کد خبر: ۵۷۹۴۱۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۸

"حمایت دیپلماتیک" از نازنین زاغری به چه معناست؟

هانت ایران را به بدرفتاری با زاغری متهم کرده است که همین امر در آینده می‌تواند به عنوان مبنایی برای شکایت از ایران جهت دریافت غرامت مورد استناد قرار گیرد.
آفتاب‌‌نیوز :
وزارت خارجه بریتانیا، با اعطای حمایت دیپلماتیک به نازنین زاغری راتکلیف، زندانی دوتابعیتی در ایران، نزاع بر سر این زندانی را یک پله بالاتر برد.

روز پنج‌شنبه گذشته، جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا، طی ویدیوئی، به زاغری حمایت دیپلماتیک داد. هانت در بیانیه خود، ابتدا مدعی شد که زاغری به خدمات درمانی مورد نیاز دسترسی ندارد و سپس گفت: «امروز تصمیم گرفته‌ام که پادشاهی متحد (بریتانیا) یک اقدام به شدت غیرمعمول انجام دهد و به نازنین حمایت دیپلماتیک اعطا کند.»

نازنین زاغری، که دو تابعیت ایرانی و بریتانیایی دارد، از حدود سه سال پیش به جرم جاسوسی در ایران در زندان به سر می‌برد. دولت بریتانیا تا حالا چندین بار خواستار آزادی او شده و حتی این موضوع را با دولت ایران در میان گذاشته است. ریچارد راتکلیف، شوهر زاغری، و همچنین گروه‌های حقوق بشری، از مدت‌ها پیش به دولت بریتانیا فشار می‌آوردند که به زاغری حمایت دیپلماتیک بدهد. اما از آنجا اعطای چنین حمایتی تبعات سیاسی و دیپلماتیک خواهد داشت، دولت بریتانیا از این امر خودداری کرده بود. پیش از این، ریچارد، قبلا از بوریس جانسون، وزیر خارجه سابق بریتانیا، خواسته بود که به زاغری حمایت دیپلماتیک دهد.

اما به نظر می‌رسد که در حال حاضر پس از ناکام ماندن فشار‌های دیپلماتیک بریتانیا به ایران در آزاد کردن زاغری، هانت تصمیم گرفته است که با اعطای حمایت دیپلماتیک به زاغری، مسئله او را به نزاعی رسمی میان دو کشور تبدیل کند.

هانت در بیانیه خود، ضمن متهم کردن ایران به گروکشی دیپلماتیک، افزود: «تصمیم من، یک اقدام دیپلماتیک مهم است که به تهران نشان می‌دهد رفتار آن کاملا اشتباه است.»

در حقوق بین الملل، حمایت دیپلماتیک ابزاری است که دولت‌ها از طریق آن می‌توانند به نمایندگی از شهروندان خود، که حقوق‌شان توسط دولت دیگری تضییع شده است، اقدامات دیپلماتیک و ... علیه آن دولت اتخاذ کنند. تصمیم هانت در اعطای حمایت دیپلماتیک به زاغری، پرونده این زندانی را از یک پرونده کنسولی به یک مسئله میان دو دولت تبدیل می‌کند. به این معنی که هرگونه آسیب به زاغری، آسیب به دولت بریتانیا تلقی خواهد شد. به گفته هانت، این تصمیم، دولت ایران را وادار می‌کند که «وظایفش را طبق حقوق بین الملل انجام دهد.» علاوه بر این، هانت ایران را به بدرفتاری با زاغری متهم کرده است که همین امر در آینده می‌تواند به عنوان مبنایی برای شکایت از ایران جهت دریافت غرامت مورد استناد قرار گیرد.

مضاف بر این، دیپلمات‌های بریتانیایی که قبلا پرونده زاغری را در تهران دنبال می‌کردند، دیگر این پرونده را نه فقط از جانب یک شخص بلکه از جانب دولت بریتانیا پیگیری می‌کنند. با تصمیم اخیر بریتانیا، ممکن است پرونده زاغری حتی به دیوان بین المللی دادگستری برود.

ایران، تصمیم بریتانیا را از منظر حقوق بین الملل، فاقد وجاهت قانونی دانست. حمید بعیدی نژاد، سفیر ایران در بریتانیا، در واکنش به اقدام وزارت خارجه بریتانیا، طی توئیتی نوشت: «تصمیم وزارت خارجه انگلیس به اعطای حمایت دیپلماتیک به خانم زاغری، مخالف حقوق بین الملل می‌باشد و فاقد آثار حقوقی و اجرایی است. حقوق بین الملل اعطای حمایت دیپلماتیک از سوی دولت‌ها را فقط نسبت به اتباع خود ممکن می‌داند. طبق قانون ایران، ایرانیان فارغ از محل اقامت، تابعیت خود را حفظ می‌کنند.»

فرارو 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۸
0
0
همین کم داشتیم .انگلیس باید بفهمه ایرانی یعنی چی و ما را از این چیزها نترسانه .
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین