کد خبر: ۵۷۹۷۰۲
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۴

آسیب‌های خانه‌تکانی به ارگونومی بدن

کارشناس ارگونومی معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به افزایش بروز آسیب‌های برگشت‌ناپذیر در خانه تکانی‌های روزهای پایانی سال، رعایت نکاتی ساده را در کاهش این آسیب‌ها و افزایش ایمنی افراد ضروری عنوان کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
مهندس مصطفی خدابخشی گفت: در روزهای پایانی سال، همه مردم به‌خصوص خانم‌های خانه‌دار درگیر مراسم خانه‌تکانی می‌شوند و متأسفانه برخی از افراد به دلیل بی‌توجهی به نکات ساده و جزئی دچار آسیب‌های برگشت‌ناپذیر می‌شوند.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، وی با اشاره به رعایت برخی نکات برای پیشگیری از بروز آسیب‌ها در حین خانه‌تکانی به افراد توصیه کرد: قبل از انجام هر کار ابتدا فکر کنید چگونه می‌توانید کار را راحت‌تر و ایمن‌تر انجام دهید. در هنگام کار برای جلوگیری از لیز خوردن، به‌هیچ‌عنوان از دمپایی استفاده نکنید و تا حد امکان از ابزار و تجهیزات مناسب مثل جاروهای دسته‌دار، تی و ... برای انجام کارها استفاده کنید. حتماً از وسایل و تجهیزات کمکی و استاندارد نظیر مچ‌بند، زانوبند، دستکش، کمربند، ماسک و ... استفاده کنید.

خدابخشی در ادامه افزود: در هنگام کار کردن از زانو زدن و کار کردن بیش از ۲ ساعت در یک روز خودداری کنید. از کار کردن در حالت خمیده، چرخش گردن و پشت و کمر و همچنین زانو برای بیش از ۲ ساعت در یک روز کاری خودداری کنید. از بلند کردن دست و بازو بالاتر از حد شانه یا جابجایی در وضعیت یادشده برای بیش از ۲ ساعت در یک روز کاری خودداری کنید.

وی تأکید کرد: قبل از بلند کردن بار با برداشتن گوشه آن، وزن بار را برآورد کنید و اگر جسم موردنظر خیلی سنگین است، برای بلند کردن آن از دیگران کمک بخواهید.

این کارشناس ارگونومی معاونت امور بهداشتی دانشگاه در ادامه توصیه‌های خود به افراد اظهار داشت: از بلند کردن بارهای سنگین خودداری کنید و توجه داشته باشید که برای جابجا کردن اشیا، هل دادن بهتر از کشیدن است. برای حمل بارهای حجیم از چرخ‌دستی استفاده کنید و هنگام جابجا کردن اشیا، روی سطح محکم و ثابتی مثل چهارپایه بایستید و نه روی نردبان یا صندلی چرخ‌دار.

وی تاکید کرد: بار را به قطعات کوچک‌تر تقسیم و بلند کنید و سعی کنید تا حد ممکن بار را به بدن خود نزدیک کنید. هنگام جابجایی بارهای خطرناک (مواد شیمیایی، آتش‌گیر، اسید و...) تمامی جوانب احتیاط را مراعات کنید و برچسب روی بار را حتماً مطالعه کنید. در حین بلند کردن بار، هم‌زمان حرکات چرخشی نداشته باشید. دستگیره‌ها برای راحتی شما ساخته‌ شده‌اند و همواره سعی کنید پس‌از این که بار را محکم از دستگیره آن گرفتید، آن را بلند کنید.

خدابخشی در ادامه توصیه‌های خود گفت: موقع جابه‌جائی بار، جلوی دید خود را باز بگذارید و مسیر حرکت خود را باز و خلوت نگهدارید. مواظب سطوح لغزنده، روغنی و لیز باشید. مواظب میخ‌های بیرون آمده از تخته‌ها باشید. هنگام حمل بار حتماً از دستکش مناسب و تمیز استفاده کنید. در صورت گرفتگی ساده کمر، ۷۲ ساعت استراحت مطلق کرده و در موارد شدیدتر به پزشک مراجعه کنید.

وی تاکید کرد: قبل از شروع به کار، بدن باید گرم شود و در صورتی‌که که بدن گرم نشود، در حین کار و بعد از کار، درد عضلات و کشیدگی در تاندون‌ها و ناراحتی‌های مفصلی حس خواهد شد. حتماً در بین فواصل کاری به خود استراحت بدهید که دچار دردهای عضلانی نشوید.

این کارشناس ارگونومی معاونت امور بهداشتی دانشگاه در پایان صحبت‌هایش به افراد توصیه کرد: برای انجام کارهای سنگین تا حد امکان از دیگران کمک بگیرید. توجه داشته باشید چنانچه از کارگرهای خانگی برای انجام کارهای منزل استفاده می‌کنید، این افراد توسط یک شرکت خدماتی معتبر بیمه داشته باشند تا در صورت بروز حادثه مورد حمایت بیمه قرار بگیرند.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین