کد خبر: ۵۷۹۷۸۱
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۴

صدهزار کارگر در 900 واحد تولیدی چندماهی است که حقوق نگرفته‌اند

نایب‌رئیس کانون عالی شورای اسلامی کار می‌گوید: 93هزار کارگر شاغل در 900واحد تولیدی و صنعتی متوسط و بزرگ چند‌ماه حقوق نگرفته‌اند.
آفتاب‌‌نیوز :
عید نوروز با همه خاطرات و شادمانی‌هایش، قرار است به کابوسی تلخ برای چندین هزار خانوار کارگری تبدیل شود.

93هزار کارگر در 900واحد تولیدی بین 2‌ماه تا یک سال حقوق نگرفته‌اند و آنگونه که علی خدائی، نایب‌رئیس کانون عالی شورای اسلامی کار به همشهری می‌گوید: اگر دولت برای پرداخت 2‌ماه حقوق آنها از محل بودجه عمومی وارد عمل نشود، نوروز 98این کارگران چیزی جز شرمندگی مقابل خانواده نخواهد بود.

«انباشت بدهی بنگاه‌ها و سونامی بیکاری» این هشداری است که بارها در یک سال گذشته رسانه‌ها، کارشناسان و فعالان اقتصادی درباره وضعیت نامساعد واحدهای تولیدی و صنعتی در نابسامانی‌های اقتصادی داده‌اند اما اقدام عاجلی برای جلوگیری از آن صورت نگرفته است. حالا این هشدار به مرز واقعیت رسیده و نشانه‌های آن به‌تدریج در حال ظهور است. بنگاه‌های صنعتی و تولیدی، سرمایه در گردش خود را از دست داده‌اند و زیر بار هزینه‌های تحمیلی دلار، حتی قادر به پرداخت دستمزد کارگران خود نیز نیستند و ازآنجایی‌که کارگران این واحدها به خوش‌شانسی خودروسازان یا سپرده‌گذاران مؤسسات مالی غیرمجاز نبوده‌اند، تاکنون مساعده‌ای از دولت دریافت نکرده‌اند.

دولت 400میلیارد تومان بدهد

نایب‌رئیس کانون عالی شورای اسلامی کار می‌گوید: براساس آمارهای مستند، فعلا 93هزار کارگر در 900واحد تولیدی متوسط و بزرگ حداقل 2‌ماه و گاه تا یک سال حقوق نگرفته‌اند و عید امسال را با بی‌پولی و شرمندگی پشت سر خواهند گذاشت. او تأکید می‌کند: این آمار فقط شامل بنگاه‌های بزرگ و متوسط است و کارگاه‌های کوچک را دربر نمی‌گیرد.

 به گفته علی خدایی، برآورد می‌شود برای پرداخت 2‌ماه از حقوق معوق این کارگران، حدود 400میلیارد تومان منابع موردنیاز باشد که دولت باید سریعا از محل بودجه عمومی نسبت به حل مشکل آنها اقدام کند. 

خدایی در گفت‌وگو با همشهری می‌افزاید: تعداد کارگرانی که با دستمزد معوق مواجه هستند یقینا بیش از 93هزار نفر است اما به‌دلیل نبود آمار مدون از وضعیت کارگران واحدهای کوچک و حوزه اصناف، تشکل‌های کارگری قادر نیستند نمای کاملی از وضعیت مزدی کل کارگران ارائه دهند. به گفته او، بانک اطلاعاتی این 93هزار کارگر تهیه شده و اگر دولتمردان قصد کمک به این افراد را داشته باشند، می‌توان از طریق این بانک اطلاعاتی سریعا مشکل را رفع کرد.

نایب‌رئیس کانون عالی شورای اسلامی کار درباره اینکه بنگاه‌های مشکل‌دار در چه صنایع و بخش‌هایی هستند، می‌گوید: پراکندگی این واحدها به‌گونه‌ای است که در کل کشور و در اغلب صنایع و بخش‌هایی وجود دارند و منحصر به بخش یا مکان خاصی نیستند. 

خدایی با تأکید بر اینکه تخصیص 400میلیارد تومان برای پرداخت معوقات کارگری فقط مشکل شب عید آنها را برطرف می‌کند؛ می‌افزاید: 400میلیارد تومان در مقایسه با ارقامی که دولت در لایحه بودجه به حمایت از نهادهای مختلف تخصیص می‌دهد، رقمی نیست و در شرایط فعلی، انتظار حداقلی کارگران از دولت این است که این رقم را پرداخت و مشکل 93هزار خانوار کارگری با جمعیتی بیش از 300هزار نفر را رفع کند.

به گفته او، دولت می‌تواند این مبالغ را به‌صورت تسهیلات بدون بهره بانکی یا وام بلاعوض به واحدهای تولید بپردازد و ترتیبی بدهد که مستقیم به‌حساب کارگران واریز شود.

دستمزد سال 98کارگران چه می‌شود

معوق شدن حقوق 93هزار کارگر در‌ماه پایانی سال در حالی به یک مشکل حاد تبدیل شده که برآورد می‌شود با جبران‌نشدن هزینه معیشت کارگران در جریان جهش نرخ ارز، در ماه‌های آینده جمعیت بزرگ‌تری از این قشر با مشکل مالی مواجه شوند. فعلا شرکای اجتماعی روی رقم سبد معیشت کارگری به توافق رسیده‌اند و مبلغ 3میلیون و 760هزار تومان را به‌عنوان هزینه تأمین حداقل‌های معیشت یک خانوار 3.3نفره قبول کرده‌اند اما در جریان مذاکرات مزدی، کمترین نشانه‌ای از تمایل دولت و کارفرمایان برای رساندن دریافتی کارگران به رقم مشاهده نمی‌شود. براساس آمارها، رقم سبد معیشت کارگری در یک سال گذشته یک‌میلیون و 89هزار تومان افزایش یافته و نمایندگان کارگری تلاش می‌کنند لااقل شورای‌عالی کار را برای افزودن این رقم روی حداقل حقوق کارگری قانع کنند اما همین رایزنی‌ها نیز تاکنون نتیجه مثبتی به‌دنبال نداشته است.

براساس سبد معیشتی خانوارهای کارگری که در انستیتو تغذیه تهیه شده و به تأیید شرکای اجتماعی نیز رسیده است، یک خانوار کارگری 3.3نفره باید ماهانه 992هزار تومان فقط صرف تأمین حداقل‌های خوراکی زندگی کند اما این رقم فقط 26.4درصد از هزینه معیشت این خانوار را شامل می‌شود و باید 2میلیون و 766هزار تومان دیگر نیز برای سایر هزینه‌های غیرخوراکی زندگی صرف شود. این اعداد و ارقام در حالی به تأیید نمایندگان دولت و کارفرمایی رسیده که فعلا حداقل حقوق پرداختی به یک خانوار 3.3نفره کارگری، 1.5میلیون تومان است و عملا پرداختی برای پوشش دادن 2میلیون و 224هزار تومان از باقی‌مانده هزینه معیشت این خانوارها انجام نمی‌شود.

صدهزار کارگر در 900 واحد تولیدی چندماهی است که حقوق نگرفته‌اند

منبع: روزنامه همشهری

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین