کد خبر: ۵۷۸۷۳
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۷:۰۸

هند ایران را تحریم کرد

آفتاب‌‌نیوز : خبرگزاری رسمی فرانسه با اعلام این خبر نوشت: این اقدام نتیجه تحریم‌های اعمال شده توسط شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران بخاطر خودداری تهران از تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای خود است. دولت هند در شرایط چنین موضعی را اتخاذ کرده که بارها در موضع‌گیری در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران خواستار گفت‌وگو با تهران برای حل پرونده فعالیت‌های هسته‌ای آن شده است. 

لازم به یادآوری است که اندکی بعد از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران، وزارت خارجه هند از حق ایران برای برخورداری از برنامه‌ هسته‌‌ای دفاع كرد اما در موضعی محافظه‌کارانه کوشید از خشمگین شدن کشورهای بلوک غرب نیز جلوگیری کند. وزارت خارجه هند با اعلام اینکه در حال بررسی محتوای قطعنامه شورای امنیت در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران است تاکید کرد «هند بر این عقیده است كه مساله هسته‌ای ایران باید از طریق مسالمت‌آمیز و گفت‌وگو حل شود و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید در رسیدگی به آن نقش محوری داشته باشد».

در همین خصوص نوتج سارنا، سخنگوی وزارت خارجه هند با دفاع از حقوق هسته‌ای ایران گفت: «ایران حق پیگیری برنامه هسته‌ای خود برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای را دارد، زیرا این کشور الزامات و تعهدات ویژه‌ای را در رابطه با پیگیری اهداف صرفا صلح‌جویانه در فعالیت‌های هسته‌ای بر عهده گرفته است». سخنگوی وزارت خارجه هند در ادامه اظهارات خود افزود:‌ «ما مصوبه‌ شورای امنیت سازمان ملل را مشاهده كردیم و درحال بررسی محتوای قطعنامه شورای امنیت در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران هستیم».

وی تاکید کرد: «ما همچنان احساس می‌كنیم كه باید همه تلاش‌های ممكن را بكار بریم تا از طریق مسالمت آمیز و در چارچوب گفت وگو، مساله ایران را بررسی كنیم و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید نقش محوری را برای حل و فصل مسایل معوقه ایفا كند».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین