دارند به زودی طرحی را در سنا مطرح کنند که اختیارات رئیس‌جمهور آمریکا برای اقدام نظامی علیه ایران را محدود می‌کند.

در پایان این یادداشت آمده است: «اگر از کنگره نخواهیم که فورا وارد عمل شود و اقدامی قاطع برای مسدود کردن مسیر رئیس‌جمهور به سوی جنگ انجام دهد، ما محکوم به تکرار اشتباهات گذشته خواهیم بود و در آن صورت همه ما دوباره بهای آن را می‌پردازیم.»

منبع: فارس
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین