کد خبر: ۵۷۹۷۶۶
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۷

«مثنوی» مولانا ثبت جهانی می‌شود

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: به دنبال ثبت جهانی کتاب «مثنوی» مولانا هستیم تا این اثر ارزشمند در سطح دنیا به عنوان یک منبع در حافظه مردم جهان ثبت شود.
آفتاب‌‌نیوز :
 اشرف بروجردی امروز (دوشنبه، ۲۰ اسفندماه) با شاه عظیم منوراف رییس مرکز تمدن اسلامی ازبکستان در محل کتابخانه ملی ایران دیدار و تفاهم‌نامه همکاری امضا کرد.

به گزارش  روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، بروجردی  در این دیدار با بیان این‌که کتابخانه ملی ایران در مجموع دو فعالیت نگهداری از آثار مکتوب از جمله کتاب‌ها و مجلات، همچنین نگهداری و مرمت اسناد تاریخی را بر عهده دارد، گفت: بخش اسناد کتابخانه ملی در ساختمان دیگری متمرکز است که اسناد مرتبط با تاریخ ایران از جمله عکس‌ها، نقشه‌ها، فایل‌های صوتی و نامه‌های تاریخی در آن‌جا نگهداری و مرمت می‌شود.

او  افزود: حدود ۹ میلیون سند در بخش اسناد کتابخانه نگهداری می‌شوند و برای‌ این‌که این‌ آثار  از بین نروند همواره نیاز به نگهداری و مرمت دارند.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در ادامه  با اشاره به سه طرح عمده سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اظهار کرد: ما در بخش اول تمامی منابع فارسی منتشرشده در ایران را در ۴۵ جلد فهرست‌نویسی کرده‌ایم و در بخش دوم نیز تمام منابع فارسی موجود را در کشور عراق که آن هم سه مجلد شده فهرست‌نویسی کرده‌ایم. طرح سومی که در حال حاضر در دست داریم فهرست کردن تمام منابع فارسی موجود در کل دنیاست که برای این کار حتما به سراغ شما دوستان ازبکستانی نیز خواهیم آمد.

بروجردی تاکید کرد: همه آن‌چه به عنوان حافظه ملی در ایران باید ثبت شود در این کتابخانه وجود دارد و یک نفر از سازمان یونسکو که با حافظه جهانی در ارتباط است با ما نیز ارتباط دارد و منابع خطی که باید جنبه جهانی پیدا کند از طریق این دوستان به یونسکو معرفی می‌شود.

او  افزود: در حال حاضر نسخه «جامع التواریخ» یا تاریخ رشیدی نوشته رشیدالدین فضل‌الله همدانی در یونسکو ثبت جهانی شده است و به دنبال ثبت «مثنوی» مولانا نیز هستیم که در سطح دنیا به عنوان یک منبع در حافظه مردم جهان ثبت شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین